Sök:

E-handel av dagligvaror

En undersökning kring konsumentens attityd


Branschen fo?r e-handel av dagligvaror i Sverige uppvisar idag en negativ tillva?xt och endast en marginell andel svenskar har na?gon ga?ng handlat dagligvaror pa? internet. Tidigare forskning har visat att attityder a?r tillfo?rlitliga fo?r att fo?rutspa? individens ko?pbeteende. Konsumentens attityd och uppfattning till branschen kan da?rfo?r vara en del av fo?rklaring till dess negativa tillva?xt och svaga sta?llning. Attityder har till stor del visat sig besta? av uppfattningar om olika attribut som associeras med det beteende eller objekt som attityden riktas mot. Syftet med denna uppsats a?r da?rfo?r att med hja?lp av en enka?tstudie och hypotespro?vning utro?na vilken attityd konsumenter har till e- handel av dagligvaror samt vilken uppfattning de har kring utvalda attribut som associeras med e-handel av dagligvaror.Resultatet visar att konsumenters attityd till e-handel av dagligvaror a?r negativ och korrelerar med uppfattningen om attributen, som dock a?r positiv. De slutsatser vi kan dra av detta a?r att de utvalda attributen bidrar till att fo?rklara attityden men att det finns ytterligare attribut eller fo?rdomar som pa?verkar individens attityd till e-handel av dagligvaror. Resultaten visar att den negativa attityden kan vara en del av fo?rklaring till konsumenternas la?ga adaptering till branschen samt dess da?liga tillva?xt. 

Författare

Jonatan Lindgren Joey Kristoffer Pousette

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..