Kristen eller kommunal skola?
en jämförande studie av
undervisningen i religion och etik i en konfessionell
kristen friskola och en kommunal skola
Syftet med vår uppsats är tvåfaldigt. Vi har undersökt hur representanter, det vill säga lärare, rektor och elever, inom en konfessionell kristen friskola beskriver skolans religiösa och värdemässiga profil. Mot bakgrund av den givna beskrivningen har vi i ett jämförande perspektiv undersökt undervisningen i religion och etik inom den konfessionella friskolan och en kommunal skola. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervju som metod. Resultatet av vår undersökning visar att den konfessionella skolan ger kristendomen mer utrymme, så till vida att denna får fungera som jämförelseobjekt vid undervisningen av övriga religioner. Med avseende på etikundervisningen var en medveten, schemalagd undervisning praktiskt taget obefintligt vid den kommunala skolan, medan den konfessionella skolan ägnade sig åt en medveten, schemalagd etikundervisning och därmed moralisk fostran. Vad det gäller lärarens didaktiska urval gör de båda skolformerna det urval som står i överensstämmelse med kursplanens mål. Vår undersökning visar dessutom att det inte finns fog för att mena att undervisning och lärande i den konfessionella friskolan saknar allsidighet och saklighet.