Sök:

Ty det står skrivet

En mediekritisk text- och bildanalys av framställningen om judendomen i två läroböcker för religionskunskap på gymnasiet.


Jag har underso?kt tva? la?robo?cker i religionskunskap fo?r gymnasiet fo?r att se hur fakta kring judendomen presenteras. Uppsatsen ma?l har varit att utifra?n en mediekritisk analys redogo?ra fo?r den bild av judendomen som finns i tva? utvalda la?robo?cker fo?r religionskunskap pa? gymnasiet. Genom att behandla la?roboken som en medietext har en kvalitativ mediekritisk analys genomfo?rts av sa?va?l bild som text. Ma?let med uppsatsen a?r att fo?rso?ka klargo?ra fo?r den bild av judendom som fo?rmedlas via la?robo?cker. De utvalda la?robo?ckerna har valts ut genom ett beso?k vid en gymnasieskola. De ba?da bo?cker anva?nds parallellt med varandra i undervisningen och ligger till grund fo?r lektionsinneha?llet. I samband med beso?ket pa? gymnasieskolan framkom att eleverna anva?nder sig av Wikipedia fo?r att ha?mta kunskap. Da?rfo?r har den text man hittar da?r ocksa? genomga?tt en underso?kning motsvarande den analys som genomfo?rts inneha?llet i la?robo?ckerna. Det har framkommit att fo?rfattarnas bias lyser igenom i la?robo?ckerna. I la?robo?ckerna go?rs kopplingar med andra religioner, na?r det ga?ller gudsbild, heliga skrifter och uto?vning. Vilket inte ga?r att finna i den text som a?terfinns pa? Wikipedia.Den bildanalys som gjorts av bilderna i la?robo?ckerna visar upp en rik bildvariation som kan ligga till grund fo?r lektioner i religionskunskap. Slutsatsen blir att framsta?llningen av judendomen blir stereotyp i la?robo?ckerna ja?mfo?rt med den text man finner pa? Wikipedia.

Författare

Fredrik Freud

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..