Sök:

Sökresultat:

2161 Uppsatser om Medarbetare - Sida 4 av 145

Ceremoniellt centrum : Ett ceremoniellt centrum för ett sekulariserat samhälle

Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka om organisationer skapar förutsättningar för att Medarbetare ska vara delaktiga i arbetet. Forskningsfrågorna är: Vad gör ledningen för att Medarbetare ska vara delaktiga i arbetet?; Hur gör ledningen för att Medarbetare ska vara delaktiga i arbetet?; Vilka påverkansfaktorer finns i organisationens kultur och struktur, som kan underlätta för (skapa förutsättningar för) Medarbetare att vara delaktiga? Studien har genomförts som två fallstudier där insamling av datamaterial har skett genom personliga intervjuer och dokument. Resultatet visar att det finns metoder, beteenden och påverkansfaktorer som ledare i organisationer använder, som ger goda eller vissa förutsättningar för att Medarbetare ska vara delaktiga. Dessa är, att det finns informations- och kommunikationskanaler, ledare i allmänhet är tillgängliga och lyssnar, det finns vissa möjligheter till kunskapsutveckling och goda ekonomiska resultat är viktigt.

MOTIVERA DIN PERSONAL I BUTIK : Beroende på antalet medarbetare

Det är viktigt för blivande och befintliga butikschefer att skapa arbetsmotivation hos sin personal då medarbetarna är företagets viktigaste resurs. Butikschefer får vara beredda på att personalmängden kan variera och det är därför viktigt att kunna motivera såväl få som många Medarbetare till att arbeta. Denna uppsats syftar till att, utifrån butikschefens perspektiv, beskriva hur butikschefen agerar när det gäller att motivera sin personal till att arbeta, i en stor butik med många Medarbetare respektive en liten butik med få Medarbetare. Detta görs för att kunna klarlägga de likheter och skillnader som finns i butikschefens agerande med medarbetarnas arbetsmotivation beroende på dennes personalmängd. För att få en inblick i verkligheten har vi intervjuat två butikschefer, en i en stor butik respektive en i en liten butik och jämfört deras tillvägagångssätt i att motivera sin personal till att arbeta.

Ledarskap för ökad närvaro: en fallstudie på Coca-Cola Drycker Sverige AB

När företag genomför förändringar i syfte att öka närvaron hos Medarbetare är det viktigt att veta att förändringen leder till den förväntade effekten. Syftet med det här examensarbetet är därför att skapa en djupare förståelse för hur företag genom ledarskap kan öka Medarbetares motivation att närvara. Det gör vi genom att svara på vad som leder till ökad motivation att närvara och hur ledare kan agera för att motivera Medarbetare att närvara. Vi besvarar frågorna genom att med hjälp av en litteraturstudie skapa en teoretisk referensram. Därefter testar vi den teoretiska referensramen genom en fallstudie på Coca-Cola Drycker Sverige AB.

Motivation i praktiken : en studie om mjölkföretagares motivation av medarbetare

Dagens mjölkföretag växer och blir större då fler mjölkföretag slutar med sin produktion. När ett mjölkföretag expanderar så behöver de anställa fler Medarbetare. Det jag har koncentrerat mig på är det som börjar när man väl har anställt nya Medarbetare. Hur får man Medarbetaren att känna sig motiverad på arbetsplatsen?Med detta arbete vill jag få en bild av hur mjölkföretag arbetar för att motivera sin personal.

Utveckling av konsultkompetenssystem : Implementering av en kompetensdatabas för ett konsultbolag

Syftet med detta examensarbete är att utreda/undersöka om det är möjligt att lagra och presentera Medarbetares kompetens inom ett kunskapsintensivt företag. Initiativtagare till examensarbetet är konsultbolaget Nethouse Sverige AB.Allteftersom Nethouses medarbetarantal växer, blir det svårare att på ett bra sätt strukturera och sammanställa kompetensen och kapaciteten som finns inom företaget. Det blir också svårare att hålla koll på inom vilka områden enskilda Medarbetare utvecklas.         Svårt att sammanfatta kompetensen inom (Medarbetare) och utanför (arbetssökande) Nethouse.Uppdatering av konsultprofilen (Word-dokumentet) glöms lätt bort.Svårt att söka efter Medarbetare/arbetssökande med vissa kompetenser.För att på bästa sätt lösa problemen har en förstudie inom kravhantering genomförts. Förstudien resulterade i ett antal kravinsamlingsmetoder som sedan användes för att på bästa sätt extrahera de krav som fanns på ett kompetenssystem.Kraven uppfylldes genom att implementera en webbapplikation där varje Medarbetare på Nethouse ges möjligheten att skapa en egen profil.

Performance Management-En studie av hur chefer och medarbetare upplever Performance Management på ett större företag

Performance management innebär att rikta hela organisationens energi genom att sätta mål för Medarbetare som ligger i linje med organisationens strategi. Genom att på detta sätt öka tydligheten kan organisationen förbättra prestationer och öka dess möjligheter för utveckling mot konkurrenskraftighet på kort och lång sikt.Ändamålet med denna uppsats var att genom två undersökningar kartlägga hur chefer respektive Medarbetare upplever att arbeta med performance management och genom det och en litteraturstudie få en bild av begreppet. Kartläggningen gjordes med både enkäter till Medarbetare och intervjuer med chefer. Från enkätsvaren framkom att respondenterna upplevde målen som motiverande och att det fanns en öppen dialog inom organisationen. Både hos medarbetarna och cheferna verkar det finnas en viss oklarhet kring begreppets syfte.

Romantiska relationer på arbetsplatsen : Hur upplevs det av medarbetare och arbetsgrupp?

Romantiska relationer på arbetsplatsen ökar i frekvens då många idagtillbringar mer tid på arbetsplatsen. Dessa relationer påverkar inte bara individerna i paret utan har effekter även för deras Medarbetare och organisationen de arbetar i. Syftet med studien var att förstå hurrelationerna påverkar och upplevs av dem som inte själva är involverade i den. För att uppnå detta gjordes halvstrukturerade intervjuer med fyra kvinnor och fyra män, vilka analyserades tematiskt. Ur resultatet framkom åtta teman som inverkar på hur romantiska relationer upplevs.

Utformning av förändringsbudskap och formella
kommunikationsformer vid en organisationsförändring

Omorganisering av verksamheter är idag ett vanligt fenomen som ställer höga krav på kunskap om förändringsarbeten och förmågan att kommunicera med organisationens medlemmar. Då en person eller grupp får i uppdrag att genomföra en förändring måste de utforma och förmedla ett förändringsbudskap till berörda Medarbetare som bör innefatta vad som ska förändras, varför förändringen behövs, hur den kommer att påverka Medarbetare samt en tidsplan för planerade aktiviteter och beslut för förändringen. Syftet med denna studie var därför att utreda hur en överensstämmande bild av förändringsbudskapet kunde uppnås mellan Medarbetare och förändringsledning. För att kunna besvara syftet genomfördes enkätundersökningar, intervjuer och en observation på ett företag som nyligen genomförde en nationellt omfattande förändring som berörde ungefär 500 anställda. Genom detta tillvägagångssätt undersöktes de fyra delarna av förändringsbudskapet, kommunikationsformer samt faktorer som kunde påverka Medarbetares uppfattning.

Välkommen till framtiden : En studie om vilka upplevda mekanismer som stärker och försvagar lojaliteten hos unga medarbetare i en organisation.

Generation Y gör sitt intåg på arbetsmarknaden och med denna nya grupp Medarbetare har det även skapats nya krav, förväntningar och förutsättningar för dagens arbetsgivare. De nya framtida kraven kan komma att förändra organisationer och dess processer. Studien hade som syfte att se vilka mekanismer som påverkar de unga medarbetarna i en organisation vad gäller lojalitet. Sex personer från samma organisation deltog i studien och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att Generation Y:s lojalitet inte handlar om att stanna kvar länge i en organisation. Det framkommer i resultatet att lojalitet handlar mycket om balans mellan både arbetsgivaren och arbetstagaren och att Medarbetare som tillhör Generation Y skapar meningsfullhet genom upplevelsen av att bidra med något till organisationen.

För en kreativ arbetsplats: Kvinnor + Män = Sant - En fallstudie av Enea Systems AB

Syftet med vår undersökning är att ge förslag på vad ansvariga på mansdominerade företag bör tänka på vid utformningen av sin interna- och externa kommunikation samt hur dessa kan samverka då mansdominerade företag önskar attrahera fler kvinnliga Medarbetare.Vi har valt att använda oss av relevanta teorier som kopplar samman marknadskommunikation (intern- och extern kommunikation), rekrytering (att attrahera) och mångfald (genus). Relevanta delar av dessa teorier har använts vid analys av vårt empiriska material.Vår empiri utgörs av intervjuer med sju Medarbetare på Enea Systems AB samt observation av Enea Systems AB under arbetsmarknadsdagar på Lunds Tekniska Högskola. Slutsats: Det är viktigt att ha en förståelse för hur intern- och extern kommunikation hänger samman i ett system. Det som kommuniceras internt speglas även utåt. Det är därför viktigt att förstå hela flödet av kommunikation, som finns både internt och externt för att mansdominerade företag skall lyckas attrahera fler kvinnliga Medarbetare.

Vilka faktorer utmärker ett bra ledarskap/chefskap inom äldreomsorgen?

Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som enhetschefer och Medarbetare tycker är utmärkande för ett bra ledarskap inom äldreomsorgen. Frågeställningar som vi använt oss av är följande: Hur uppfattar ovannämnda enhetschefen, som ledare eller chef? Vilka faktorer vill enhetschefer och Medarbetare helst se hos en bra ledare/chef? Finns det någon skillnad i att vara en chef eller en ledare? För att få en ökad kunskap inom det valda ämnesområdet har vi använt oss av individuella intervjuer. Vi har totalt genomfört åtta intervjuer, varav fyra med enhetschefer och fyra med Medarbetare. I bakgrunden beskrivs först hur ledarskapet inom kommunal äldreomsorg har förändrats från slutet av 1800-talet fram till nutid.

Ett lärorikt medarbetarskap : Medarbetares syn på medarbetarskapet inom högskola/universitet

Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt Medarbetare upplever och lär av sitt medarbetarskap samt hur de upplever medarbetarskapets betydelse för den lärande organisationen. En kvalitativ intervjustudie med 11 Medarbetare på två olika lärosäten i Sverige har genomförts med hjälp av intervjutekniken @ography, vilket innebär intervjuer gjorda via e-post. Resultatet visar att gemenskap, samarbete, ansvar och jämställdhet upplevs som betydelsefullt. Det är även viktigt att Medarbetare är delaktiga i processen, att kompetensen tas tillvara på samt att det finns utrymme för utveckling och lärande. Att utbyta samt besitta kunskap om mer än sina egna arbetsuppgifter upplevs även som betydelsefullt.

Ledarskap på distans : Hur medarbetare påverkas av en strukturell distans till sin ledare

Antalet geografiskt spridda organisationer växer i takt med den ökande globaliseringen ochdet ligger därmed i tiden att studera fenomenet distansledarskap. Syftet med vår studie är attundersöka hur Medarbetare i en organisation inom begravningsbranschen påverkas avdistansledarskap. Vi ämnar bidra till en ökad förståelse för termen strukturell distans ochgenom begreppen fysisk distans, kommunikationskanaler och mängd interaktion mellanMedarbetare och ledare förklara hur Medarbetare påverkas av ett ledarskap på distans.Studien visar att Medarbetares rutinmässiga arbetsuppgifter inte påverkas av en fysisktfrånvarande ledare men att behovet av en närvarande ledare varierar beroende påMedarbetares personliga arbetslivserfarenhet inom branschen. Studiens resultat visar även attkommunikation och tillgänglighet hos ledaren är nyckelfaktorer i utformningen av ettvälfungerande distansledarskap..

Medarbetares upplevelser av motivation på en arbetsplats i finansbranschen

Intresset kring vad som motiverar Medarbetare har ökat drastiskt. Företagen har ett allt större behov av motiverade Medarbetare för att kunna hålla den höga produktivitet som marknaden kräver. Syftet med denna studie var att beskriva vad som motiverar unga Medarbetare på en arbetsplats i finansbranschen. Som utgångspunkt för denna studie har vi Herzbergs tvåfaktorsteori. Eftersom arbetslivet förändras är det intressant att studera om Herzbergs tvåfaktorsteori går att applicera på vårt moderna arbetsliv.

Vad spelar de för roll? : Om förväntningar på rollen som chef och medarbetare

Uppsatsens syfte är identifiera och analysera de förväntningar som Medarbetare och chef har på varandra inom den avreglerade apoteksmarknaden och se hur väl dessa förväntningar överensstämmer med varandra. Detta görs med kvalitativa intervjuer.  Studien bygger på tre intervjuer, med två Medarbetare och en chef, på ett mindre apotek i stockholmsområdet. Resultatet visar att förväntningarna, på rollerna Medarbetare och chef, överlag överrensstämmer väl och även viljan att nå en ömsesidig förståelse mellan parterna är god. Potentiella problem kan uppstå i de områden där båda parterna visserligen har förståelse för varandras förväntningar, men inte äger möjligeheten att uppfylla dem.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->