Sök:

Medarbetares upplevelser av motivation på en arbetsplats i finansbranschen

Intresset kring vad som motiverar medarbetare har ökat drastiskt. Företagen har ett allt större behov av motiverade medarbetare för att kunna hålla den höga produktivitet som marknaden kräver. Syftet med denna studie var att beskriva vad som motiverar unga medarbetare på en arbetsplats i finansbranschen. Som utgångspunkt för denna studie har vi Herzbergs tvåfaktorsteori. Eftersom arbetslivet förändras är det intressant att studera om Herzbergs tvåfaktorsteori går att applicera på vårt moderna arbetsliv. Data till resultatet samlades in med hjälp av halvstrukturerade intervjuer med åtta personer. Undersökningsdeltagarna var 23-29 år, hälften män och hälften kvinnor. Data tolkades med hjälp av deduktiv tematisk analys. Resultatet innehåller en beskrivning av ett flertal faktorer och dess betydelse för arbetsmotivationen. Studiens resultat stämmer delvis överens med Herzbergs tvåfaktorsteori. Studien visar att vissa faktorer motiverar mer än andra.

Författare

Therése Isaksson Cecilia Mikkov

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..