Sök:

MOTIVERA DIN PERSONAL I BUTIK

Beroende på antalet medarbetare


Det är viktigt för blivande och befintliga butikschefer att skapa arbetsmotivation hos sin personal då medarbetarna är företagets viktigaste resurs. Butikschefer får vara beredda på att personalmängden kan variera och det är därför viktigt att kunna motivera såväl få som många medarbetare till att arbeta. Denna uppsats syftar till att, utifrån butikschefens perspektiv, beskriva hur butikschefen agerar när det gäller att motivera sin personal till att arbeta, i en stor butik med många medarbetare respektive en liten butik med få medarbetare. Detta görs för att kunna klarlägga de likheter och skillnader som finns i butikschefens agerande med medarbetarnas arbetsmotivation beroende på dennes personalmängd. För att få en inblick i verkligheten har vi intervjuat två butikschefer, en i en stor butik respektive en i en liten butik och jämfört deras tillvägagångssätt i att motivera sin personal till att arbeta. Det finns många teorier som förklarar vad människor motiveras av. I denna uppsats behandlas behovsteorier såsom Maslows behovshierarki och McClellands behovsteori samt teorier om arbetsutformning såsom Herzbergs tvåfaktorsteori och Hackman & Oldhams teori. Efter genomförd analys kommer vi fram till att skillnaderna framförallt är möjligheten till förmåner och vidareutbildning samt feedback.

Författare

Emelie Petré Maria Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..