Sök:

Visuell identitet

Några estetelevers tankar om att framställa sig själv genom stil och hur det kommer till uttryck i praktiken

Denna studie behandlar begreppen process och produkt. Syftet är att genom ett hermeneutiskt perspektiv undersöka några bildlärares syn på begreppen process och produkt i bildundervisningen på högstadiet. Tidigare har fokus legat på elevers färdiga produkt men idag är bedömningen i bildämnet mer fokuserad på elevers process (Skolverket, 2012:3). Undersökningen genomfördes genom  kavlitativa intervjuer. Intervjufrågorna är förankrade i Lindströms (2002:4-5) process- och produktkriterier. Resultatet visar att lärarna har mer fokus på process än tidigare. Centralt är att lärarna anser att eleverna ska utveckla sin förmåga att reflektera och skapa idéer. Dock präglas lärarna fortfarande av hur viktigt det är att slutföra produkten vilket också är en central del i undersökningen.

Författare

Ulrika Wirén

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..