Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 4 av 403

MĂ„ngfald och variation i elevers uppfattning av sagan

Bakgrund:     DÄ skolan av tradition fokuserar mer pÄ elevernas lÀs- och skrivförmÄga Àn pÄ deras förmÄga att tala och lyssna anser vi att det Àr av vikt att verka Àven för dessa aspekter av lÀrande. Enligt styrdokumenten skall vi anpassa vÄr undervisning efter varje elevs individuella förutsÀttningar. En förutsÀttning för detta Àr att eleverna fÄr möjlighet att uttrycka sig pÄ varierade sÀtt.  Syfte:              VÄr avsikt Àr att undersöka hur olika elever kan uppfatta en text i en höglÀsningssituation. DÄ det finns olika sÀtt att uttrycka sig pÄ bör eleverna fÄ tillgÄng till varierade kommunikationsmedel.

Matematikrelaterade uppfattningar -En studie om vad lÀrare vet om sina elevers uppfattningar om matematik

Studiens syfte Àr att undersöka elevers uppfattningar om matematik och hur mycket och vad lÀrare vet om sina elevers uppfattningar. Syftet Àr Àven att undersöka vad lÀrare anser om anvÀndbarheten av kunskaper om enskilda elevers uppfattningar. Studien innehÄller en teoretisk och en empirisk del. En fallstudie har genomförts i en klass i Är 6. Den empiriska delen Àr uppdelad i tre delar; elevenkÀten, lÀrarenkÀten och lÀrarintervjuerna.

Respekt i skolan : Elevers och idrottslÀrares syn pÄ respekt och samarbete i grundskolans lÀgre Äldrar

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

Att lÀra sig skriva genom att skriva

Finck, Louise (2005). Elevers ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lÀrares uppfattning om elevers ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

Pedagogers utvecklande av kompetens- en förutsÀttning för att kunna möta alla elever

Finck, Louise (2005). Elevers ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lÀrares uppfattning om elevers ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

Automatisk bullerdosreglering i hörselskydd

PÄ bullriga arbetsplatser anvÀnder personal ofta hörselskydd med inbyggda högtalare för att lyssna pÄ exempelvis musik i underhÄllningssyfte. Om anvÀndaren lyssnar pÄ höga ljudnivÄer under lÄnga perioder kan bullerskador uppstÄ i dennes öron. Enligt lagstiftning mÄste nivÄn dÀrför begrÀnsas i förebyggande syfte.BullernivÄn Àr ett genomsnitt av de ljudnivÄer anvÀndaren exponerats för under en arbetsdag. AnvÀndaren mÄste vila öronen om grÀnsvÀrdet för bullernivÄn nÄs.Om man utnyttjar att det Àr ett genomsnitt kan anvÀndaren tillÄtas lyssna pÄ en hög ljudnivÄ under en begrÀnsad tid för att sedan sÀnka den. Det gÄr att bevara bÄde sÀkerheten och lyssningsupplevelsen om en sÀnkning införs lÄngsamt.Detta arbete beskriver hur en algoritm till en digital signalprocessor kan konstrueras för att reglera ljudnivÄn.MÄlsÀttningen var att algoritmen skulle skydda anvÀndarens hörsel utan att försÀmra lyssningsupplevelsen, och utan att förbruka mer energi Àn nödvÀndigt.I algoritmen ingick en prediktor som predikterar mÀngden buller anvÀndaren riskerar att utsÀttas för, om denne fortsÀtter lyssna pÄ samma nivÄ.LÄngsamma sÀnkningar av ljudnivÄn kan dÄ utföras i tid innan grÀnsvÀrdet nÄs.Det visade sig att algoritmen endast behövde ett fÄtal samplingar per sekund för att skatta och reglera ljudnivÄn tillrÀckligt precist, vilket reducerade energiförbrukningen.Resultatet visar möjligheten att kombinera mÄlen för sÀkerhet, lyssningsupplevelse och energieffektivitet i hörselskydd.Algoritmen implementerades inte pÄ ett skarpt system.Den hade enbart tillgÄng till ljudsignalen anvÀndaren Àmnade lyssna pÄ i underhÄllningssyfte..

"En vandring genom tiden - med potatisen i handen" : En learning study om elevers historiemedvetande

Syftet med den fo?religgande underso?kningen a?r att fa? kunskap om hur undervisning kan fo?rba?ttra elevers la?rande vad det ga?ller elevers historiemedvetande. Metoden som under- so?kningen anva?nde sig av a?r en learning study, ett kollektivt samarbete mellan historiela?rare som riktar fokus pa? elevers la?rande. Genom utva?rderingen av det samlade datamaterialet besvarades underso?kningens fra?gesta?llningar Vilka a?r de kritiska aspekterna fo?r att elever i a?rskurs 8 ska kunna utveckla en ho?gre grad av historiemedvetande, och Vilka centrala punkter i undervisningens uppla?gg go?r positiv skillnad fo?r elevers la?rande? Resultatet visar att de deltagande pedagogerna identifierade tre kritiska aspekter som anses vara avgo?rande fo?r en undervisning med ma?let att utveckla elevers historiemedvetande: 1.

ÅtgĂ€rdsprogram som verktyg för elevers lĂ€rande : En enkĂ€tstudie

Vi har gjort en empirisk studie och vĂ„rt syfte har varit att undersöka lĂ€rares syn pĂ„ Ă„tgĂ€rdsprogram som ett verktyg för elevers lĂ€rande i grundskolans senare Ă„r. Vi har gjort en kvantitativ studie och som datainsamlingsmetodVĂ„ra slutsatser med denna undersökning Ă€r att lĂ€rarna anser att Ă„tgĂ€rdsprogram Ă€r ett nödvĂ€ndigt dokument mer Ă€n ett anvĂ€ndbart verktyg för dem sjĂ€lva. ÅtgĂ€rdsprogrammen ses som ett nödvĂ€ndigt dokument för vĂ„rdnadshavarna mer Ă€nVi hoppas att denna undersökning ska vara till nytta för beslutsfattare, lĂ€rare och elever i skolorna. Vi tror att vi tillsammans stĂ€ndigt behöver reflektera över Ă„tgĂ€rdsprogrammens betydelse som verktyg för elevers lĂ€rande. Det.

Skönlitteraturens betydelse för elevernas framgÄngar: lÀrare
och elevers attityder till skönlitterÀra böckers möjligheter
att pÄverka elevers studieresultat

Syftet med denna uppsats var att utreda huruvida lÀsning av skönlitteratur pÄverkar elevers studieframgÄngar i skolan samt om lÀrare respektive elever tror att skönlitterÀr lÀsning kan ha nÄgon pÄverkan pÄ elevers framgÄngar. För att utreda detta har en konstitutiv litteraturstudie gjorts, dÀr tidigare forskningsresultat och publikationer presenterats. En enkÀtundersökning har Àven genomförts bland elever i Ärskurs nio och högstadielÀrarna pÄ en skola. Resultaten visar att sprÄk och skönlitterÀr lÀsning pÄverkar elevers medvetenhet och dÀrmed Àven studieframgÄngar, och att det Àr i hemmen kompletterat med lÀrarnas pedagogiska arbete som elevernas lÀsvanor grundas. FÄ elever lÀser skönlitteratur och det överensstÀmmer med deras attityder till lÀsningens vikt.

ÅtgĂ€rdsprogram och synen pĂ„ elevsvĂ„righeter i grundskolan : En studie i hur en skolas anstĂ€llda talar om Ă„tgĂ€rdsprogram samt hur deras syn pĂ„ elevers svĂ„righeter kan pĂ„verka utformandet av dessa

Den hÀr studien undersöker formuleringar i en skolas ÄtgÀrdsprogram och hur skolans anstÀllda som Àr knutna till programmet uttrycker sig kring innehÄllet i det samt vilken inverkan synen pÄ elevers svÄrigheter kan ha pÄ dessa ÄtgÀrdsprogram. Syftet Àr att belysa hur nÀra ÄtgÀrdsprogrammen de anstÀllda stÄr samt beskriva eventuella orsaker till varför dessa Àr formulerade som de Àr och hur det kan komma sig att de anstÀllda uttrycker sig som de gör. För att undersöka detta har data samlats in frÄn sÄvÀl ÄtgÀrdsprogram som de anstÀllda. För insamling av data ifrÄn skolans personal anvÀndes kvalitativa intervjuer. De kategorier som undersökandet av ÄtgÀrdsprogram och de anstÀlldas uttryck har mynnat ut i Àr ÄtgÀrdsprogram, elevers svÄrigheter samt arbetet med elevers svÄrigheter.

Lyssna pÄ barnen! ? En studie om att göra barns röster hörda genom inflytande pÄ miljön i förskolan

SAMMANFATTNINGSYFTESyftet med vÄr uppsats Àr att belysa hur viktigt det Àr att lÄta barnen vara delaktiga ibeslut angÄende miljön i förskolan. Genom konkret inflytande pÄ miljön lÀr de sig attbli demokratiska medborgare.BAKGRUNDBakgrunden inleds med historiska aspekter dÀr vi tar upp hur förskolan grundadesoch hur synen pÄ barnen sÄg ut dÄ. LÀroplanen för förskolan tas upp som en vÀsentligdel. Tidigare forskning handlar mycket om att det Àr bra för barnen att vara delaktigai frÄgor om miljön som de vistas i. Sist i bakgrunden har vi med Vygoskijs teori om detmÀnskliga medvetandet och Deweys teori om skolan och samhÀllet.METODHÀr redovisar vi kvalitativa intervjuer som vi genomfört pÄ pedagoger och barn i tvÄförskolor.RESULTATStudien visar att barn och vuxna har olika tankar om barns inflytande.

Uppfattningar om en gruppuppgift i matematik: En studie med tretton elever i Ă„r 6

Studiens syfte Àr dels att beskriva elevers uppfattningar om en gruppuppgift, dels att beskriva om dessa uppfattningar kan knytas till elevernas sÀtt att lösa uppgifterna. En matematisk uppgift anvÀndes. Kvalitativa data insamlas om elevers sÀtt att lösa uppgiften. Ontologiskt och epistemologiskt har undersökningen sin grund i Bhaskars vetenskapliga realism. Den metodiska ansatsen i studien Àr delvis fenomenografisk.Datainsamlingsmetoder var öppen observation och inspelning av samtal, gruppintervju och fÀltanteckningar.

Elev och identitet

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ vad verksamma lÀrare pÄ en homogent integrerad skola har för tankar kring elevers identitet, samt vad de har för förhÄllningssÀtt kring elevers kunskapsinhÀmtning baserat pÄ identitet. För att undersöka detta har kvalitativ forskningsintervju anvÀnts som metod. Resultatet visar att lÀrarna ansÄg begreppet identitet av yttersta vikt, dock av andra anledningar Àn just jag Àmnade fokusera pÄ. Vidare kan det konstateras att lÀrarna arbetar med identitet men att det Àr ett mÄngtydigt begrepp, och kan sÄledes tolkas och tillÀmpas pÄ olika sÀtt..

Att skapa lust och motivation i matematik - vilken roll och betydelse har pedagogen för elevers intresse och förstÄelse?

Mycket litteratur pekar idag pĂ„ att elevers intresse för matematiken sjunker med stigande Ă„lder. Den belyser Ă€ven vikten av att Ă€mnet skall innehĂ„lla lust och glĂ€dje. Matematik behöver inte vara trĂ„kigt. Ämnet Ă€r roligt sĂ„ lĂ€nge förstĂ„elsen finns hos eleverna. Med detta som utgĂ„ngspunkt har vi valt att undersöka vilken betydelse pedagogers olika metoder har för elevers förstĂ„else och lust för matematiken.

LÀrares upplevelser av elevers förÀndring i sjÀlvförmÄga under högstadietiden

Syftet med studien var att genom en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervju undersöka högstadielÀrares upplevelser av elevers möjlighet till att förÀndra deras sjÀlvförmÄga (SE). Samt om lÀrarna bedömer att de genom sitt agerande kan pÄverka elevers SE. Som teoretiskt ramverk har Banduras (1986) teori om sjÀlvförmÄga anvÀnts. Resultaten visade att eleverna kunde bÄde stötta och sÀnka varandras SE. Feedbackens utformning var stor pÄverkansfaktor för elevers SE samt hur den förmedlades.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->