Sök:

"En vandring genom tiden - med potatisen i handen"

En learning study om elevers historiemedvetande


Syftet med den fo?religgande underso?kningen a?r att fa? kunskap om hur undervisning kan fo?rba?ttra elevers la?rande vad det ga?ller elevers historiemedvetande. Metoden som under- so?kningen anva?nde sig av a?r en learning study, ett kollektivt samarbete mellan historiela?rare som riktar fokus pa? elevers la?rande. Genom utva?rderingen av det samlade datamaterialet besvarades underso?kningens fra?gesta?llningar Vilka a?r de kritiska aspekterna fo?r att elever i a?rskurs 8 ska kunna utveckla en ho?gre grad av historiemedvetande, och Vilka centrala punkter i undervisningens uppla?gg go?r positiv skillnad fo?r elevers la?rande? Resultatet visar att de deltagande pedagogerna identifierade tre kritiska aspekter som anses vara avgo?rande fo?r en undervisning med ma?let att utveckla elevers historiemedvetande: 1. Eleverna beho?ver integreras i undervisningen som deltagande bera?ttare. 2. Undervisning beho?ver skapa en meningsfull fo?rbindelse mellan elevers vardag, de historiska ha?ndelserna och elevers fo?resta?llning om framtiden. 3. Undervisning beho?ver involvera elevers na?rmiljo?, sa?som den lokala historien eller elevers egen sla?kthistoria. Na?r det ga?ller underso?kningens andra fra?gesta?llning, visar resultatdelen att pedagogerna identifierade tva? centrala punkter i undervisningen som skulle kunna go?ra positiv skillnad fo?r elevers la?rande: Undervisningen som genomfo?rs pa? ett varierat sa?tt skapar intresse bland eleverna. Detta anses som grundfo?rutsa?ttning fo?r all la?rande. Dessutom ho?jer en inkludering av elevers na?rmiljo? elevers fo?rsta?else fo?r a?mnet genom att relatera abstrakta ha?ndelser till elevers vardag.

Författare

Fabian Helbig

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..