Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 5 av 403

Att skapa lust och motivation i matematik - vilken roll och betydelse har pedagogen för elevers intresse och förstÄelse?

Mycket litteratur pekar idag pĂ„ att elevers intresse för matematiken sjunker med stigande Ă„lder. Den belyser Ă€ven vikten av att Ă€mnet skall innehĂ„lla lust och glĂ€dje. Matematik behöver inte vara trĂ„kigt. Ämnet Ă€r roligt sĂ„ lĂ€nge förstĂ„elsen finns hos eleverna. Med detta som utgĂ„ngspunkt har vi valt att undersöka vilken betydelse pedagogers olika metoder har för elevers förstĂ„else och lust för matematiken.

?Ja, det Àr vÀl att lyssna pÄ dem? - en studie om pedagogers och elevers uppfattningar om elevinflytande

Rapporten behandlar synen pÄ elevinflytande och elevdemokrati, i skolan i allmÀnhet och i förskolegruppen i barnskolan i synnerhet.Syftet med vÄrt examensarbete Àr att studera vilka uppfattningar det finns om elevinflytande. I den empiriska delen av arbetet studerar vi hur nÄgra pedagoger uppfattar orden elevinflytande och elevdemokrati. Vi har ocksÄ studerat vad eleverna uppfattar att de har för möjlighet till inflytande i skolan.Resultatet bygger pÄ intervjuer och observationer hos förskollÀrare i barnskola, och intervjuer med deras elever i sexÄrsgruppen. Vi har funnit att pedagogerna anser att deras lyhördhet för eleverna och dessutom elevernas möjlighet att sÀga vad de tycker Àr en definition pÄ elevinflytande. De uppger dessutom att inflytande handlar om respekt för varandra och att Àven möjligheten till delaktighet i beslut Àr av vikt nÀr vi talar om elevinflytande och elevdemokrati.

NÀrvarandet i det vÄrdande mötet : en litteraturstudie

Inom alla vÄrdformer möts patienter och vÄrdare. En viktig komponent i det vÄrdande mötet som presenteras i olika omvÄrdnadsteorier Àr att vÄrdaren Àr nÀrvarande i mötet med hela sitt jag. DÄ kan patienten kÀnna sig sedd och hörd samt kÀnna att vÄrdaren Àr delaktig. Studiens syfte var att belysa hur nÀrvarandet framtrÀder i ett vÄrdande möte. VÄr studie utgÄr frÄn en kvalitativ metodansats med fem vetenskapliga artiklar som analyseras med hjÀlp av innehÄllsanalys.

LÀrares syn pÄ elevers skolsvÄrigheter och specialpedagogisk verksamhet

Syftet var att undersöka och jÀmföra grundskollÀrares syn pÄ elevers lÀrande, elevers skolsvÄrigheter samt specialpedagogisk verksamhet med anseende pÄ ÄtgÀrder och specialpedagogers uppgifter i tvÄ skolor dÀr man organiserat den specialpedagogiska verksamheten pÄ olika sÀtt. Metoden som anvÀndes var kvantitativ dÀr 31 grundskollÀrare besvarade en enkÀt. Resultatet visade att lÀrarna ansÄg att olika faktorer Àr viktiga för elevers lÀrande, men att faktorer som rör lÀrare och undervisning kom i frÀmsta rummet. Brister i dessa gÀllde dock inte som orsak till att elever hamnar i skolsvÄrigheter. DÄ var det istÀllet svÄrigheter/brister hos eleven som frÀmst sÄgs orsaka skolsvÄrigheter.

Elevers begreppsförstÄelse i matematik

Syftet med följande arbete Àr att kartlÀgga elevers svÄrigheter i samband med ett antal matematikuppgifter inom taluppfattning, uttryck och ekvationer, samt att belysa deras begreppsförstÄelse. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning inom matematikdidaktik. Med hjÀlp av en diagnos och en enkÀt ville jag undersöka elevers begreppsförstÄelse och deras attityder till matematik. Resultaten pekar pÄ att en del elever har Ätskilliga brister nÀr det gÀller rationella tal och algebra. De största hindren som elever stöter pÄ nÀr de löser matematikuppgifter Àr textförstÄelse, matematiska begrepp, talförstÄelse och uppmÀrksamhet. Dessutom kan jag konstatera att elevers svÄrigheter i matematik inte tycks ha nÄgot större inflytande över deras instÀllning till matematik..

Klassrumsinteraktion i matematikundervisningen : En studie om hur lÀrarens frÄgor och arbetssÀtt pÄverkar elevers svar

Den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen har visat att lÀraren i snitt tar tvÄ tredjedelar av talutrymmet i klassrummet och att elevers möjlighet att komma till tals i huvudsak begrÀnsas till att svara pÄ de frÄgor som lÀraren stÀller. Tidigare studier pÄpekar att det finns samband mellan hur lÀraren formulerar sina frÄgor och ordfrekvensen i elevers svar. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur lÀrarens frÄgor under den lÀrarstyrda och publika interaktionen i klassrumsundervisningen i ett undervisningsmoment som anvÀnder sig av standarduppgifter och i ett undervisningsmoment av problemlösningskaraktÀr pÄverkar elevers svar. Studien Àr genomförd utifrÄn ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr videoanalys har tillÀmpats som metod. Det har analyserats tvÄ filmer som har producerats av NCM (nationellt centrum för matematik) i fortbildningssyfte i uppdrag av skolverket.

On demandradio, nya lyssnarmönster : En c-uppsats om radio nÀr man vill

Avsikten med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om det skapats ett nytt radiolyssnarmönster i och med att Sveriges Radios (SR) erbjuder tjÀnsten on demandradio, det vill sÀga möjlighet att lyssna pÄ radioprogram som redan har sÀnts pÄ vanlig radio eller webbradio. John Fiske Kommunikations teorier har anvÀnts samt Walter Benjamin teorier som behandlar förÀndringar som sker vid reproduktion. Historiska teorier av Marshall McLuhan och Tony Schwartz har Àven anvÀnts.Författarnas metod bestÄr av tre delar dÀr en jÀmförelse genomförts mellan olika sekundÀra data frÄn SR, Radioundersökningar AB (RUAB), Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning (Nordicom), British Broadcasting Corporation (BBC) samt Radio Joint Audience Research Limited (RAJAR). DÀrefter har insamling av kvantitativa data gjorts via enkÀt som publicerats pÄ SR:s hemsida samt via utskick till en referensgrupp. Författarna har gjort lÀngre telefonintervjuer om cirka 35-45 minuter vilka spelats in och delvis transkriberats för att fÄ in data med mer kvalitativ tyngd.

AnvÀnds elevers olikheter som en resurs i skolan?

En kvalitativ studie om elevers olikheter utifrÄn ett lÀrarperspektiv. Till skolan kommer elever med olika behov, olika förmÄgor och olika sÀtt att lÀra. Skolans uppgift Àr att möta dessa olikheter och för att klara denna utmaning behövs kompetenta vuxna som samarbetar kring barnen, specialpedagogiska resurser samt en god inlÀrningsmiljö. Vi har studerat lÀrares uppfattningar av elevers olikheter som resurs, samt hur lÀrarens eventuella intentioner att lyfta elevers olikheter avspeglas i miljön. Vi har Àven försökt fÄ svar pÄ om, och i sÄ fall hur, den specialpedagogiska kompetensen anvÀnds i detta arbete.

Det é skrill: En studie om högstadieelevers musiklyssning

Vi ville i denna text undersöka vad högstadieelever lyssnar pÄ för musik, varför de lyssnar pÄ musik och hur ofta de lyssnar. Det intresserade oss att bÄde veta hur musik pÄverkar dem positivt och negativt. För att fÄ reda pÄ hur ungdomar lyssnar pÄ musik och hur de uppfattar att den pÄverkar dem valde vi att genomföra intervjuer med 14 elever, bÄde tjejer och killar, i högstadiet. Det vi kom fram till i vÄr intervjustudie var att eleverna lyssnar mycket pÄ musik. Vi kunde tydligt se hur informanterna anvÀnder musik pÄ olika sÀtt.

Elevers vÀlbefinnande pÄ ett ridgymnasium Students well-being at an Equestrian Upper Secondary School

Syftet med denna kvalitativa studie med kvantitativa inslag var att ge en bild av elevers vÀlmÄende pÄ ett ridgymnasium samtidigt som jag ville belysa betydelsen av elevers gemenskap och trivsel. Sammanfattningsvis tyder resultatet av min studie pÄ att elever som gÄr pÄ ett ridgymnasium och dagligen fÄr bedriva studier parallellt med hÀstar mÄr bÀttre psykiskt och kÀnner sig nöjda och tillfreds, samt utvecklas som mÀnniskor. Samspelet mellan eleverna och deras hÀstintresse skapar en kÀnsla av att eleverna kÀnner sig nöjda med sig sjÀlva..

Musik i vÄrden

Musik Àr ett viktigt redskap för att frÀmja och bevara hÀlsa. Musiken frÀmjar avslappning och kan förÀndra sinnesstÀmning genom att skapa kÀnslomÀssiga upplevelser hos lyssnaren. Musik kan ocksÄ anvÀndas som avslappning i sjukhusmiljöer exempelvis med lugnande musik som patienten kan vÀlja att lyssna eller inte lyssna pÄ. Det kan ocksÄ skapa ett samband mellan vÄrdgivare och vÄrdtagare att dela en estetisk upplevelse som musik. Det Àr enligt Erikssons teori i förhÄllandet mellan vÄrdgivaren och patiente som vÄrdandet formas dÀr vÄrdtagaren ses som en unik mÀnniska med kropp, sjÀl och ande.

Elevers motivation - en studie av elevers lust att lÀra i Äk 5-9

Arbetets syfte har varit att belysa elevers uppfattningar om vad som motiverar dem i skolan. Genom elevintervjuer och genomgÄng av litteratur har vi sökt svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar.Resultatet visar att elevens intresse av Àmnena har stor betydelse. Dessutom pÄverkas elevens lust att lÀra av lÀraren och dennes personlighet och undervisningssÀtt, lektionsupplÀgg, miljö samt elevens egen upplevelse av sina prestationer.Det kom fram mÄnga förslag pÄ hur vi som lÀrare kan göra för att fÄ vÄra framtida elever att kÀnna motivation och lust att lÀra. Förslagen som ges berör i första hand lÀraregenskaper, undervisningssÀtt och lektionsupplÀgg. Dessutom visar bÄde intervjuerna och litteraturstudien att humor och glÀdje Àr nÄgot som skapar lust i skolan.

SÄ tÀnker lÀrare om elevers sjÀlvförtroende och identitet

Denna intervjuanalys syftar till att undersöka om och hur lÀrare ser pÄ om elevers sjÀlvförtroende och identitet hör samman med utseendemÀssiga faktorer. Informanterna vittnar om olika faktorer som ligger till grund för elevgrupperingar. LÀrarna ser olika pÄ hur elever pÄverkas av ideal frÄn exempelvis reklamen. Dessutom har lÀrarna olika sÀtt att arbeta för stÀrka elevers sjÀlvförtroende, i detta arbete kategoriseras lÀrarna som antingen kunskapsinriktade eller socialt inriktade..

Bild som kulturellt redskap : - en resurs för elevers lÀrande

I detta examensarbete Àr det övergripande syftet att ta reda pÄ i vad mÄn lÀrare integrerar bild som kulturellt redskap i undervisningen för att bidra till elevers meningskapande i lÀrprocesser. Studien belyser Àven de möjligheter och hinder lÀrarna upplever genom att integrera bild som kulturellt redskap i undervisningen. Som grund för analys och diskussion Àr de kvalitativa intevjuerna som vi genomfört med fem verksamma lÀrare i grundsolans tidigare Är. Reslutatet visar pÄ att lÀrarna pÄ flera sÀtt inbegriper bild som kulturellt redskap i undervisningen och att de anser att bilden har en viktig funktion för elevers meningkspande lÀrprocessen. Gemensamt för lÀrarna Àr Àven att de arbetar ur ett multimodalt perspektiv dÀr flera resurser för lÀrande samverkar och att eleverna ges möjlighet att arbeta i ett socialt samspel med andra, vilket bidrar till elevers meningskapande..

Upplevt lÀrarstöd acceptans och Skolmotivation

Syftet med denna studie var att undersöka om elevers upplevda lÀrarstöd/acceptans har betydelse för elevers skolmotivation. 42 elever deltog i den enkÀtundersökning som genomfördes en gymnasieskola i tvÄ olika klasser. Deltagarna var i Äldern 18-19 Är. Samtliga deltagare fick besvara 29 items som var avsedda att mÀta upplevt lÀrarstöd/acceptans, upplevt förÀldrastöd, elevprestation och elevmotivation. Resultatet av studien visade signifikanta samband mellan upplevt lÀrarstöd/acceptans och skolmotivation.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->