Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 34 av 365

Stockholms trafiksituation : Vilka fo?ra?ndringar bo?r ske fo?r att minska klimatpa?verkan och koldioxidutsla?ppen?

Att ta tag i problemet anga?ende klimatfo?ra?ndringarna och den fo?rva?ntade globala temperaturho?jningen ga?r inte la?ngre att skjuta upp utan ma?ste a?tga?rdas i dagens la?ge fo?r att jorden slutligen ska na? ett ha?llbart klimat. Genom att visa omva?rlden att det ga?r att ha en fungerande storstad med kraftiga reduceringar i biltrafik och ett stort utbud av kollektivtrafik kan Stockholm visa framfo?tterna och vara en inspiration till o?vriga sta?der. Klimatfo?ra?ndringarna a?r ett globalt problem och det kra?vs da?rfo?r ett agerande pa? global niva?.

Fransk historisk litteratur pÄ svenska 1930-1980. : en annoterad förteckning.

Specialarbetet förtecknar totalt 303 verk med anknytning till Frankrikes historia. Huvuddelen av böckerna har försetts med en kortare kommentar. KÀlla vid sammanstÀllningen har varit Svensk bokförteckning. Bibliografin Àr uppstÀlld enligt SAB:s klassifikationssystem. Avdelning Kj har uppdelats i lÀmpliga tidsperioder för att göra materialet mer lÀttöverskÄdligt.

Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

Syfte: Syftet Àr att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sÀtt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lÀrande. I utomhuspedagogik, enligt litteratur, lÀr barnen bÀst i samspel med varandra dÀr de Àr aktiva och anvÀnder sig av alla sinnen. Olika uppfattningar om utomhuspedagogik pÄpekar att naturen kan ses som en plats med stora möjligheter att utöva utelektioner i olika former.Metod: Studien innefattar analys av texter i utvalda nyhetsmedier med diskursanalys som metod Resultat: Resultatet visar att utomhuspedagogik dock inte innebÀr att bara vara ute, utan att vÀxla mellan undervisning inomhus och utomhus för bÀsta inlÀrningsprocess.

?Man blir vis av böcker? - en jÀmförelsestudie om elevers uppfattning av skönlitteraturundervisning i svenskÀmnet pÄ högstadiet och gymnasiet

Syftet med undersökningen Àr att se vilka likheter och skillnader som finns i svenskundervisningens arbete med skönlitteratur pÄ högstadiet och pÄ gymnasiet. Uppsatsen bygger pÄ en sÄvÀl kvantitativ som kvalitativ undersökning av elever samt en kvalitativ undersökning av lÀrare. Deltagarna i undersökningen bestÄr av fyra lÀrare, tvÄ högstadie- och tvÄ gymnasielÀrare, och 85 av deras elever. Undersökningen visar att elever och lÀrare vÀxelvis vÀljer vilken litteratur som ska anvÀndas i undervisningen. Det finns en gemensam uppfattning bland alla lÀrarna att eleverna visar ett motstÄnd mot den klassiska litteraturen.

Hur kan man som artist gÄ tillvÀga för att  etablera sig en fanbase?

Sammanfattning Med mÄlet att utöka antalet lyssnare för vÄr grupp, har jag undersökt hur man somartist kan gÄ tillvÀga för att etablera sig en fanbase. Genom intervjuer,seminariebesök, efterforskning pÄ internet och litteratur Àmnar jag mig Ät att finnasvar pÄ frÄgan. I samband med detta arbete har jag Àven tillsammans med minsÄnggrupp och en producent skrivit en radiolÄt, som bland annat bygger pÄ tidigarestudier i kursen ?projekt i musik och ljudproduktion B 15 hp?.  .

Jag gillar snacka

Syftet med min undersökning Àr att se om litteratursamtalet kan öka elevernas lust att lÀsa genom att samtala tillsammans om litteratur. I kursplanen för Àmnet svenska (Lgr-11, 2011) stÄr det att undervisningen ska stimulera elever till att lÀsa, samt att formulera egna Äsikter och tankar. Vidare framhÀvs litteraturens roll i svenskundervisningen i Lgr-11 samt i forskning genomförd av Tengberg, Chambers, Gibbons, Thorson och Eriksson Barajas. Jag vÀljer att göra denna undersökning dÄ jag tycker att boksamtalet verkar vara ett intressant arbetssÀtt och dÄ det visat sig att svenska elever har sjunkande kunskaper i lÀsförstÄelse (PISA 2012). Det tillvÀgagÄngssÀtt som ligger till grund för undersökningen baseras pÄ att elever fÄtt i uppgift att lÀsa en bok.

Individuell sponsring ur ett företagsperspektiv

Syfte: Syftet med denna uppsats ge en ökad inblick i individuell sponsring dÄ litteraturen kring detta fortfarande Àr vÀldigt begrÀnsad.Metod: Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ ansats dÄ vi ansÄg att detta skulle ge det djup vi eftersökte för att finna svaret pÄ hur företag resonerar kring sina sponsringsÄtgÀrder. Vi började med att studera den tillgÀngliga litteratur som vi fann bÄde i bibliotek och i databaser, för att sedan jÀmför dessa teorier med de tre semistrukturerade intervjuer som genomförts i empiri kapitlet. VÄr avgrÀnsning gjorde urvalet av respondentföretag vÀldigt limiterat, dock fann vi tillslut tre företag som passade vÄra preferenser vÀl, vilket bidrog till en ökad validitet i arbetet.Resultat & slutsats: De tre olika respondentföretagen definitioner av sponsring skiljde sig Ät, dock var kÀrnan i deras definition densamma. Vi tror Àven att sponsring inte skall anvÀndas i alla sammanhang. IstÀllet bör företag noggrant övervÀga vilka personer och events som varumÀrket vill bli förknippade med, vilket stÀrker företagets profilering hos deras respektive mÄlgrupp.

Arbetsterapeutiska metoder vid Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum : En systematisk litteraturstudie

  Syfte: Syftet med uppsatsen var att kartlÀgga metoder som beskrivits i vetenskaplig litteratur om behandling vid Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum, med sÀrskilt fokus pÄ arbetsterapeutens roll.Metod: Systematisk litteraturstudie. Litteratur söktes i databaserna Amed, Cinahl, Medline, PsychInfo samt PubMed. Ett flertal kombinationer av sökord anvÀndes. Sammanlagt valdes tio artiklar ut till resultatet efter granskning och vÀrdering.Resultat: Vi har funnit att ett flertal behandlingsmetoder anvÀnds i olika kombinationer för att utforma interventioner som adresserar olika aspekter inom problemomrÄdet. I huvudsak kan metoderna för behandling av Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum indelas i sensoriska och beteendemÀssiga metoder.Slutsats: Slutsatsen av vÄrt resultat Àr att det finns mÄnga olika tÀnkbara metoder som kan anvÀndas i olika kombinationer i interventioner för behandling av barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum med Àtstörningsproblematik.

KaffesÀckar och Kreativitet

Kreativitet och KaffesÀckar Àr en litteratur- och fallstudie som behandlar kreativitet och hur den kan stimuleras i skolan. SamhÀllet stÀller krav pÄ kunskap dÀr kreativitet Àr en viktig faktor och skolan behöver följa utvecklingen för att möta framtidens behov. Fallstudien har gjorts bland 7:e klassare pÄ textilslöjden. Undersökningens fokus Àr att se hur egen design, annorlunda material, utstÀllning av den egna produkten pÄverkar kreativiteten. Projektet pÄgick under en termin och avslutades med utstÀllning och modevisning pÄ Lilla Kafferosteriet i Malmö.

LÀsning eller nya medier - en studie av barns lÀs- och medievanor

Litteratur har idag konkurrens frÄn mÄnga andra slags medier, sÄ som tv, film, Internet, och tv-spel. Dessa medier kallas Àven för populÀrkultur. MÄnga barn idag anvÀnder sig av dessa medier och de tar stor plats i barnens liv. De starka lÀsarna bland barn i Ärskurs 4 i Sverige har minskat mellan 2001 och 2006 enligt en kunskapsöversikt som Skolverket presenterar. Syftet med vÄr undersökning Àr att fÄ kunskap om hur barns anvÀndning av litteratur och medier ser ut för att som lÀrare sedan kunna tillÀmpa denna kunskap i vÄr undervisning. I diskussionen Äterkommer vi med hur dessa kunskaper kan anvÀndas. För att uppnÄ vÄrt syfte har en kvantitativ undersökning med 98 enkÀteter genomförts samt kvalitativa intervjuer gjorts med 12 barn i Ärskurs tre och Ärskurs fem pÄ tvÄ olika skolor.

Barn och pedagoger ur ett genusperspektiv

Vi har skrivit ett arbete om genus och jÀmstÀlldhet i tvÄ förskolor. PÄ dessa tvÄ förskolor har vi gjort undersökningar med hjÀlp av observationer och intervjuer. Undersökningarna har visat oss hur förskollÀrare och barnskötare tillÀmpar genus och jÀmstÀlldhet i sina barngrupper. Med hjÀlp av litteratur och forskning har vi sedan sammanstÀllt hur förskolorna jobbar med Àmnet..

Strategiarbete i etableringsfasen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om de klassiska modellerna och teorierna inom strategiomrÄdet Àr relevanta och tillÀmpbara för företag som hÄller pÄ att etablera sig. MetodmÀssigt bygger vÄrt arbete dels pÄ en rad intervjuer med personer som Àr engagerade i fallföretaget och dels pÄ litteratur studier inom Àmnet strategi som vi behandlar i uppsatsen. Resten kommer sen..

ÅtgĂ€rder för elever i lĂ€s- och skrivproblematik : Perspektiv, diagnoser och allmĂ€nna rĂ„d, en innehĂ„llsanalytisk studie av Ă„tgĂ€rdsprogram

Detta Àr en studie av ÄtgÀrdsprogram för elever i lÀs- och skrivproblematik med respektive utan diagnosen dyslexi. Syftet med studien Àr att undersöka hur ÄtgÀrderna i ÄtgÀrdsprogram för elever i lÀs- och skrivproblematik pÄ högstadiet Àr utformade. Jag vill undersöka huruvida det finns nÄgra skillnader i ordinerade ÄtgÀrder för elever i lÀs- och skrivproblematik utan dyslexidiagnos respektive elever med diagnostiserad dyslexi. Detta för att se vilken roll en eventuell diagnos har i sammanhanget för att ÀndamÄlsenliga ÄtgÀrder ska sÀttas in för elev i behov av sÀrskilt stöd. Undersökningen syftar till att skönja vilket specialpedagogiskt perspektiv som tycks ligga till grund för ÄtgÀrderna och huruvida ÄtgÀrderna har nÄgon förankring i tidigare forskning/litteratur och styrdokument rörande arbetet med ÄtgÀrdsprogram.

Att ta plats igen - en studie om kreativitet och hÀlsa

Bakom mitt intresse för kreativitet och konstnÀrligt skapande, ligger inte bara ett lÄngt arbetsliv i en lÀrande funktion för vuxna inom detta omrÄde, utan ocksÄ en lika lÄng erfarenhet av ett eget sÄdant skapande. PÄ den kurs som de senaste fem Ären har varit min huvudsyssla, en kurs riktad till och förbehÄllen sjukskrivna och arbetslösa, har jag lagt mÀrke till att dessa ?studier? ofta har lett till en positiv utveckling och synbar tillfredsstÀllelse för deltagarna. Detta har ocksÄ kunnat bekrÀftas genom en studie som Region Halland lÀt genomföra 2008 (KJ skolutveckling 2008 sid. 27).

StÀndigt, alltid och aldrig ge upp : En beskrivande studie i hur sju grundskolor i Sundsvalls kommun kommunicerar om mobbning, e-mobbning och sina likabehandlingsplaner internt.

Det ha?r examensarbetet tar upp Suzukiundervisning pa? klarinett. Syfte var att fa? fo?rdjupad kunskap i varfo?r klarinett inte a?r ett officiellt Suzukiinstrument.Tidigare forskning visar pa? det gynnsamma i att inha?mta kunskap i unga a?r. Tidig start a?r en av byggstenarna i Suzukipedagogiken, men hur fungerar egentligen klarinettundervisning i unga a?r? Det finns en stor ma?ngd litteratur som bero?r Suzukiundervisning pa? olika sa?tt.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->