Läsning eller nya medier - en studie av barns läs- och medievanor
Litteratur har idag konkurrens från många andra slags medier, så som tv, film, Internet, och
tv-spel. Dessa medier kallas även för populärkultur. Många barn idag använder sig av dessa
medier och de tar stor plats i barnens liv. De starka läsarna bland barn i årskurs 4 i Sverige
har minskat mellan 2001 och 2006 enligt en kunskapsöversikt som Skolverket presenterar.
Syftet med vår undersökning är att få kunskap om hur barns användning av litteratur och
medier ser ut för att som lärare sedan kunna tillämpa denna kunskap i vår undervisning. I
diskussionen återkommer vi med hur dessa kunskaper kan användas.
För att uppnå vårt syfte har en kvantitativ undersökning med 98 enkäteter genomförts
samt kvalitativa intervjuer gjorts med 12 barn i årskurs tre och årskurs fem på två olika
skolor. Resultatet visar att de flesta barn visar intresse för läsning och också läser på sin fritid.
De menar att de läser för att det är kul och för att få kunskap. Övriga medier som TV och
dator har ändå stor plats på fritiden och barnen ägnar sig ibland åt flera slags medier
samtidigt. Barnen som intervjuats har kategoriserats i tre grupper i resultatredovisningen. För
att kunna analysera resultaten används begrepp som de läskunnigas förening, populärkultur,
förförståelse och litteraturkanon. Våra slutsatser är bland annat att faktorer som texternas
form och intressegemenskap hos barnen är viktiga för lärare att reflektera över i sin
språkundervisning.