Sök:

Stockholms trafiksituation

Vilka fo?ra?ndringar bo?r ske fo?r att minska klimatpa?verkan och koldioxidutsla?ppen?

Att ta tag i problemet anga?ende klimatfo?ra?ndringarna och den fo?rva?ntade globala temperaturho?jningen ga?r inte la?ngre att skjuta upp utan ma?ste a?tga?rdas i dagens la?ge fo?r att jorden slutligen ska na? ett ha?llbart klimat. Genom att visa omva?rlden att det ga?r att ha en fungerande storstad med kraftiga reduceringar i biltrafik och ett stort utbud av kollektivtrafik kan Stockholm visa framfo?tterna och vara en inspiration till o?vriga sta?der. Klimatfo?ra?ndringarna a?r ett globalt problem och det kra?vs da?rfo?r ett agerande pa? global niva?. Alla la?nder ma?ste bidra, inte minst Stockholm.Stockholm va?xer och i en allt snabbare takt. De kommande 20 a?ren fo?rva?ntas Stockholmsregionen va?xa med cirka en halv miljon inva?nare och bilinnehavet fo?rva?ntas o?ka med 16 procent fram till a?r 2020. Detta kommer att leda till o?kad ma?ngd koldioxidutsla?pp fra?n biltrafiken, stora ko?er och tra?ngsel samt sto?rningar i kollektivtrafiken. Samtidigt har regeringen satt upp ma?l om att det inte ska finnas na?gra nettoutsla?pp av va?xthusgaser i Sverige till a?r 2050 samt att utsla?ppen ska minska med 40 procent fram till 2020. Det kra?vs alltsa? la?ngsiktiga ha?llbara lo?sningar fo?r trafiksituationen i Stockholm fo?r att mo?ta denna o?kade befolkning och dessa klimatma?l. Det ma?ste ske en omprioritering i trafikplaneringen fo?r att na? visionen om ett ha?llbart Stockholm, da?r miljo?n inte hamnar i andrahand.Metoderna som anva?nts som underlag i rapporten baseras fra?mst pa? vetenskapliga och politiska rapporter och dokument. Det har a?ven skett en intervju med Daniel Firth fra?n Trafikkontoret med avseende pa? differentiering och o?vriga na?rliggande a?mnen som har anva?nts som underlag i resultatet och diskussionen. Syftet med denna rapport a?r att analysera och diskutera trafiksituationen i Stockholm utifra?n ett klimatperspektiv. Det tas upp vilka fo?ra?ndringar som planeras i dagsla?get samt vad som kan fo?rba?ttras med avseende pa? klimatet och koldioxidutsla?ppen. De faktorer som tas upp a?r tra?ngselskatten, differentiering, kollektivtrafiken och den planerade kringfartsleden Fo?rbifart Stockholm.Ho?jningen av tra?ngselskatten som ska a?ga rum a?r 2016 a?r en bra bo?rjan pa? att lo?sa trafikproblemen i staden. Da?remot sa? ra?cker inte detta fo?r att minska koldioxidutsla?ppen i den takt som a?r no?dva?ndig fo?r att na? de nationella ma?l som satts upp. Det kra?vs en satsning pa? differentiering baserad pa? koldioxidutsla?pp samt att det sker en omprioritering i vad de o?kade inta?kterna fra?n fo?rho?jd tra?ngselskatt ska finansiera. Da? dessa till sto?rsta del planeras ga? till Fo?rbifart Stockholm a?r fo?rslaget att det enbart bo?r ga? till utbyggnad av kollektivtrafiken i staden. Genom en o?verfo?ring fra?n biltrafik till kollektiva fa?rdsa?tt medfo?ljer en koldioxidreduktion och a?ven en minskad tra?ngsel. Da?rmed fa?s en ha?llbar lo?sning i linje med regeringens ma?l om en fossilfri fordonsflotta och inga nettoutsla?pp av va?xthusgaser. 

Författare

Emmeli Gravert Anna Persson

Lärosäte och institution

KTH/Industriell ekologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..