Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 33 av 365

LÀslust genom skönlitteratur : en möjlighet för alla?

Syftet med vÄr studie Àr att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka och analysera hur lÀrare menar att de skapar lÀslust hos elever och framför allt hos elever med ett annat modersmÄl Àn svenska. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi utfört halvstrukturerade intervjuer med sex lÀrare. Dessa intervjuer spelades in pÄ band för att sedan transkriberas och kategoriseras. För att kunna analysera resultatet har vi tagit del av svensk och internationell forskning om lÀslust och modersmÄl. Denna forskning visar att skönlitteratur bidrar till att skapa lÀslust och att utveckling av modersmÄl gynnar andrasprÄksinlÀrningen.

ARBETSTERAPEUTISKA INTERVENTIONER F?R PERSONER MED NEDSATT HANDFUNKTION P? GRUND AV ARTROS

Bakgrund Artros ?r en ledsjukdom d?r kroppens naturliga balans av uppbyggnad och nedbrytning av ben och broskv?vnad p?verkas. Artros i h?nderna ?r en av de vanligaste formerna av artros. F?rekommande symtom ?r sm?rta, nedsatt r?rlighet och stelhet vilket p?verkar handfunktionen.

Du och jag, döden : En jÀmförande analys av dödstematiken i tvÄ ungdomsromaner

I denna uppsats undersöks hur temat döden och problematiken kring denna skildras i Jenny Downhams Before I die (2007) och BjÞrn Sortlands Kva tÄler sÄ lite at det knuser om du seier namnet pÄ det? (2007). Uppsatsen syftar till att undersöka och jÀmföra romanernas skildringar av döden i frÄga om exempelvis olika strategier att hantera mötet med döden och de mognadsprocesser som insikten om döden innebÀr för personerna i romanerna. Romanerna analyseras genom en nÀrlÀsning med fokus pÄ bland annat motiv som insikt, kÀnslor, tro, kÀrlek och sexualitet.Undersökningen visar att skildringarna av döden och sjukdomen Àr att betrakta som realistiska, och att döden skildras direkt och relativt utförligt. Olika sÀtt att hantera insikten om döden skildras, som till exempel humor, tro och kÀrlek.

Suzukiundervisning pÄ klarinett : varför Àr inte klarinett ett officiellt Suzukiinstrument?

Det ha?r examensarbetet tar upp Suzukiundervisning pa? klarinett. Syfte var att fa? fo?rdjupad kunskap i varfo?r klarinett inte a?r ett officiellt Suzukiinstrument.Tidigare forskning visar pa? det gynnsamma i att inha?mta kunskap i unga a?r. Tidig start a?r en av byggstenarna i Suzukipedagogiken, men hur fungerar egentligen klarinettundervisning i unga a?r? Det finns en stor ma?ngd litteratur som bero?r Suzukiundervisning pa? olika sa?tt.

Att arbeta offensivt mot narkotika : En kvalitativ studie om förĂ€ldrars upplevelser i samband med att deras barn drogtestas av Ungdomsteamet i Örebro

Denna studie syftar till att undersöka förĂ€ldrars upplevelser i samband med att deras barn kallas till möte med Ungdomsteamet i Örebro, vid oro för droganvĂ€ndning. Med studiens syfte som utgĂ„ngspunkt, valdes en kvalitativ intervjumetod och insamling av empiriskt material skedde genom semistrukturerade intervjuer via telefon. Intervjumanualen konstruerades utifrĂ„n de frĂ„gestĂ€llningar som valts och delar av den litteratur som anvĂ€nts i studien. Det insamlade materialet frĂ„n intervjuer med sex personer utgör underlag för resultatet och tolkas frĂ€mst utifrĂ„n HĂŒbinettes litteratur om drogpreventivt arbete, stĂ€mplingsteori och ekologisk systemteori. Resultatet visar att majoriteten av respondenterna var positivt instĂ€llda till Ungdomsteamets arbetssĂ€tt, oavsett vad drogtestet visade.

L?NGTAN EFTER MODERSKAP En litteratur?versikt om f?rh?llningss?ttet hos kvinnor med ofrivillig barnl?shet gentemot uterustransplantationer

Bakgrund: Uterustransplantationer utg?r en ny behandlingsmetod som ?nnu inte ?r etablerad inom h?lso- och sjukv?rden. Syftet med ingreppet ?r att ?ka livskvaliteten f?r kvinnor med livmoderfaktorsinfertilitet. Kvinnor som lider av ofrivillig barnl?shet upplever ofta sorg, psykisk stress och nedsatt sj?lvk?nsla relaterat till sin infertilitet.

Barnlitteratur i förskolan - att lÀsa för och med barn

Genom detta examensarbete vill vi undersöka vilka avsikter pedagoger har i arbetet med barn och barnlitteratur pÄ förskolor, men ocksÄ hur pedagoger och barn resonerar kring böcker och boklÀsning i förskolan. Vi vill Àven belysa vikten av att barn i förskolan kommer i kontakt med litteratur/böcker I forskningsbakgrunden behandlas vÄra styrdokument i förskolan och barnlitteratur i allmÀnhet samt arbetet kring litteraturen sÄsom höglÀsning och boksamtal. Som metod valde vi att intervjua pedagoger och barn pÄ tvÄ undersökningsförskolor i en storstad för att undersöka hur pedagoger och barn resonerar kring böcker och boklÀsning i förskolan. Resultatet av vÄr undersökning visar inte pÄ nÄgon större skillnad varken vad det gÀller pedagogers syn pÄ höglÀsningens betydelse eller bokutbudet pÄ förskolorna. DÀremot kan vi se att barns respektive pedagogers förhÄllningssÀtt till barnlitteratur skiljer sig Ät, bland annat genom att barnen oftare Àn pedagogerna vÀljer populÀrkulturell litteratur. Vi hoppas att vi genom denna undersökning gett berörda pedagoger ökad medvetenhet och förstÄelse vad gÀller barnlitteratur och höglÀsning i förskolan. Men Àven att vi genom detta arbete sprider vÄra resultat till övriga pedagoger som arbetar med barn.

Regional identitet : nÀr grÀnser Àndras

Den hĂ€r uppsatsens syfte Ă€r att ta reda hur olika regionala sammanslagningar eller en regions expansion kan komma att pĂ„verka mĂ€nniskan pĂ„ mikronivĂ„, dĂ€rtill skaffa sig en större förstĂ„else för vad regionala identiteter och dess samspel mellan och inom olika regioner innebĂ€r och Ă€ven skaffa sig en ökad förstĂ„else för fenomenet ?vi mot dem?.Fokus i uppsatsen Ă€r det förslag som Regeringens AnsvarskommittĂ© tagit fram angĂ„ende en sammanslagning av Sveriges lĂ€n till nio regioner, dĂ€r uppsatsen kommer att behandla vd som hĂ€nder med mĂ€nniskors regionala identitet vid en sĂ„dan sammanslagning. Förslaget innebĂ€r dĂ„ att VĂ€rmlands och Örebro lĂ€n ska slĂ„s samman.Uppsatsen Ă€r uppbyggd pĂ„ studier av aktuell litteratur, dels genom tidsskrifter om politisk och kulturell geografi och dels genom noga utvald litteratur frĂ€mst inom Ă€mnet kulturgeografi. Den litteratur som studerats och valts ut har Ă€ven anvĂ€nts som teoretiska referensramar, pĂ„ vilken intervjufrĂ„gor baseras. Uppsatsen Ă€r sĂ„ledes Ă€ven delvis uppbyggd pĂ„ djupintervjuer, vilka sedan jĂ€mförs och analyseras tillsammans med teorin med hjĂ€lp av en analysmodell.Karlstadbor har en vĂ€ldigt stark identitet som vĂ€rmlĂ€nningar, vilka dĂ„ har sin identitet starkt kopplat till landskapet VĂ€rmland.

LÀsa, LÀra, Leva: En studie om nÄgra elevers uppfattning om lÀsning

Syftet med denna studie Àr att beskriva nÄgra elevers uppfattning om lÀrande och utveckling genom lÀsning i Àmnet svenska. FrÄgestÀllningarna mot detta syfte Àr: Har den litterÀra bakgrunden betydelse för lÀsupplevelsen och hur i sÄ fall? Har vÀrdering av och intresse för lÀsning betydelse för upplevelsen och hur i sÄ fall? Hur beskriver informanterna lÀsupplevelser? Hur Àr elevernas upplevelser av lÀrande genom lÀsning kopplade till styrdokumentens syfte och mÄl? För att uppnÄ studiens syfte anvÀndes en kvalitativ intervjumetod, samt en litteraturstudie med hermeneutisk teori som tolkningsverktyg. I undersökningen deltog sex elever i grundskolans senare Är (Är 7,8 och9)samtliga frÄn en skola belÀgen i en mellanstor kommun i norra Sverige.Resultatet av denna studie visade att de informanter som deltog upplever att lÀsning berikar deras lÀrande och personliga utveckling. Vidare visar resultatet att informanternas litterÀra historik har betydelse för deras lÀsupplevelse.

Den europeiska arresteringsordern : HjÀlpande eller stjÀlpande för mellanstatligt samarbete?

SÄ kallade demokratiska skolor som Sudbury Valley i Massachusetts och Summerhill i England kombinerar individuell frihet och gemensamt ansvarstagande för att gynna bÄde lÀrande och utveckling av demokratisk kompetens hos skolbarnen. Trots att deras koncept under mer Àn 80 Ärs tid har visat sig vara synnerligen framgÄngsrikt och trots att bÄde lÀrande och demokratisk kompetensutveckling stÄr högt pÄ agendan för skolutveckling i bÄde Sverige och internationellt, nÀmns dessa skolor eller deras koncept inte alls i diskussionen om den svenska skolans utveckling.I ett samhÀlle dÀr beslut skall förankras i vetenskapliga fakta, faller det rimligen pÄ allmÀnpedagogikens bord att kunna förklara de nÀmnda skolornas framgÄngar.Mitt syfte Àr att med hjÀlp av relevant litteratur granska de demokratiska skolornas praktiska koncept, att undersöka möjligheter att formulera en allmÀnpedagogisk teori utifrÄn detta koncept, samt beröra den traditionella skolans utvecklingsmöjligheter i riktning som en sÄdan teori utpekar. En etnografisk innehÄllsanalytisk metod har anvÀnts för att jÀmföra och samordna denna litteratur. Det visar sig att befintlig kunskap ger ett utmÀrkt stöd för de demokratiska skolornas praktiska koncept och att analysen ger upphov till hypotesbildningar pÄ den önskade teoretiska nivÄn. FrÄgan om den traditionella skolans utvecklingsmöjligheter i ?demokratisk? riktning mÄste diskuteras bland annat ur ett maktperspektiv, och ett par inlÀgg i en sÄdan diskussion finns i sista kapitlet..

Undervisning i skolans nÀrmiljö : en studie av hur och varför den bedrivs pÄ skolor i Är 1-6.

Arbetets syfte Àr att efter en genomgÄng av den hÀr relevanta litteraturen studera hur lÀrare ser pÄ undervisning i skolans nÀrmiljö samt varför denna bedrivs. Jag inleder med att ta upp olika syn pÄ barns lÀrande. DÀrefter följer ett avsnitt om skolans förutsÀttningar för ett autentiskt och meningsfullt lÀrande. Den teoretiska delen redogör ocksÄ för litteratur dÀr jag nÀrmar mig undervisning i skolans nÀrmiljö. Utomhuspedagogik, skolgÄrden som pedagogisk resurs och stadsstudier Àr de Àmnen som frÀmst behandlas hÀr.

Webfarming : En studie av möjligheter och problem

För att företag skall kunna konkurrera pÄ stÀndigt förÀnderliga marknader krÀvs att de har kunskap om exempelvis kundbehov, konkurrenter och nya produkter. KÀllor till denna kunskap finns bÄde internt inom organisationer och externt i deras omgivning. BÄde de interna och externa kunskapskÀllorna Àr viktiga, men under de senaste Ären har ett allt större intresse riktats mot de externa kÀllorna, dÄ de har blivit allt viktigare för att organisationer effektivt skall kunna hantera sina affÀrsprocesser.En av de kunskapskÀllorna som ofta nÀmnts Àr Internet och den data som lagras pÄ hemsidor runt om i vÀrlden. Dock Àr det svÄrt att hitta relevant data pÄ Internet pÄ grund av dess omfattning och dynamiska karaktÀr. Det har dÀrför börjat uppkomma nya tekniker för att inhÀmta, strukturera och integrera data frÄn Internet.

Kapitalbudgetering och ekonomisk styrning : En fallstudie av svenska skogsindustrin

Bakgrund: Investeringsbeslut Àr ett av de viktigaste besluten som tas av chefer i företag. Besluten grundar sig pÄ investeringskalkyler, som ryms inom begreppet kapitalbudgetering. I företagsekonomisk litteratur beskrivs sÀllan samband mellan kapitalbudgetering och annan ekonomisk styrning, vilket innebÀr att det finns ett tomrum inom forskningsomrÄdet. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur företag inom den svenska skogsindustrin utformar och anvÀnder kapitalbudgetar som beslutsunderlag samt utreda och förklara sambandet mellan kapitalbudgetering och annan ekonomisk styrning. Metod: I studien har kvalitativ metod och fallstudier anvÀnts.

Omfamning : en lekvÀnlig utemiljö för Byle GÄrds hospice

Syfte med detta examensarbete Àr att ta fram ett gestaltningsförslag för utemiljön pÄ Byle GÄrds hospice. MÄlsÀttningen Àr att ge besökande barn en lekvÀnlig utemiljö samt att tillvarata och utveckla tomtens befintliga kvaliteter för patienter, besökare (vuxna och barn) och personal. Med enkla medel vill jag lyfta fram de befintliga naturkvalitéerna pÄ tomten och skapa en varierad och rekreativ miljö för alla Äldrar. Jag vill inbjuda till rörelse runt tomten och erbjuda olika sinnesupplevelser som ger vila i det tunga allvar som vilar över hospicet, dÀr anhöriga och personal tillbringar den sista tiden tillsammans med patienten. Som grund för gestaltningen har jag studerat forskningsbaserad litteratur om barn och deras utemiljöer samt litteratur om palliativ vÄrd. Jag har Àven vid flera tillfÀllen intervjuat personal och fastighetsförvaltaren pÄ Byle GÄrds hospice för att tillgodose verksamhetens specifika behov i mitt utformningsförslag. En slutsats jag dragit utifrÄn litteraturen jag lÀst Àr att barn inte har sÄ stort behov av traditionellt utformade lekplatser dÄ de mest Àr utformade utifrÄn vuxnas syn pÄ lek.

Skapandet av B.O.B. - Balls Over Brains : om konsten att vÀcka intresse hos spelaren för att fortsÀtta spela

Detta arbete Àr skapat av Andreas Bartziokas, som examensarbete för VT 2009. I denna uppsats beskrivs hur spelet B.O.B. har skapats. Vilken litteratur som varit anvÀndbar för skapandet av spelet, samt en övergripande beskrivning av sjÀlva spelet..

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->