Sök:

Ständigt, alltid och aldrig ge upp

En beskrivande studie i hur sju grundskolor i Sundsvalls kommun kommunicerar om mobbning, e-mobbning och sina likabehandlingsplaner internt.

Det ha?r examensarbetet tar upp Suzukiundervisning pa? klarinett. Syfte var att fa? fo?rdjupad kunskap i varfo?r klarinett inte a?r ett officiellt Suzukiinstrument.Tidigare forskning visar pa? det gynnsamma i att inha?mta kunskap i unga a?r. Tidig start a?r en av byggstenarna i Suzukipedagogiken, men hur fungerar egentligen klarinettundervisning i unga a?r? Det finns en stor ma?ngd litteratur som bero?r Suzukiundervisning pa? olika sa?tt. Forskning har ocksa? gjorts om instrumentalundervisning. Ytterst lite litteratur bero?r klarinett och Suzukiundervisning tillsammans.Det senaste instrumentet som introducerats som officiellt Suzukiinstrument a?r trumpeten. Detta arbete har gjorts av Ann-Marie Sundberg. Hennes arbete inspirerade mig till att skriva denna uppsats.Min underso?kning a?r en triangula?r underso?kning. Jag har valt att fokusera pa? den kvalitativa intervjun som metod men samtal och observationer har ocksa? varit viktiga fo?r min underso?kning. I delstudie 1 beso?kte jag, gjorde observationer hos och fo?rde samtal med la?rare, pedagoger och musiker som pa? olika sa?tt a?r insatta i a?mnet. Delstudie 2 bestod av en intervju med en klarinettpedagog. Enligt min underso?kning a?r denna informant den som genom sin undervisning och sitt arbete har kommit na?rmast min fra?gesta?llning.Efter sammansta?llning och analys av det insamlade materialet har jag kommit fram till fo?ljande: resultatet visar att det inte finns ett enhetligt svar pa? min fra?ga da? svaren fra?n informanterna inte samsta?mmer.

Författare

Lisa Källberg Rebecca Robertsson

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..