Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 17 av 365

"Mens Àr inte blod, mens Àr mens" : En uppsats om unga tjejers upplevelse av och fö?rhÄ?llningssÀ?tt till sin menstruation

I denna uppsats har jag diskuterat och analyserat hur unga tjejer upplever och fo?rha?ller sig till sin menstruation. Jag har insamlat materialet till denna uppsats genom en semi-strukturerad kvalitativ gruppintervju, i vilken fyra tjejer pa? gymnasiet deltog. Det insamlade materialet analyserade utifra?n den tolkande, fenomenologiska analysmetoden IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), som syftar till att underso?ka individens levda erfarenhet och meningsskapandet kring sina upplevelser.

?Vi beh?ver f?ruts?ttningar f?r att kunna anpassa?

Innevarande studie syftar till att med hj?lp av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori unders?ka hur fyra f?rskoll?rare resonerar om hur de st?ttar alla barn under samlingen. Syftet med studien mynnade ut i fr?gest?llningar om hur f?rskoll?rare skapar en milj? som fr?mjar alla barns delaktighet under samlingen och vilka f?ruts?ttningar f?rskoll?rare anser att de beh?ver f?r att g?ra det. Den empiri som ligger till grund f?r studien best?r av intervjuer med f?rskoll?rare.

HöglÀsning i hemmet

Syftet med studien Àr att undersöka förÀldrars instÀllning till höglÀsning, yttre betingelser kring höglÀsning och val av litteratur samt anvÀndning av tekniska hjÀlpmedel. Studien har baserats pÄ en enkÀtundersökning som besvarats av 77 förÀldrar med barn i Äldrarna sex till tio Är. Resultatet visar att i stort sett alla förÀldrar lÀser högt för sina barn nÄgon gÄng i veckan och att de anser att höglÀsning framför allt frÀmjar barns sprÄk- och lÀsutveckling. De menar ocksÄ att höglÀsning ger en stunds gemenskap med barnet och stimulerar till samtal kring Àmnen som tas upp i böckerna. FörÀldrarnas höglÀsning minskar för Àldre syskon som uppnÄtt egen lÀsförmÄga och orsaken till detta Àr bland annat yngre syskons val av litteratur, att förÀldrarna anser att barnet ska trÀna upp sin egen lÀsfÀrdighet och tidsbrist hos förÀldrarna.

Könskvotering i bolagsstyrelser

Syftet med vÄr uppsats Àr att beskriva och utifrÄn relevant litteratur analysera bolagsstyrelsemedlemmars Äsikter och instÀllningar till könskvotering i bolagsstyrelser.Vi har valt att utgÄ ifrÄn ett induktivt angreppssÀtt och gjort en kvalitativ undersökning bestÄende av semistrukturerade intervjuer med 6 bolagsstyrelsemedlemmar. Den teoretiska referensramen utgörs av relevanta lagar och litteratur inom omrÄdet. Denna anvÀnds som underlag för vÄr analys och slutdiskussion. VÄr empiri bestÄr av det material som insamlats genom de 6 intervjuerna med bolagsstyrelsemedlemmarna.VÄr slutsats Àr att respondenterna anser att det inte Àr lÀmpligt att lagstadga om könskvotering i bolagsstyrelser i Sverige men trots detta kan de identifiera bÄde positiva och negativa effekter utav det för styrelsen och dess arbete. VÄr andra slutsats Àr att de viktigaste ÄtgÀrderna som företagen kan vidta för att minska underrepresentationen av kvinnor i bolagsstyrelser Àr att erbjuda dem utbildning för att höja sin kompetensnivÄ och uppmuntra dem att söka till styrelsepositioner..

HÀlsa och livsstil i skolan - en fallstudie pÄ en gymnasieskola

HÀlsa och livsstil spelar en stor roll i dagens samhÀlle. Folksjukdomar och ohÀlsosamt leverne blir allt mer förekommande. Skolan har en viktig uppgift att utbilda eleverna till att inse vikten av ett hÀlsosamt och sunt liv. Syftet med studien Àr att uppmÀrksamma och belysa hur och om en gymnasieskola arbetar med hÀlsa och kost mot eleverna. Litteratur kring hÀlsa, kost och livsstil har behandlats dÀr skolans roll har varit i fokus.

Barns lÀs- och skrivinlÀrning : Vilka delar hjÀlper barnen att lÀra sig lÀsa och skriva

Mitt syfte med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vad lÀs- och skrivinlÀrning innebÀr, bÄde det som barn sjÀlva kan rÄda över och sÄdant som Àr yttre faktorer. Detta arbete bygger pÄ studier inom litteratur, frÀmst nyare forskning men vid studier av de olika metoderna har Àldre böcker anvÀnts, dÄ nyare inte fanns att fÄ tag i.Jag har först beskrivit de olika delarna som barn tillÀgnar sig nÀr de ska lÀra sig lÀsa och skriva, sedan följer en beskrivning av tre olika metoder inom lÀs- och skrivinlÀrningen.Min slutsats efter arbetets gÄng har inte tillfört forskningen nÄgot nytt eftersom det Àr en studie inom den litteratur som finns idag. Jag har dÀremot fÄtt en bra grund att stÄ pÄ i mitt arbete som lÀrare för de yngre Äldrarna, nÀr jag ska lÀra elever att lÀsa och skriva..

Val av inskolningsmetod i förskolan

Det finns i huvudsak tre olika metoder för inskolning av smÄ barn i förskolan, men inte mycket forskning i Àmnet. UtifrÄn populÀrvetenskaplig litteratur och facktidskriftsartiklar kan man sammanfatta de metoder som finns som förÀldraaktiv introduktion, traditionell inskolning och individuell inskolning. Det övergripande syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga hur inskolningen gÄr till i ett antal kommuner i Sverige. Till grund för undersökningen ligger tre frÄgestÀllningar. Dessa rör vilken metod man anvÀnder vid inskolning, hur inskolningen gÄr till, vem som bestÀmmer och vad som avgör att en viss metod anvÀnds. Ansatsen i studien Àr kvantitativ och frÄgorna stÀlls genom en enkÀtundersökning.

Kunskapsspridning med ett wiki : Är wiki ett effektivt verktyg för att sprida kunskap i ett företag?

Kunskap a?r idag en av de absolut viktigaste konkurrensfo?rdelarna hos ett fo?retag. Fo?r att kunna anpassa sig snabbt och flexibelt till kundernas och marknadens sva?ngningar ma?ste fo?retagen kunna agera snabbt. Processer, produkter och arbetssa?tt skall snabbt kunna fo?ra?ndras, allt fo?r att inte konkurrenten skall hinna fo?re.

Matcha repertoarerna och fÄnga pojkars lÀsintresse

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om skolans och pojkarnas textvÀrldar matchar varandra. Detta görs genom att undersöka vilka urvalsmetoder och arbetsmetoder svensklÀrarna i Äk 7-9 anvÀnder sig av. Studien synliggör problematiken kring vikten av rÀtt matchning, vilken Àr en av faktorerna som pÄverkar attraktionen av lÀsning som i sin tur kan generera bÀttre skolresultat.Tidigare forskning, exempelvis Christina Olin-Scheller och Kathleen McCormick, visar att det finns balansproblem i relationen mellan den litteratur som skolan erbjuder kontra det pojkar efterfrÄgar. LÀrare bör efterstrÀva s.k. ?matchning? mellan lÀsare och text, för att i högre grad uppnÄ engagemang.Studien visar att lÀrare ofta överlÄter till andra kollegor, bibliotekarier m.fl.

Event Marketing : En Begreppsutredning

Event marketing har allt sedan begreppet instiftades runt tiden för OS i Los Angeles 1984 varit starkt praktikerdrivet, vilket Àven Äterspeglas i den litteratur som skrivits om fenomenet. Den största delen av denna Àr av normativ karaktÀr och antar skepnaden av handböcker snarare Àn av akademisk litteratur. Bland författarna rÄder dessutom stor oenighet angÄende vad som faktiskt innefattas av begreppet event marketing. För den person som försöker förstÄ vad event marketing handlar om utgör detta ett problem; ett problem som ligger till grund för denna undersökning. UtifrÄn den ovan beskrivna situationen formulerades för undersökningen följande syfte: Genom att ur ett marknadsföringsteoretiskt perspektiv studera olika författares och praktikers definitioner av och uppfattningar om event marketing, precisera de fenomen som bör innefattas av begreppet.

Artificiell intelligens inom radiografin. En litteratur?versikt ur r?ntgensjuksk?terskans perspektiv

Bakgrund: Det framtida v?rdbehovet har visat sig ?verstiga tillg?ngen till personalresurser, vilket ses som en utmaning f?r v?lf?rden. Artificiell intelligens (AI) ?r en teknologi som ?r p? frammarsch i samh?llet och inte minst inom v?rden och radiografi. Genom att dra nytta av dess f?rdelar finns f?rhoppningar om f?rb?ttringar p? s?v?l v?rd som personalf?rs?rjning.

Betyg och bedömning i Àmnet Bild

Denna studiers syfte Àr att fÄ inblick i hur lÀrare och elever tÀnker kring betygsÀttningen i Àmnet bild och hur den nya lÀroplanen Lgr 11 har pÄverkat lÀrarnas bedömning i Àmnet. Genom litteratur behandlas en historisk bakgrund av betyg i Àmnet bild, likheter och olikheter av Lpo 94 och Lgr 11 och röster om det nya betygsystemet. Studien bygger pÄ litteratur och intervjuer av fyra bildlÀrare och Ätta högstadieelevers tankar kring betyg och bedömning i Àmnet bild. Den första undersökningen skedde under 2010, dÄ tvÄ lÀrare och fyra elever intervjuades. Den andra undersökningen skedde under 2013, dÄ intervjuades tvÄ nya lÀrare och fyra nya elever. Resultatet av studien visar att i detta tidiga skede av den nya lÀroplanens införande, sÄ vÀljer lÀrarna att följa sin egen vÀg i undervisningen.

Rödluvan och vargen : En kvalitativ textanalys av debatter och adaptationer i barnlitteraturen

This two years master?s thesis is a review and exploration of the Swedish debate concerning children?s literature from the 19th century to the present, as well as the evaluation and analysis of four adaptations of the tale Red Riding Hood. The aims are to identify how ideas and values regarding the role of children?s literature in society have developed over time and to contribute with a knowledge base for continued reflection and discussion on the subject of children?s reading and mediation of children?s literature in public libraries.The theory and method used in the thesis, is primarily based on the discourse analysis of Michel Foucault. I have identified four main discourses: the educational discourse, the liberation discourse, the politicized dis- course and the popular discourse.

Publikationernas utveckling

Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet. Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.

Spelar roll nÄgon roll? : En undersökning om anvÀndning av rollspel och dess pÄverkan i undervisningen.

Arbetet handlar om hur elever uppfattar och pÄverkas av rollspel som undervisningsmetod för frÀmst samhÀllskunskap. Syftet var att undersöka ifall att elevers syn pÄ metoden överensstÀmde med litteratur pÄ omrÄdet samt vlka faktorer som kunde tÀnkas ha pÄverkan pÄ hur elever uppfattade metoden. Studien genomfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i en kommun i VÀsterbotten. Undersökningen skedde med hjÀlp av tvÄ undersökningsmetoder, observation och enkÀter. Utöver dessa undersökningsmetoder anvÀndes litteratur för att bygga bakgrund till studien.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->