Sök:

Matcha repertoarerna och fånga pojkars läsintresse

Syftet med uppsatsen är att ta reda på om skolans och pojkarnas textvärldar matchar varandra. Detta görs genom att undersöka vilka urvalsmetoder och arbetsmetoder svensklärarna i åk 7-9 använder sig av. Studien synliggör problematiken kring vikten av rätt matchning, vilken är en av faktorerna som påverkar attraktionen av läsning som i sin tur kan generera bättre skolresultat.Tidigare forskning, exempelvis Christina Olin-Scheller och Kathleen McCormick, visar att det finns balansproblem i relationen mellan den litteratur som skolan erbjuder kontra det pojkar efterfrågar. Lärare bör eftersträva s.k. ?matchning? mellan läsare och text, för att i högre grad uppnå engagemang.Studien visar att lärare ofta överlåter till andra kollegor, bibliotekarier m.fl. då val av litteratur görs. Dessutom visar studien att några lärare, i viss mån, arbetar med det vidgade textbegreppet, som enligt forskning tilltalar pojkar i synnerhet. Vidare kan man utläsa att kommuner under en period fokuserat mer på allmänt hållet fortbildning och svensklärarna   därför har behov av fördjupningar inom det egna ämnet för att nå ut till pojkarna. Svenska skolan är skyldig att skapa gynnsamma förutsättningar för båda könen och därmed uppvärdera pojkars val av litteratur i kombination med det vidgade textbegreppet. Dessutom bör svensklärarna samarbeta mellan byskolorna samt beredas fortbildning för att få fler arbetsmetoder att välja ifrån. Dessutom måste resurser till relevant utrustning tillhandahållas ute på skolorna.

Författare

Carina Källman

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..