
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 62 av 1765
Borderline personlighetsstörning - Mötet mellan vÄrdpersonalen och patienten med borderline personlighetsstörning.
Bakgrund: Cirka 1-2 % av befolkningen har Borderline personlighetsstörning.
Patienter med borderlineproblematik upplevs ofta som en frustrerande
patientgrupp. Det Àr dÀrför viktigt att bygga upp en kontaktrelation mellan
patienten och vÄrdpersonalen.
Syfte: Syftet med studien Àr att belysa de faktorer som pÄverkar mötet mellan
vÄrdpersonalen och patienten med Borderline personlighetsstörning.
Metod: En metod enligt Graneheim & Lundmans kvalitativa innehÄllsanalys har
anvÀnts. Resultatet har framkommit genom nio stycken kvalitativa artiklar som
svarar mot syftet.
Distriktssköterskors förskrivning av fysisk aktivitet pÄ recept-FaRŸ
Bakgrund. Fysisk aktivitet pÄ recept- FaRŸ kan förskrivas av distriktssköterskan, kunskapen om hur metoden anvÀnds Àr dock begrÀnsad. Forskning visar att fysisk aktivitet kan bÄde frÀmja hÀlsa, förebygga och behandla fysiska som psykiska sjukdomstillstÄnd samt bromsa Äldrandet. Trots det vÀljer mÄnga att vara fysiskt inaktiva och idag Àr fysisk inaktivitet en av de ledande riskfaktorerna till dödligheten i vÀrlden, och Àr en hög riskfaktor vid hjÀrt-kÀrlsjukdomar, högt blodtryck, höga blodfetter, cancer och diabetes. Vi vet att genom att anvÀnda metoden FaRŸ kan den fysiska aktiviteten ökas, trots det visar forskning pÄ att FaRŸ Àr en underutnyttjad metod.
Vittnesskydd
Syftet med denna uppsats Àr att belysa vad vi har för vittnesskydd i svensk lagstiftning och om skyddet Àr tillrÀckligt med tanke pÄ de eventuella hot som kan förekomma mot vittne i samband med förundersökningar och rÀttegÄngar. Titeln pÄ uppsatsen Àr ?Vittnesskydd?. Syftet Àr ocksÄ att reda ut om det skulle vara möjligt att vittna anonymt, utan att sÀtta rÀttssÀkerheten ur spel, eller om det finns nÄgon annan möjlighet att skydda personer som skall vittna. Jag har anvÀnda mig av en traditionell juridisk metod, lagtext, praxis, proposition och doktrin.
E-utbildning ? behovsanpassning eller teknikfixering? : Kursdeltagares erfarenheter av e-utbildning som metod för kompetensutveckling
Syftet med undersökningen var att bidra med kunskap kring vilka för- respektive nackdelarna det finns med e-utbildning. En kvalitativ studieansats valdes och materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Respondenterna bestod av sex medarbetare med varierande befattningar och tjÀnster inom en koncern. Resultatet visar att anvÀndarna upplever att det finns bÄde fördelar och nackdelar med att anvÀnda e-utbildning som metod för kompetensutveckling. Den största fördelen Àr att kursdeltagarna ges möjlighet till att sjÀlva kunna styra, kontrollera och pÄverka den egna lÀroprocessen.
Psykologiska kontrakt, kommunikation och relation mellan chefer och anstĂ€llda pĂ„ SocialförvaltningenÂ
Psykologiska kontrakt Àr ett tvÄvÀgsutbyte av upplevda löften och medvetna och icke medvetna Ätaganden mellan chef och anstÀlld. I tidigare studier framkommer det att kommunikationen pÄ arbetsplatserna har en pÄverkan pÄ relationen mellan anstÀllda och chefer. Hur ser chefer och anstÀllda pÄ de psykologiska kontrakten? PÄ vilket sÀtt upplever chefer och anstÀllda kommunikationen pÄ Socialförvaltningen? Hur pÄverkas relationen mellan chef och anstÀlld om de psykologiska kontrakten bryts? Undersökningen genomfördes pÄ chefer och anstÀllda pÄ en Socialförvaltning. En kvalitativ metod genom intervjuer och en kvantitativ metod genom enkÀter anvÀndes.
Dynamisk Ledarutveckling : En ny metod för personlig utveckling av ledare skapad genom integration av tvÄ etablerade metoder för personlig utveckling
Syftet med denna studie Àr att teoretiskt pröva att integrera en etablerad metod för personlig utveckling, The Skilled Helper, med metoden Dynamisk Pedagogik och skapa en ny metod för en specifik tillÀmpning, personlig utveckling av ledare.Integrationen görs med hjÀlp av en etablerad metametod för metodutveckling. De bÀgge ingÄende metoderna vÀrderas enligt faststÀllda kriterier. Samma kriterier anvÀnds sedan för att vÀrdera den nya metod som designas. Med detta har studien uppnÄtt en jÀmförbarhet mellan de tre metoderna avseende parametrar som Àr centrala och relevanta för metoder och metodskapande.Studien skall besvara en rad olika frÄgestÀllningar sÄsom: GÄr det att skapa en integrerad ny metod förpersonlig utveckling baserat pÄ av tvÄ befintliga metoder: The Skilled Helper och Dynamisk Pedagogik? Vad hÀnder nÀr man integrerar dem? Blir det konflikter eller synergieffekter mellan de bÀgge metoderna? Vad Àr kvar av Dynamisk Pedagogik? Den nya metoden som skapas, faller den inom ramen för etablerad ledarutveckling? Kan den kallas för en metod för ledarutveckling?Resultatet visar att metodintegrationen gick att genomföra dÄ det förelÄg en tillrÀckligt god grundlÀggande förenlighet mellan de tvÄ ursprungsmetoderna pÄ en rad nyckelomrÄden.
JÀmförelse av aggregeringswebbdelar i MOSS 2007
En typisk funktion pÄ startsidan till mÄnga webbportaler Àr den webbdel som presenterar exempelvis desenaste blogginlÀggen, nyheterna eller hÀndelserna som har lagts till pÄ webbplatsen. Dessa funktioner ÀrkÀnda som aggreggeringswebbdelar. Eftersom startsidan Àr den sida som besöks mest jÀmfört med alla andrawebbsidor i portalen innebÀr det i sin tur att denna funktion utnyttjas vÀldigt ofta.Detta arbete syftar till att finna ett antal olika metoder som kan anvÀndas för att uppnÄ denna funktion ochatt ta reda pÄ hur vÀl dessa webbdelar presterar.Denna rapport presenterar bÄde de olika metoder som fanns och resultaten pÄ en systematisk testning avdessa. Resultaten av testerna presenteras pÄ ett överskÄdligt sÀtt.Slutligen dras slutsatser angÄende resultaten. Resultaten föresprÄkar inte en specifik metod, den metod somlÀmpar sig bÀst för varje enskild sammanhang avgörs till största del av andra faktorer sÄsom frekvens avbesökare eller Àndringar pÄ innehÄllet som metoden söker igenom..
Al-Jazeera och CNN - En jÀmförande fallstudie i krigsjournalistik
Författare: Magnus Gustafsson Niclas HagelHandledare: Thomas KnollExaminator: Martin DanielssonTitel: Al-Jazeera och CNN - En jĂ€mförande fallstudie i krigsjournalistikTyp av rapport: C - uppsatsĂmne: Medie- och KommunikationsvetenskapĂ
r: Höstterminen 2008Sektion: Sektionen för HÀlsa och SamhÀlleSyfte: VÄrt syfte Àr att studera och jÀmföra al-Jazeeras och CNN:sbevakning av en hÀndelse i Afghanistankonflikten för att kunnaredogöra för eventuella skillnader. Vi vill se hur olika faktorerpÄverkar journalistiken. En analys ur ett genusperspektivkommer ocksÄ att göras.Metod: Fallstudie har tillÀmpats som huvudsaklig metod och vid analysav material har innehÄllsanalys och kritisk diskursanalys anvÀnts.Slutsatser: Efter att ha jÀmfört de tvÄ nyhetskanalerna kan vi tydligt se attdet finns stora skillnader i rapporteringen av ett amerikansktflyganfall mot en afghansk by. CNN som amerikansknyhetskanal visar att deras rapportering pÄverkas av detamerikanska medieklimatet dÀr en neutral krigsrapportering kanses som stötande och journalister stÀndigt utsÀtts förpÄtryckningar. Ur ett genusperspektiv ser vi dock tydligalikheter mellan kanalerna..
För en justare framtid : En studie av Nollvisionens införande i Södermanlands fotbollsdistrikt
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats var att undersöka införandet av Nollvisionen i Södermanlands fotbollsdistrikt. För att uppnÄ syftet valde vi att utgÄ frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilken var bakgrunden till införandet av Nollvisionen? Vad ville Södermanlands fotbollförbund uppnÄ med införandet av Nollvisionen? Hur sÄg de involverade, det vill sÀga förtroendevalda och tjÀnstemÀn inom Södermanlands fotbollförbund, pÄ beslutet att införa Nollvisionen? Hur har Södermanlands fotbollförbund informerat om Nollvisionen? Hur sÄg fotbollsföreningarna och domarna pÄ införandet av Nollvisionen?MetodVi har arbetat bÄde med en kvalitativ metod och en kvantitativ metod. Fyra intervjuer genomfördes dÀr intervjupersonerna valdes utifrÄn ett strategiskt urval i samrÄd med Södermanlands fotbollförbund. TvÄ enkÀtundersökningar delades ut genom ett tillfÀlligt urval till föreningsrepresentanter och domare.ResultatBakgrunden till införandet av Nollvisionen var en kraftig ökning av disciplinÀrenden i distriktet och influenser frÄn andra distrikt.
Motiverande Samtal : - En metod till tobaksrökstopp?
Flertal tidigare studier har visat pÄ bÄde positiva och negativa resultat av motiverande samtal (MI) för att fÄ patienter att sluta röka. MI anvÀnds idag av sjuksköterskor i slutenvÄrden sÄvÀl som i primÀrvÄrden för att skapa beteendeförÀndringar som exempelvis till tobaksrökstopp. Syftet med studien var att undersöka varför det Àr oklart om motiverande samtal Àr en metod som kan leda till tobaksrökstopp. Studien gjordes som en litteraturöversikt och sökningarna gjordes i Cinahl, Oxford Journals, PsycINFO, PubMed och SveMed+. Sökningarna resulterade i 15 utvalda artiklar.
Om fordrans uppkomst vid offentligt ackord
Den hÀr uppsatsen behandlar fordrans uppkomst vid offentligt ackord inom ramen för en företagsrekonstruktion. Tidpunkten för en fordrans uppkomst utgör skiljelinjen mellan de fordringar som ingÄr i ett offentligt ackord och övriga fordringar. I uppsatsen undersöks hur fordrans uppkomst vid offentligt ackord kan bestÀmmas, hur fordrans uppkomst vid offentligt ackord bestÀms och hur fordrans uppkomst vid offentligt ackord ska bestÀmmas. Författaren presenterar fyra olika principer om hur fordrans uppkomst kan bestÀmmas. Principerna grundar sig pÄ resonemang som Äterfinns i rÀttspraxis och doktrin och som behandlar fordrans uppkomst.
Att synliggöra matematiken i förskolan : En intervjustudie av pedagogers synvinkel pÄ matematiken i förskolan.
Syftet med denna studie Àr att analysera hur yrkesverksamma pedagoger beskriver sitt arbete med matematiken i förskolan. Den kvalitativa metod vi har valt att anvÀnda i studien bestÄr av intervju med utbildade och erfarna pedagoger. Inom denna metod sÄ har vi valt att se utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv, som innefattar att man beskriver hur mÀnniskor ser pÄ fenomen i sin omvÀrld och mÀnniskors olika uppfattningar att se pÄ ett och samma fenomen (Dahlgren & Johansson i Fejes & Thornberg 2009). Resultaten inom studien visar pÄ att tidig inlÀrning av matematik och pedagogernas olika arbetssÀtt att kunna utveckla barnens fortsatta utforskande gÄr hand i hand. Slutsatsen av studien blev att informanterna tycker att matematiken Àr ett svÄrt och krÄngligt Àmne men om de lÀgger sina egna personliga erfarenheter och Äsikter Ät sidan och ser till vad barnen verkligen Àr intresserad av och vad de utforskar kring sÄ utvecklas barnens fortsatta utforskande pÄ en högre nivÄ..
Patientupplevelser av omvÄrdnaden pÄ en akutmottagning
Patienter kommer till akutmottagningar med stora variationer av sjukdomar, skador, Älder och psykologiska tillstÄnd. Arbetet pÄ akutmottagningen Àr ofta mer inriktat pÄ de medicinska aspekterna av omvÄrdnad. Det Àr patientens upplevelser av omvÄrdnaden som fungerar som en bedömning av hur bra omvÄrdnaden utförs. Syftet med denna studie Àr att beskriva patientens upplevelser av omvÄrdnaden pÄ akutmottagningen. Den metod som anvÀnts Àr en litteraturöversikt av tolv artiklar med kvalitativ eller kvantitativ metod.
Vi spelar inte bara fotboll
Dagens samhÀllsutveckling med en allt mer stillasittande livsstil stÀller höga krav pÄ ungdomar att kunna ta eget ansvar för sin fysiska aktivitet. Studiens syfte Àr att kartlÀgga om en grupp gymnasieelever har förmÄgan att vÀrdera olika fysiska aktiviteters betydelse för hÀlsa och vÀlbefinnande. Detta görs genom kvalitativa intervjuer med sex elever som lÀst idrott och hÀlsa. Resultatet har tolkats med hjÀlp av Steinar Kvales metod ad hoc. Till skillnad frÄn vid koncentrering och kategorisering anvÀnds hÀr ingen standard metod för analysen av hela intervjumaterialet utan det vÀxlas fritt mellan olika tekniker Det framkom under studien att eleverna visste lite om mÄlen med kursen, men studien visade att eleverna har goda kunskaper för att kunna vÀrdera fysisk aktivitet.
Undervisning för hÄllbar utveckling : En enkÀtstudie om lÀrares metodval i grundskolans tidigare Är
Syftet med denna studie var att undersöka vilka metoder lÀrare anvÀnder vid undervisning för hÄllbar utveckling i grundskolans tidigare Är. För att operationalisera begreppet hÄllbar utveckling i vÄr studie anvÀnde vi oss av fyra av de förmÄgor som presenteras i Inger Björneloos studie; förmÄgan att se helheter och sammanhang, förmÄgan att med inlevelse ha förstÄelse för andra mÀnniskors livssituation, förmÄgan att se sin delaktighet och sitt ansvar samt förmÄgan att argumentera för olika stÄndpunkter. Vi undersökte i vilken utstrÀckning relationen mellan lÀrares metodval och ett specifikt undervisningsinnehÄll överensstÀmmer med de miljöundervisningstraditioner som vÀxt fram i den svenska skolan. Studien bygger pÄ en enkÀt som delades ut till lÀrare i en liten kommun i Sverige. För att analysera vÄra data anvÀnde vi oss till viss del av programmet IBM SPSS Statistics 22.Resultatet visade att det inte var nÄgra markanta skillnader gÀllande lÀrares metodval vid undervisning för hÄllbar utveckling.