Sök:

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie


Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. Resultatet, det totala utfallsrummet har sedan analyserats med st?d av tematisk analys, TA. Studien ?r kopplad till tidigare forskning och litteratur om ?verg?ngar och spr?klig s?rbarhet samt Bronfenbrenners (1979) utvecklingsekologiska systemteori. Utifr?n resultaten ?r slutsatsen att informanterna finner att det ?r av stor vikt att f?rskoleklassen f?r s? mycket information som m?jligt, s? att de p? b?sta s?tt kan g?ra ?verg?ngen f?r barnet s? optimal som m?jligt. I resultaten framkom ocks? att m?nga uppfattade sekretessen som ett stort hinder. Liksom i tidigare forskning ?r studiens f?rfattare ?verens om att det ?r av stor vikt att planera, genomf?ra och utv?rdera vid varje ?verg?ng

Författare

Camilla Ekberg Olofsson Maria Johansson

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..