Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie
Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar
?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har
genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts
semistrukturerade intervjuer med sju informanter. Resultatet, det totala utfallsrummet har sedan
analyserats med st?d av tematisk analys, TA. Studien ?r kopplad till tidigare forskning och
litteratur om ?verg?ngar och spr?klig s?rbarhet samt Bronfenbrenners (1979)
utvecklingsekologiska systemteori. Utifr?n resultaten ?r slutsatsen att informanterna finner att
det ?r av stor vikt att f?rskoleklassen f?r s? mycket information som m?jligt, s? att de p? b?sta
s?tt kan g?ra ?verg?ngen f?r barnet s? optimal som m?jligt. I resultaten framkom ocks? att
m?nga uppfattade sekretessen som ett stort hinder. Liksom i tidigare forskning ?r studiens
f?rfattare ?verens om att det ?r av stor vikt att planera, genomf?ra och utv?rdera vid varje
?verg?ng