Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 63 av 1765

Facebook som krishanteringsverktyg för allmÀnheten Skogsbranden i VÀstmanland

Titel: Facebook som krishanteringsverktyg för allmÀnheten - Skogsbranden i VÀstmanland.Författare: Agnes Asplund Schmidt och Denise Reinler.Uppdragsgivare: JMG (Forskningsprojekt Kriskommunkation 2.0).Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2014.Handledare: Orla VigsÞ - Universitetslektor vid Göteborgs Universitet, institutionen för journalistik, medier och kommunikation.Sidantal: 43 (exkl. referenslista och bilagor).Antal ord: 15, 622.Syfte: Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga kommunikationen i den öppna facebookgruppenSkogsbranden VÀstmanland frÄn dess start den 4 augusti fram tills branden utlystes vara under kontroll den 11 augusti.Metod: Metodtriangulering: kombinerad kvantitativ kommunikationsanalys och kvalitativ innehÄllsanalys.Material: InlÀgg och kommentarer publicerade mellan den 4 - 11 augusti i facebookgruppen Skogsbranden VÀstmanland.Huvudresultat: Studien visar att behovet individer emellan att kommunicera under krissituationer Àr mycket högt. Sociala medier, sÄ som Facebook, underlÀttar denna kommunikation avsevÀrt och har blivit ett modernt verktyg för krishantering. Vi har sett att det frÀmst har förekommit fyra olika typer av kommunikation i gruppen.

En studie av lÀrares lÀs- och skrivundervisning i grundskolans tidiga Är

SammanfattningEtt av skolans viktigaste uppdrag Àr att skapa goda möjligheter för barn att lÀra sig att lÀsa och skriva. DÄ vi som blivande lÀrare kommer att arbeta med barns lÀs- och skrivutveckling ansÄg vi det vara viktigt för oss att fÄ en djupare insikt i hur det arbetet gÄr till. Vi vill Àven kunna bidra till utveckling av den tidigare vetenskapliga forskningen inom detta omrÄde. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lÀrare arbetar med elevers lÀs- och skrivutveckling samt hur de motiverar sina val av arbetsmetoder. NÀr vi lÀste kurslitteraturen om barns lÀs- och skrivutveckling sÄ konstaterade vi att det fanns delade meningar om hur barn bÀst ska och kan lÀra sig att lÀsa och skriva.

KOMET, ett hjÀlpmedel för att förÀndra kommunikationen mellan lÀrare och elever?

Högskolan iJönköpingHögskolan förlĂ€rande och kommunikationD-uppatsLĂ€rande 91-120 hp.AbstractAnna Jakobsson & Catarina MarkusLĂ€ra genom portfolio ? men vad?? En kvalitativ studie om nĂ„gra elevers lĂ€rande med portfolio som redskap och metodÅr: 2008 Antal sidor: 47I föreliggande studie Ă€r huvudsyftet att utveckla kunskap om elevers och pedagogers kvalitativt skilda uppfattningar av vilket lĂ€rande som elever utvecklar genom arbete med portfolio. I ett vidare syfte jĂ€mförs skillnader och likheter av uppfattningar.Bakgrunden sammanfattar kort vad portfolio kan innebĂ€ra. Forskning kring reflektion, metakognition, vĂ€rdering och bedömning kopplas som centrala element till portfolioarbetet.Studiens teoretiska utgĂ„ngspunkt Ă€r den fenomenografiska forskningsansatsen och som metod har anvĂ€nts en halvstrukturerad intervjuform. Undersökningsgruppen innefattar nio elever i Ă„r 5- 6, samt fem pedagoger.Resultatet visar pĂ„ kvalitativa skillnader i uppfattningar av vilket lĂ€rande som utvecklas hos elever genom portfolioarbete.

Vad Àr lek i förskolan? En studie om pedagogers syn pÄ lekens roll i förskolan

Syfte:Syftet med mitt arbete Àr att studera förskollÀrares syn pÄ lekens betydelse i förskoleverksamhet samt deras syn pÄ vilka förutsÀttningar för lek som finns i förskolan. I detta studerar jag ocksÄ nÄgra förskollÀrares syn pÄ förhÄllandet mellan fri och styrd lek i förskolans verksamhet. Metod: Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod, nÀrmare bestÀmt intervjuer för att fÄ sÄ utförliga svar sÄ möjligt pÄ mina frÄgor. Mitt urval bestÄr av fyra utvalda pedagoger med olika lÄng erfarenheter av arbete i förskolan. Resultat: Efter gjorda intervjuer kan jag konstatera att de utvalda pedagogerna Àr medvetna om lekens betydelse för barnens utveckling och att de menar att det Àr viktigt att lÄta barn fÄ stort utrymme för den fria leken.

JUDITH. Feministiskt mediekritiskt magasin

Metod: Vi har gjort en kvalitativ textanalys av sammanlagt 69 artiklar i nio stycken nummer av Vi FörÀldrar mellan 1968 och 2008. Vi har ocksÄ intervjuat tvÄ chefredaktörer för tidningen samt tidningens lÀsare och experter inom medie-, genus- och konsumtionsvetenskap..

Jag har den ultimata kontaktpersonen : En kvalitativ studie om upplevelser kring kontaktmannaskap inom OmvÄrdnad GÀvle, ordinÀrt boende och boendestöd

Kontaktmannaskap Àr inte nÄgonting helt nytt, utan har sedan lÀnge anvÀnts som arbetsmetod i den somatiska och psykiatriska vÄrden. Inom Àldreomsorgen Àr kontaktmannaskapet en relativt ny arbetsmetod. Syftet med ett kontaktmannaskap Àr att individerna skall uppleva delaktighet, inflytande och sjÀlvbestÀmmande över sitt eget liv.Kontaktmannaskap Àr en vÀl anvÀndbar metod för att uppnÄ exempelvis kontinuitet och sjÀlvbestÀmmande inom vÄrd och omsorg. OmvÄrdnad GÀvle har utarbetade riktlinjer och rutiner kring kontaktmannaskap, som gÀller inom hela förvaltningen. Metoden kontaktmannaskap inom ordinÀrt boende och boendestöd skall sÀkra individens rÀtt till vÄrd, service och omsorg.

Elevers tillvÀgagÄngssÀtt och uttalade uppfattningar nÀr de hanterar tal i brÄkform. En fallstudie dÀr datorn anvÀnds som metod och verktyg

Syfte: Syftet Àr att undersöka hur elever i Ärskurs Ätta hanterar tal i brÄkform vid problemlös-ning, med inriktning pÄ del av en helhet och del av antal, nÀr datorn anvÀnds som verktyg. Fokus Àr pÄ de elever som visar svÄrigheter inom detta matematikomrÄde.Teori: Vi utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet som innefattar bÄde socialt samspel och redskap som utvecklar vÄrt tÀnkande för att ge oss stöd i lÀrandet. VÄrt specialpedagogiska synsÀtt innebÀr att elevers svÄrigheter uppstÄr i mötet med omgivningen och detta benÀmns i forskningslitteraturen som det relationella perspektivet. Metod: För att pÄ djupet kunna studera de forskningsfrÄgor som studien utgÄr ifrÄn anvÀnds fallstudie som metod. Empirin samlas in genom att eleverna, som arbetar i par, anvÀnder ett skÀrminspelningsprogram Screencast-O-Matic sÄ att vi kan ta del av elevernas samtal och det som sker pÄ deras datorskÀrmar.

Integration genom event - AmericaŽs Cup:s förankring i Malmö

Uppsatsens titel: Integration genom event ? America?s Cup:s förankring i Malmö Seminariedatum: 13 januari, 2006 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatseminarium, 10 poĂ€ng Författare: Lisa Kopp, Maria Leifland, Ann Lilja Handledare: Erling Green, Christer Kedström Fem nyckelord: America?s Cup, event, integration, Malmö, stadsmarknadsföring Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att presentera en ansats till en ny metodik för att marknadsÂŹföra Malmö stad dĂ€r event utnyttjas för att öka integrationen: ?event med samhĂ€llssyfte?. Vi anvĂ€nder eventet America?s Cup som fallstudie för att identifiera hur event bedrivs idag och vilka behov vĂ„r modell bör tillfredstĂ€lla. Metod: Vi har anvĂ€nt oss av bĂ„de en kvalitativ metod bestĂ„ende av djupintervjuer med eventets nyckelpersoner och en kvantitativ metod som utgörs av en enkĂ€tundersökning bland befolkningen i tvĂ„ stadsdelar.

Bilders betydelse för barns sprÄkutveckling ? pedagogens syn om sprÄkutveckling genom bildskapande

BAKGRUND:Genom bildskapande kan barn utveckla sitt sprÄk pÄ ett kreativt, lustfyllt och roligt sÀtt.Enligt Frid (2005) Àr bildskapande ocksÄ ett sÀtt att kommunicera. Genom bilder utvecklasprÄket och dÄ utvecklas ocksÄ mÀnniskans inflytande, kunskap, gemenskap och identitet. Idag lever vi i ett informationssamhÀlle och dÀrför har skriftsprÄket och bildsprÄket fÄtt alltstörre betydelse som kommunikationsmedel (Lindö 2002).SYFTE:Syftet Àr att undersöka pedagogernas uppfattningar om hur de arbetar med bildskapande föratt frÀmja sprÄket i förskolan och förskoleklass.METOD:Eftersom vi Àr intresserade av att ta reda pÄ pedagogernas uppfattningar om sprÄkutvecklinggenom bildskapande anvÀnde vi oss av kvalitativ intervju som metod.RESULTAT:Genom vÄrt resultat har vi kommit fram till att pedagogerna anvÀnder bildskapande för attfrÀmja sprÄkutvecklingen. Det visade sig att bildskapande Àr ett redskap som Àr anvÀndbartför att utveckla barns sprÄk. NÀr barnen skapar diskuterar de gÀrna om det de gör.

Sjuksköterskans erfarenheter av stress i arbetet och vilka konsekvenser det fÄr för omvÄrdnaden

Bakgrund: HÀlso- och sjukvÄrden Àr utsatt för hög belastning vilket ökar kraven pÄ personalen. Misstag som sker i vÄrden beror mÄnga gÄnger pÄ att sjuksköterskan upplever stress i arbetet. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa sjuksköterskans erfarenheter av stress och vilka konsekvenser det fÄr för omvÄrdnaden. Metod: För att uppnÄ studiens syfte valdes en litteraturöversikt som metod som Àr baserad pÄ vetenskapliga och kritiskt granskade artiklar. Följande frÄgestÀllningar undersöks: Sjuksköterskors erfarenheter av stress i arbetet och vilka konsekvenser fÄr det för vÄrdandet.

EffektmÀtning inom eventbranschen : En plan för mÀtning av effekt och ROI inom eventbranschen

Det rÄder hÄrd konkurrens inom eventbranschen, eventbyrÄerna mÄste stÀndigt förbÀttras för att vinna nya och behÄlla befintliga kunder. Inom eventmarknadsföring Àr syftet ofta att Àndra attityder och kÀnslor hos deltagarna och för att veta huruvida en Àndring har skett behöver effekten mÀtas. Genom denna rapport har jag studerat i vilken utstrÀckning effektmÀtning sker inom eventbranschen.Till min förvÄning kom jag fram till att det Àr sÀllan som effekten mÀts. Framförallt för att det Àr kostsamt att anlita ett marknadsundersökningsföretag, men ocksÄ fo?r att det Àr tidskrÀvande.

EkosystemtjÀnster i MKB : bakgrund, granskning & utveckling

I en vÀrld med en stÀndig strÀvan efter en hÄllbar utveckling finns det olika tillvÀgagÄngssÀtt för att arbeta mot detta mÄl. TillvÀgagÄngssÀtten och rönen utvecklas med jÀmna mellanrum och i dagslÀget Àr hÀnsynstagande av ekosystemtjÀnster aktuellt bÄde internationellt och nationellt. Med ekosystemtjÀnster menas nÄgot som naturen tillhandahÄller och som bidrar till mÀnniskans vÀlfÀrd. EkosystemtjÀnster kan ocksÄ vara nÄgot i naturen som mÀnniskan Àr beroende av. De senaste Ären pÄgÄr ett arbete i Sverige som handlar om att belysa dessa aspekter av ekosystemtjÀnster samt integrera ett hÀnsynstagande av dem i bÄde planering och miljöarbete.

Svenskt entreprenörskap : Ett manligt Ätagande?

SyfteSyftet med denna uppsats Àr att ge blivande nyföretagare i allmÀnhet och blivande kvinnliga nyföretagare i synnerhet en inblick i vad som skiljer nyföretagare i Sverige av olika könMetodFör att skapa en förstÄelse kring hur det kvinnliga och manliga nyföretagandet skiljer sig i Sverige har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod. Vi har valt den deduktiva ansatsen och började undersökningen med att samla in relevant teori om vÄrt problemomrÄde. DÀrefter följde sex stycken kvalitativa intervjuer med entreprenörer i Kalmar och nÀromrÄdet.SlutsatserDenna studie Àr en kvalitativ studie vilket gör att vi inte kan dra nÄgra generella slutsatser om könsfördelningen inom nyföretagandet i Sverige. DÀremot kan vi ge en inblick samt en ökad förstÄelse kring varför könsfördelningen ser ut som den gör. Vi har identifierat vissa skillnader mellan kvinnlig och manliga entreprenörer, bÄde nÀr det gÀller karaktÀristiska drag och drivkrafter men Àven hur de upplever nyföretagares situation i samhÀllet.

Bildt VS Schulman - En diskursanalys av tvÄ av Sveriges största bloggar

Syfte: Att göra en diskursanalys av tvÄ olika bloggar (politikerblogg respektive ?kÀndis?blogg) för att se vilken interaktivitet som uppstÄr i bloggen mellan lÀsarna och Àven bloggaren sjÀlv. Jag vill komma fram till vilka slags Äsikter som förs fram i diskussionen och om och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt bloggaren Àr delaktig i diskussionen i kommentarsfÀltet.Teori: Studiens frÀmsta teoretiska utgÄngspunkt har varit den offentliga sfÀren. Metod: I studien har diskursanalys anvÀnts som metod med tyngdpunkt pÄ Faircloughs kritiska diskursanalys. Slutsatser: Analysen har kommit fram till att offentlighet och offentliga personer inte alltid innebÀr att personens Äsikter Àr offentliga, att grÀnserna mellan offentligt och privat syns tydligare hos bloggaren Àn hos kommentatorerna samt att grÀnserna mellan offentligt och privat skiljer sig beroende pÄ vem det Àr som driver bloggen.

Att leka sig till skriftsprÄket

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger pÄ en förskola arbetar kring barnens skriftsprÄksutveckling och hur andra uttrycksformer kan knytas till detta arbete. Som metod för undersökningen anvÀnde jag fokusgruppsintervju som Àr en kvalitativ metod. Respondenterna var en grupp om fem pedagoger pÄ en förskola i Norrbottens lÀn. De var alla kvinnor i samma Äldersspann med varierande utbildningsbakgrund. Resultat som framkom var att barnen uttrycker sitt intresse för skriftsprÄk genom att börja intressera sig för skriftbilderna av det egna och andras namn.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->