Borderline personlighetsstörning - Mötet mellan vårdpersonalen och patienten med borderline personlighetsstörning.
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceBorderlinePersonlighetsstörningFaktorerInteraktionPatientVårdpersonalRelation
Bakgrund: Cirka 1-2 % av befolkningen har Borderline personlighetsstörning.
Patienter med borderlineproblematik upplevs ofta som en frustrerande
patientgrupp. Det är därför viktigt att bygga upp en kontaktrelation mellan
patienten och vårdpersonalen.
Syfte: Syftet med studien är att belysa de faktorer som påverkar mötet mellan
vårdpersonalen och patienten med Borderline personlighetsstörning.
Metod: En metod enligt Graneheim & Lundmans kvalitativa innehållsanalys har
använts. Resultatet har framkommit genom nio stycken kvalitativa artiklar som
svarar mot syftet. Artiklar som har skrivits efter 1995 har använts.
Resultat: I analysen framkom fyra stycken kategorier; Förståelse, Förtroende,
Attityder och Gränser. Utifrån dessa kategorier bildades två teman; Att bemöta
patienter med Borderline personlighetsstörning och Att som patient bli bemött
inom vården. De fyra kategorier som framkom visade sig vara de faktorer som var
viktiga i mötet mellan vårdpersonalen och patienten med Borderline
personlighetsstörning.