Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 61 av 1765

Akupunkturens effekter pÄ smÀrta samt livskvalitet vid spÀnningshuvudvÀrk och migrÀn: en litteraturstudie

Bakgrund: Akupunktur anvÀnds frekvent som behandling mot smÀrta sÄvÀl som andra symptom exempelvis vid spÀnningshuvudvÀrk och migrÀn. HuvudvÀrk delas in i tvÄ kategorier: primÀr och sekundÀr huvudvÀrk. Exempel pÄ primÀr huvudvÀrk Àr migrÀn och spÀnningshuvudvÀrk och exempel pÄ sekundÀr huvudvÀrk Àr nackrelaterad huvudvÀrk. Fler kvinnor Àn mÀn har spÀnningshuvudvÀrk samt migrÀn och det Àr vanligare desto högre utbildningsnivÄ individen har. Syfte: Syftet med studien var att kritiskt granska och sammanstÀlla den vetenskapliga litteraturen gÀllande akupunkturens effekter pÄ smÀrta och livskvalitet vid spÀnningshuvudvÀrk och migrÀn.

Att förverkliga Skuggan

Hur kan man göra för att ge mÀnniskor en möjlighet att fÄ bÀttre psykisk hÀlsa?Detta Àr huvudmotivet till denna uppsats.Den bakgrund som mÄlas upp Àr den psykiska ohÀlsan i Sverige i dag med en mÀngd mÀnniskor som i arbetet blir utmattade och deprimerade utan att de fÄr varaktig hjÀlp att vare sig förÀndra sina arbetsförhÄllanden eller sin livssituation.I uppsatsen frÄgas om mÀnniskor blint arbetar över sina förutsÀttningar dÀrför att de saknar insikt om att det de gör Àr ohÀlsosamt. Eller gör de det kanske av ett inre tvÄng som stÀndigt piskar dem till att anstrÀnga sig yttrligare en bit fast de egentligen kÀnner att de inte orkar med?För att komma fram till ett förslag för förÀndring beskrivs tvÄ olika metoder. Dels psykoanalytikern C G Jungs metod att medvetandegöra och acceptera den del av psyket han kallar Skuggan och dels den amerikanska konsulten Debbie Fords metod att förÀndra de negativa budskap (tankar) hon menar har sitt ursprung i samma Skugga.

Utomhuspedagogik som metod : -för ett mer upplevelsebaserat lÀrande.

Syftet med detta utvecklingsarbete Àr att öka kunskapen om utomhuspedagogik för lÀrare sÄ att metoden ska kunna utveckla barns lÀrande i förskola och skola..

Hur ska ett företag med kapitalintensiva premiumprodukter fÄ större strategiskt utrymme i ÄterförsÀljarnas produktportfölj : - En studie av ÄterförsÀljare till en slÀpvagnsproducent

SyfteSyftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur banktjÀnstemÀnnen skapar och bibehÄller förtroende i sina kundrelationer nÀr de förmedlar bankens tjÀnster och produkter. MetodVi har anvÀnt oss utav en kvalitativ och deduktiv metod. Vi har intervjuat fyra rÄdgivare pÄ tvÄ banker, Handelsbanken och Swedbank. I intervjuerna har vi anvÀnt oss av ett ostrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt dÀr vi haft förutbestÀmda frÄgor utifrÄn vÄra teman. Vi anser att denna metod ger oss en bÀttre bild av verkligheten Àn vad enkÀter gör. EnkÀter skulle ha svÄrt att kunna skildra interaktionen mellan mÀnniskor.  AnalysVi har anpassat den modell arbetet utgÄr ifrÄn till att passa in i vÄra respondenters vardag.

Ledarskapsutveckling i myndighetssamverkan med Assessment Center-metod

Denna uppsats behandlar metoden ?Assessment Center? (AC), som alltmer anvÀnds som ett verktyg i organisations- och verksamhetsutveckling, bl a för urval och utveckling av chefer och ledare. AC Àr en benÀmning för en metod som kan anvÀndas för bedömning av beteenden hos personer, och anpassas för att mÀta olika relevanta kompetenser. Metoden har utvecklats frÄn Tyskland, via England och USA och anvÀndes ursprungligen för att rekrytera officerare och underrÀttelseagenter. AC redovisas generellt som metod samt som myndighetssamverkan ?AC SkÄne? mellan Polismyndigheten, Malmö stad samt FörsÀkringskassan.

Vilka Àr bankernas interna drivkrafter för att utveckla finansiella tjÀnster pÄ Internet?

Syfte: FörstÄ hur bankens marknadsstrategier, tekniska och organisatoriska utveckling har pÄverkat utvecklingen av finansiella tjÀnster pÄ Internet Metod Den metod vi har anvÀnt oss av Àr kvalitativa forskningsintervjuer med beslutsfattare inom det svenska bankvÀsendet. Genom att göra personliga intervjuer uppkom det en helt annan kontakt med respondenten. Tanken var Àven att vi skulle intervjua personer pÄ bankerna vilka dagligen arbetar med liknande frÄgor, detta för att fÄ sÄ bra kvalitet som möjligt pÄ de svar som vi fick. Vi valde att intervjua tvÄ av de fyra stora svenska bankerna, valet föll pÄ Handelsbanken och SEB. Slutsats Det finns primÀra och sekundÀra strategier bakom utvecklingen av finansiella tjÀnster pÄ Internet i Sverige.

Mitt barn kan inte andas : FörÀldrar till barn med kronisk astma - en litteraturstudie

Bakgrund: en amputation innebÀr inte enbart en förlust av en kroppsdel utan kan innebÀra att mÀnniskans livsvÀrld förÀndras. En mÀnniska som förlorat en kroppsdel kan bli en lidande mÀnniska och resultatet kan bli att anpassningsförmÄgan förhindras. Att vara en lidande mÀnniska kan innebÀra att individen kÀnner sig krÀnkt och integriteten kan hotas. Syfte: Syftet med litteratur studien Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur Roys anpassningsmodell kan integreras i personers upplevelser av att ha genomgÄtt en benamputation. Metod: den hÀr litteraturstudien har genomförts med inspiration av Evans analys metod integrerad med Roys anpassningsmodell av vÄrdvetenskapliga artiklar som sökts i olika databaser.

Drömförskolan ? En studie om hur pedagogiskt ledarskap utvecklas genom aktionslÀrande

BAKGRUND: För att utveckla en skapande verkstadsverksamhet dÀr barnet stÄr i centrum, i egenskap av en kompetent individ, mÄste ledarskap och grupprocesser kritiskt granskas. Genom pedagogisk dokumentation synliggörs problemomrÄden att förÀndra och utveckla. Reggio Emilia-filosofin bidrar med den pedagogiska grunden och synen pÄ barnets rÀtt till sin egen kreativa process.SYFTE: Att ta reda pÄ hur en verkstadsverksamhet för barn, dÀr samma barngrupper sÀllan Äterkommer, kan utvecklas med hjÀlp av pedagogisk dokumentation.METOD: Studien baseras pÄ aktionslÀrande som metod, dÄ uppstart och utveckling av verksamheten Àr i fokus.RESULTAT: Resultatet visar att miljön i vilken barnen vistas antingen kan skapa förutsÀttningar eller hinder för dem. Genom ett kritiskt förhÄllningssÀtt gentemot miljön och genom att vÀlja att förÀndra den har vi Àven möjlighet att förÀndra barnens agerande i miljön. Genom att anvÀnda oss av deltagande observationer i konstverkstaden har vi fÄtt kunskap om vÄr egen verksamhet och vÄrt pedagogiska ledarskap..

HÄllbara livsstilar i svensk samhÀllsplanering : En underso?kning av forskning och ha?llbarhetsprogram

Problemen med fuktskador i byggnader Ă€r mĂ„nga och kostnaderna för att Ă„tgĂ€rda problemen Ă€r stora. ByggaF Ă€r en metod som riktar sig till hela byggprocessen och den dokumenterar, kommunicerar samt sĂ€kerstĂ€ller fuktsĂ€kerheten genom hela den processen. NCC anvĂ€nder sig idag av en egen metod för att sĂ€kerstĂ€lla fuktsĂ€kerheten och den metoden jĂ€mförs i detta arbete mot ByggaF. Arbetet inriktar sig mot produktionsskedet av byggprocessen vilket innebĂ€r att fuktsĂ€kerhetsarbetet Ă€r granskat i det skedet.Syftet med detta examensarbete Ă€r att NCC i UmeĂ„ ska fĂ„ en bĂ€ttre kĂ€nnedom om vad ByggaF Ă€r och hur den metoden kan anvĂ€ndas inom byggproduktion. Ytterligare syfte Ă€r att visa hur arbetet kan ske för att förebygga fuktskaderisken genom att anvĂ€nda metoden ByggaF, en metod för fuktsĂ€kert byggande.Arbetet Ă€r utfört pĂ„ NCCs byggnation pĂ„ Öbacka strand etapp 4 och det bygget har fungerat som referens för NCCs fuktarbete.

Vikten av kreativitet för regional utveckling : en studie av tvÄ lokala initiativ i Uppsala lÀn och kommun

Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.

LÀs- och skrivundervisning : en kvalitativ studie om sex pedagogers arbete i förskoleklass och skola

Det huvudsakliga syftet med denna uppsats Àr att belysa hur pedagoger i förskoleklass (f-klass) och skola arbetar med lÀs- och skrivundervisning. Det finns mycket litteratur i Àmnet och mÄnga olika metoder att vÀlja bland. Ett sekundÀrt syfte Àr att belysa hur samarbetet mellan f-klass och skola ser ut.Eftersom det finns mÄnga teorier och metoder i Àmnet lÀs- och skrivundervisning kan jag koppla samtliga av mina informanters arbetssÀtt till olika teorier. Tre av pedagogerna arbetar efter en bestÀmd metod, i dessa fall Bornholmsmodellen, SOL (eller SprÄkbiten) samt Vi lÀser. De övriga tre blandar olika metoder.

NÀr vardagen förÀndras : OmvÄrdnad enligt Roys adaptiva modell till patienter med ben amputation - en litteraturstudie

Bakgrund: en amputation innebÀr inte enbart en förlust av en kroppsdel utan kan innebÀra att mÀnniskans livsvÀrld förÀndras. En mÀnniska som förlorat en kroppsdel kan bli en lidande mÀnniska och resultatet kan bli att anpassningsförmÄgan förhindras. Att vara en lidande mÀnniska kan innebÀra att individen kÀnner sig krÀnkt och integriteten kan hotas. Syfte: Syftet med litteratur studien Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur Roys anpassningsmodell kan integreras i personers upplevelser av att ha genomgÄtt en benamputation. Metod: den hÀr litteraturstudien har genomförts med inspiration av Evans analys metod integrerad med Roys anpassningsmodell av vÄrdvetenskapliga artiklar som sökts i olika databaser.

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

Pedagogens arbete med lÀs- och skrivinlÀrning

Sammandrag Syftet med min uppsats var att ta reda pÄ hur en pedagog kan arbeta med den inledande lÀs- och skrivinlÀrningen och hur eleverna upplevde lÀs- och skrivundervisningen. För att uppnÄ mitt syfte anvÀnde jag mig av tvÄ frÄgestÀllningar: ? Hur arbetar pedagogen med lÀs- och skrivinlÀrning ? Hur upplever eleverna arbetet med lÀs- och skrivinlÀrning? För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar anvÀnde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkÀtundersökning. Jag observerade pedagogens arbete med eleverna i klassrummet under 11 dagar. DÀrefter genomförde jag en formell intervju med pedagogen.

VÀnskap pÄ Àldre dar

Syfte: Syftet Àr att kartlÀgga Àldre mÀnniskors beskrivningar av vÀnskap med hjÀlp av frÄgestÀllningarna: ? Hur beskriver Àldre mÀnniskor sina vÀnskapsrelationer? ? Hur tillfreds Àr Àldre mÀnniskor med sitt sociala nÀtverk med avseende pÄ vÀnner?? Arbetar Àldre mÀnniskor med att skapa nya sociala kontakter? I sÄ fall vart knyts dessa kontakter?Metod: ?VÀnskap pÄ Àldre dar? utgÄr frÄn en kvantitativ metod med instrumentet enkÀtundersökning. EnkÀten Àr besvarad av 62 pensionÀrer inskrivna i Karlsborgs kommuns Àldreomsorg varav 65 procent Àr kvinnor och 35 procent Àr mÀn. Resultat/slutsatser: Slutsatser kring hur Àldre mÀnniskor i Karlsborgs kommun beskriver sina vÀnskapsrelationer Àr att de flesta pensionÀrer har vÀnner som de har kontakt med mer eller mindre ofta. Vidare kan slutsatser dras kring att pensionÀrerna Àr vÀldigt nöjda med sitt sociala nÀtverk med avseende pÄ vÀnner.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->