
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 30 av 1765
IAS 21- Effekterna av Àndrade valutakurser : Val av valutaomrÀkningsmetod för utlÀndska dotterbolag
Titel IAS 21- effekterna av Àndrade valutakurser Val av valutaomrÀkningsmetod för utlÀndska dotterbolag Syfte VÄrt syfte med uppsatsen Àr att undersöka hur nÄgra svenska koncerner vÀljer att se pÄ sina utlÀndska dotterbolag, huruvida de Àr sjÀlvstÀndiga eller integrerade och vilken valutaomrÀkningsmetod de dÄ vÀljer att tillÀmpa. Vi vill ocksÄ se om kriterierna för valet av metod efterföljs. Problemformulering Hur lyder företagens motivering till valet av omrÀkningsmetod för deras utlÀndska dotterbolag? Hur har företagen tolkat IAS 21? InnebÀr införandet av IAS 21 stora förÀndringar för företagen? Metod Vi har bÄde anvÀnt oss av kvalitativ och kvantitativ metod i vÄr uppsats dÄ vi dels har gjort intervjuer och dels tittat i företags Ärsredovisningar. Undersökning Vi har tittat pÄ 12 svenska koncerner hur de ser pÄ sina utlÀndska dotterbolag.
Psykologisk debriefing
Debriefing Àr en metod som anvÀnds allmÀnt för att hantera och bearbeta starkt stressfyllda hÀndelser, sÀrskilt för personal i yrken dÀr sÄdana hÀndelser kan intrÀffa. Metoden har kritiserats efter det att den introducerades av Jeffrey T. Mitchell (1983) under namnet ?Critical Incident Stress Debriefing? eller CISD. Kritikerna hÀvdar att metoden kan förorsaka mer skada en nytta.
Bildbaserad estimering av rörelse för reducering av rörelseartefakter
För att kunna rekonstruera en tredimensionell volym av en hjÀrna avbildad med hjÀlp av magnetresonanstomografi (MRI) behöver man korrigera varje snittbild i förhÄllande till varandra, beroende pÄ oundvikliga rörelser hos den röntgade patienten. Detta förfarande kallas bildregistrering och idag anvÀnder man sig primÀrt av en metod dÀr en bild utses till referensbild och dÀrefter anpassas nÀrliggande bilder, som antas ha en minimal avvikelse, till referensen.Syftet med detta examensarbete Àr att anvÀnda en annan metod vanligen utnyttjad inom datorseende för att estimera ett rörelsefÀlt utifrÄn en vanlig videosekvens, genom att följa markörer som indikerar rörelse. MÄlet Àr att skapa en robust estimering av huvudets rörelse, som dÄ kan anvÀndas för att skapa en mer noggrann korrigering och dÀrmed ocksÄ en bÀttre rekonstruktion..
Sjuksköterskans kunskaper om omskÀrelse och omskurna kvinnors kÀnslomÀssiga upplevelser : - en litteraturstudie
Introduktion: Kvinnlig omskÀrelse har spÄrats tillbaka till forntida Egypten via mumier som hittats med tecken pÄ att ha genomgÄtt kvinnlig omskÀrelse. Idag utförs kvinnlig omskÀrelse i ett flertal lÀnder i Afrika, i Asien och i Mellanöstern. PÄ grund av migration finns nu denna patientgrupp Àven inom den vÀsterlÀndska sjukvÄrden. Detta stÀller nya krav pÄ sjukvÄrdspersonalen nÀr det t.ex. kommer till kunskaper kring de omskurna kvinnorna och de komplikationer som de för med sig relaterat till kvinnlig omskÀrelse.
Vad Àr narrativ terapi- en litteraturstudie, jÀmförelser mellan Bucays terapimetod och Whites m.fl. terapimetod
Syftet med denna studie Àr att utforska begreppet narrativ terapi som betyder berÀttande. White & Epston Àr de tvÄ terapeuter som har utvecklat den narrativa terapins metoder i terapins vÀrld. En annan terapeut, vars namn Àr Jorge Bucay som Àr psykoterapeut anvÀnder sig av berÀttelser i sin terapimetod. DÀrför kommer författaren i denna studie att utforska vilka gemensamma nÀmnare det finns mellan Whites m.fl. narrativa terapi metod och Bucays terapi metod.
?Drama ? ett bra komplementtill det talade sprÄket?? : En jÀmförande studie av förskolan och skolans tidiga Är
I denna studie har vi valt att granska hur förskollÀrare respektive lÀrare uppfattar drama som metod, deras val eller bortval av detta arbetssÀtt samt hur drama kombineras med barns och elevers sprÄkutveckling. Kvalitativa respondentintervjuer Àr det metodval som denna studie baseras pÄ vid undersökandet av syfte och frÄgestÀllningar. Resultaten har sedan bearbetats genom Sternudds dramapedagogiska perspektiv för att urskilja förskollÀrarnas och lÀrarnas synsÀtt pÄ drama.    Slutsatsen som baseras pÄ den insamlade datan Àr att förskollÀrare har en bredare uppfattning pÄ drama som metod medan lÀrarna i större utstrÀckning uppfattar drama som teater. Dock Àr samtliga av Sternudds perspektiv representerade av bÄda verksamhetsformerna dÀr förskollÀrare och lÀrares uttalanden i viss mÄn kan sammankopplas med flera av perspektiven..
Bankers behov av redovisningsinformation vid kreditgivningsbeslut för smÄ och medelstora företag
Syfte: Syftet Àr att utifrÄn bankernas definition av smÄ och medelstora företag, beskriva bankernas behov av redovisningsinformation för deras kreditgivningsbeslut och utifrÄn denna beskrivning försöka dra slutsatsen om en anpassad redovisning Àr efterfrÄgad för SME. Metod: Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ och induktiv metod. Insamling av empiri har genomförts genom fem intervjuer med bankanstÀllda. Slutsatser: Banker anger ingen enhetlig definition av SME. Redovisningsinformation Àr högst relevant för kreditgivningsbeslutet, framförallt nÀr det gÀller ÄterbetalningsförmÄga, kontroll av finansiell stabilitet och en inledande bedömning av företagets finansiella motstÄndskraft.
Mobbning i skolan : en litteraturstudie
Syftet med mitt arbete Àr att ta reda pÄ orsaker till varför mobbning uppstÄr samt att se vad man kan göra för att förebygga och ÄtgÀrda mobbning i skolan. Jag har ocksÄ tittat pÄ vilka metoder som finns för att bekÀmpa mobbning. För att veta hur problemet ska angripas och hur val av metod ska ske sÄ har sex orsaker till mobbning tagits upp. Jag har valt att göra en ren litteraturstudie med undantag för de fyra handlingsplaner mot mobbning som finns med för att se i vilken utstrÀckning skolan arbetar efter nÄgon av de metoder som behandlas i litteraturgenomgÄngen. Metodernas för och nackdelar identifieras och diskuteras samt kopplas ihop med bakomliggande orsaker.
Metodstudie : Effektivare detaljmÀtning med totalstation
I en stadsmiljö som innehÄller stora mÀngder geografisk information pÄ en begrÀnsad yta finns det flera faktorer som stÀller till problem vid kartlÀggning och positionering. MÄlet med detta arbete var att skapa en dynamisk stadskarta för webben med visualisering av byggnader i flera plan, att skapa ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt med möjlighet till relevanta dataurval samt att undersöka vilka metoder som Àr anvÀndbara för positionering dÀr en GPS-mottagare inte har tÀckning. Den metod som frÀmst var av intresse att undersöka Àr en teknik benÀmnd WiFi Positionering, vilken med hjÀlp av trÄdlösa accesspunkter berÀknar anvÀndarens position.Ett system för datalagring och tillhandahÄllande av data via ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt dimensionerades och implementerades. De programvaror som anvÀndes till detta var PostGIS (databashanterare), GeoServer (kartserver) och OpenLayers (kartapplikation). Systemet installerades i en testmiljö som tillhandahölls av Compare Testlab.AnvÀndargrÀnssnittet Àr ett webbaserat program vilket utvecklades med en teknik som stöds av webblÀsare i smartphones samt till datorers dito.
GymnasielÀraren, kunskapen och lÀrandet: en empirisk
undersökning om gymnasielÀrares kunskaps- och lÀrandesyn
VÄrt syfte med undersökningen var att undersöka och jÀmföra gymnasielÀrares syn pÄ kunskap och lÀrande i förhÄllande till: nÀr de utexaminerades, den dÄ gÀllande lÀroplanen och dagens lÀroplan. VÄr teoretiska utgÄngspunkt var de tre dominerande lÀrandeteorierna som genomsyrat skolan och lÀroplanerna de senaste femtio Ären: behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. TillvÀgagÄngssÀttet för den empiriska undersökningen var tvÄ olika metoder. En kvalitativ metod dÀr vi intervjuade tvÄ gymnasielÀrare i en öppen forskningsintervjuform och en kvantitativ metod dÀr vi gjorde enkÀtundersökning bland gymnasielÀrare. Undersökningen avgrÀnsades till tvÄ gymnasieskolor i LuleÄ kommun samt att informanter var aktiva lÀrare.
Den kontinuerliga publiceringen pÄ nÀtet : En undersökning av nyhetsflödet pÄ Expressen.se och Aftonbladet.se
Denna c-uppsats behandlar webbpubliceringen pÄ Expressen.se samt Aftonbladet.se. Uppsatsen Àr en uppföljningsstudie av en tidigare uppsats som behandlade webb-publiceringen pÄ SvD.se, med fokus pÄ hur artiklarna uppdaterades. Denna uppsats studerar de fyra högst placerade nyheterna och deras rörelse pÄ Aftonbladet.se samt Expressen.se. Vi har utgÄtt frÄn en metod utvecklad av medieforskaren Michael Karlsson för att studera denna rörelse. Vi vill samtidigt utvÀrdera tidigare nÀmnd metod.
LÀsinlÀrning och lÀsutveckling - pedagogers val av arbetssÀtt
Syftet med mitt arbete Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med lÀs- och skrivlÀrning, hur
de individualiserar sin undervisning och om de anser att de arbetar efter en viss
undervisningsmetod.
Resultatet av min undersökning visar att pedagogerna arbetar pÄ det sÀtt de genom erfarenhet
har insett fungerar för mÄnga elever. Ingen av de intervjuade anser att de arbetar strikt efter en
viss metod utan att de blandar det bÀsta av alla metoder de fÄtt lÀra sig. De nÀmner alla fyra
arbetssÀtt som Àr inspirerade av LTG och Àven syntetisk metod nÀmns av tre av dem.
Individualisering ser de som det centrala i sin undervisning och endast en av dem arbetar nÀr
det gÀller lÀsutveckling med samma material för alla elever. Det mesta som lÀses och skrivs
utgÄr istÀllet frÄn den specifika elevens kompetens och intresse. Skönlitteratur Àr det som
övervÀgande lÀses av eleverna i syftet att trÀna lÀsning.
Masskattning vid anvÀndning av kartdata somkÀlla för vÀglutning i tunga fordon
Ett sÀtt att nÄ mer brÀnsleeektiva, mer miljövÀnliga och anvÀndarvÀnligatunga fordon Àr att utveckla ny styrfunktionalitet. MÄnga av dessa funktionerbygger pÄ att fordonsmassan Àr kÀnd hos fordonets styrsystem. Att ta reda pÄaktuell fordonsmassa kan genomföras pÄ mÄnga olika sÀtt, bland annat olikametoder som krÀver anvÀndarinteraktion eller manuell vÀgning av fordonet.Dessa bör dock undvikas dÄ de Àr ineektiva och tillför arbetsmoment förföraren. En annan alternativ metod för masskattning Àr estimering med hjÀlpav adaptiva lter.Detta examensarbete bygger pÄ denna metod och förutsÀtter att vÀglutningenÀr kÀnd. Metoden som utvecklas bestÄr frÀmst av en rekursiv minstakvadratmetodsom estimerar mot en fordonsmodell i longitudinell led.
Den historiska berÀttelsen i undervisningen
Syftet med arbetet var att skriva om fem lÀrares uppfattningar kring den historiska berÀttelsen som undervisningsmetod samt dess pÄverkan pÄ elevernas historiemedvetande. Arbetet gick ut pÄ att ta reda pÄ:
? Vad lÀrare anser om historiska berÀttelser som undervisningsmetod och i vilket syfte de har anvÀnt sig utav den och hur den kan utveckla elevernas historiemedvetande.
Metoden som anvÀnts i undersökningen för att stödja arbetet var intervjuer. Intervjuerna gav möjligheten att ta del utav fem pedagogers uppfattningar och tankar kring historiskt berÀttande i form utav berÀttelser som metod och vilka erfarenheter det fanns kring dem. VÀldigt kortfattat visade resultatet pÄ att lÀrarna ansÄg att historiska berÀttelser Àr en bra och anvÀndbar metod i historieundervisningen dÄ majoriteten utav lÀrarna var överens om att de fÀngslar barnen och att eleverna uppskattar den, men att den Àven Àr en metod utav mÄnga andra.
Kupera och sortera med Syncup
Det hÀr Àr en rapport som Àr en del av ett examensarbete som utfördes pÄ IT-företaget Nostratic. Syftet Àr att utveckla ett anvÀndargrÀnssnitt för ett webbaserat sorteringsverktyg genom att kombinera anvÀndarcentrerad systemdesign med den agila systemutvecklings metoden, Scrum. Utvecklingen skedde i tre anvÀndbarhetsdesigniterationer som i sin tur innehöll nio Scrumiterationer, sÄ kallade Sprints. Varje iteration avslutades med en prototyp som testades pÄ anvÀndare inom den avgrÀnsade mÄlgruppen för produkten. Under anvÀndartestarna mÀttes anvÀndbarheten i anvÀndargrÀnssnittet genom att rÀkna antalet fel som testpersonerna gjorde i utförandet av en specifik uppgift samt genom en post-survey enkÀt.