
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 29 av 1765
Anhörigas upplevelser dÄ en nÀra anhörig med demenssjukdom vÄrdas i hemmet eller i hemsjukvÄrd.
Denna uppsats undersöker vad mÀnniskor som har gÄtt i psykoterapi, oavsettvilken inriktning, tycker har varit viktigt i sina erfarenheter. Syftet Àr att,utifrÄn klientens perspektiv, öka förstÄelsen för avgörande faktorer i enpsykoterapi.Arbetet har en kvalitativ ansats, dÀr intervjuer med fem vuxna har analyseratsmed en tematisk metod. Tre huvudteman identifierades: a) anledning att sökapsykoterapi b) att vÀlja att pÄbörja och fortsÀtta psykoterapi och c) effekter avpsykoterapi.Resultaten pekar ocksÄ att klienterna gör ett aktivt val nÀr de accepterar denhjÀlp som de har sökt. Betydelsen av den roll psykoterapeuten spelar framhÀvssamt den terapeutiska kontakten. Den terapeutiska metod som anvÀnds framstÄri jÀmförelse som en mindre viktig aspekt av denna kontakt.
Goodwill : En studie om goodwill och tre revisorers syn pÄ redovisningen av den som tillgÄngspost.
Studien behandlar forumspel som punktinsats utifrÄn en fenomenologisk hermeneutisk ansats. TvÄ dramapedagoger har genom djupintervjuer delgett sina berÀttelser om arbetet med forumspelsmetoden under korta insatser. Det övergripande syftet Àr att skapa kunskap om forumspel som metod och undersökningen belyser informanternas upplevelser och erfarenheter av fenomenet. Resultatet av djupintervjuerna pÄvisar dramapedagogernas positiva syn pÄ forumspel som punktinsats. FrÀmst dÄ det utifrÄnperspektiv punktinsatsen har gör att man som pedagog kan nÄ kvalitéer en ordinarie verksamhet har svÄrt att Ästadkomma.
Forumspel: för att hantera konflikter i skolan
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka huruvida forumspel som pedagogisk metod kan bidra till att synliggöra och ge ökad förstÄelse för konflikter samt undersöka om eleverna kan lÀra sig nya sÀtt att hantera och/eller lösa konflikter genom att arbeta med forumspel i klassen. Undersökningen baserades pÄ en kvalitativ forskningsmetod. Eleverna fick under tvÄ lektionstillfÀllen arbeta med vÀrderingsövningar samt forumspel. Under dessa tillfÀllen insamlades data med hjÀlp av observationer av forumspel, intervjuer med fyra elever och en lÀrare. Forumspel visade sig vara en anvÀndbar metod för att synliggöra, ge ökad förstÄelse för konflikter samt lÀra elever nya sÀtt att hantera och/eller lösa konflikter.
Möte med skönlitteratur
Syftet med den hÀr studien har varit att undersöka om, och pÄ vilket sÀtt skönlitteratur anvÀnds sprÄkutvecklande för andrasprÄkselever. VÄr utgÄngspunkt har varit att de elever som lÀser skönlitteratur skulle ha en bÀttre sprÄkutveckling Àn de som inte gjorde det. Studien har genomförts pÄ en mÄngkulturell skola i södra Sverige. VÄr primÀra uppgift har varit att kartlÀgga hur lÀrare arbetar med skönlitteratur pÄ just denna mÄngkulturella skola i södra Sverige. En stor del i arbetet har ocksÄ varit att intervjua eleverna om hur de tycker att skönlitteratur har pÄverkat deras sprÄkutveckling.
SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum
Fo?rfattare:
Ellen Hedin
Handledare:
Elisabeth So?derquist
Examinator:
Jan Ha?rdig
Titel:
Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet
A?mne:
La?rarutbildning
A?r:
2012
Syfte:
Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning.
Metod och teori:
Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna.
Slutsats:
En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.
Visualisering av ett moment inom Àmnet fysik
Datorns möjligheter erbjuder idag mÄnga olika sÀtt att presentera ett material pÄ vilket torde vara ett viktigt redskap för inlÀrningen.Vi har skapat tre olika visualiseringsmetoder som vÀnder sig till eleverna pÄ gymnasiet som har Àmnet fysik i undervisningen.Metoderna bestÄr av en videofilm, text och bild (webbsida) samt interaktiv produktion. InnehÄllet i alla tre produktioner Àr det samma och behandlar delomrÄdet energi. Syftet med studien Àr att försöka kartlÀgga vilken metod som Àr effektivast vad det gÀller elevernas inlÀrning.Resultatet av denna studie visar att det inte finns nÄgon generell metod som passar alla. Dock har vÄr studie visat att videoproduktionen var effektivast inom ramen för de uppsatta avgrÀnsningarna..
Finansiering av nystartade företag : En fallstudie av företaget Rolling Optics för att analysera finansiella aktörers pÄverkan pÄ utvecklingen hos nystartade teknikbaserade företag
Den hÀr fallstudien syftar till öka kunskapen om hur Stena Line kan förbÀttra service genom lÀrandet frÄn en e-learning utbildning samt om personalen har ett behov av uppföljning, och i sÄ fall hur den ska utformas. Vi ville Àven öka vÄr kunskap om hur Stena Line kan förÀndra de anstÀlldas beteenden med hjÀlp av e-learning och vilka förutsÀttningar som krÀvs för att personalen ska bli motiverade till att förÀndra sitt beteende.Fallstudien har genomförts genom metodkombination. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att inledningsvis dela ut en enkÀt, kvantitativ metod, för att skapa oss en uppfattning om arbetsplatsen. DÀrefter genomfördes semistrukturerade person-, och gruppintervjuer med ett strategiskt urval, kvalitativ metod, med en intervjuguide som utformats med hÀnsyn tagen till enkÀtens resultat. Det kvalitativa tillvÀgagÄngssÀttet har varit vÄr huvudsakliga metod.Vi har kommit fram till att hur utbildningen presenteras Àr viktigt för hur den mottas hos anstÀllda, vilket i sin tur pÄverkar resultatet av utbildningen.
Vem ska tala nu? : En undersökning av fördelningen av talutrymme under en lektion i svenska pÄ gymnasiet
Syftet med den hÀr undersökningen Àr att undersöka hur talutrymmet fördelas vid en lÀrarledd lektion i svenska i en gymnasieklass. Den metod som anvÀnds Àr en kvantitativ och till viss del kvalitativ metod. Resultatet visar att det Àr vanligast för bÄde pojkar och flickor att ta ordet pÄ eget initiativ och att lÀraren talar tre fjÀrdedelar av tiden och eleverna delar pÄ den ÄterstÄende fjÀrdedelen. Av det talutrymme som ÄterstÄr till eleverna tar pojkarna tre fjÀrdedelar och flickorna fÄr en fjÀrdedel. Flickorna tar sÄledes en sextondel av det sammanlagda talutrymmet pÄ lektionen.
Mikrokrediter
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att konstruera en generell svensk mikrokreditmodell utifrÄn invandrares situation. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och vÄra empiriska undersökningar har gjorts i form av intervjuer med fyra organisationer; Almi, IFS, Pitem och Ekobanken.Viktigaste slutsatser: Mikrokrediter har internationellt sett varit ett framgÄngsrikt sÀtt att motverka fattigdom och finansieringsutanförskap. I Sverige har vi inte samma mÄtt av fattigdom som i tredje vÀrlden, men vissa invandrare befinner sig i ett finansieringsutanförskap pÄ grund av kulturella svÄrigheter och kunskapsbrister om svenska lagar och regler samt svensk praxis. Den mikrokreditmodell vi utvecklat poÀngterar rÄdgivning som en central funktionen och pÄpekar samtidigt att en mikrokredit kan vara ett bra sÀtt att underlÀtta för invandrare vid framtida kreditansökningar..
Utvecklande AI - En studie i hur man skapar ett system för lÀrande AI
AI Àr nÄgot som blir allt viktigare inom dagens spel och fÄr allt högre krav pÄ
att agera mÀnskligt och intelligent. Detta kandidatarbete undersöker vilken
metod som Àr att föredra för att skapa en AI som kan lÀra sig av sina tidigare
erfarenheter. NÄgra av de metoder som undersöks Àr trÀdstrukturer, Artificial
Neural Network och GoCap. Genom att skapa en applikation med en av metoderna
samt göra en undersökning pÄ hur AI:n i applikationen upplevdes fick vi
resultat om denna metod var anvÀndbar. UtifrÄn detta diskuteras det ifall andra
metoder hade varit mer effektiva, hur man hade kunnat förbÀttra AI:n samt hur
framtiden för spel-AI skulle kunna se ut..
Revidering av primÀrkarta Nötön
I en stadsmiljö som innehÄller stora mÀngder geografisk information pÄ en begrÀnsad yta finns det flera faktorer som stÀller till problem vid kartlÀggning och positionering. MÄlet med detta arbete var att skapa en dynamisk stadskarta för webben med visualisering av byggnader i flera plan, att skapa ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt med möjlighet till relevanta dataurval samt att undersöka vilka metoder som Àr anvÀndbara för positionering dÀr en GPS-mottagare inte har tÀckning. Den metod som frÀmst var av intresse att undersöka Àr en teknik benÀmnd WiFi Positionering, vilken med hjÀlp av trÄdlösa accesspunkter berÀknar anvÀndarens position.Ett system för datalagring och tillhandahÄllande av data via ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt dimensionerades och implementerades. De programvaror som anvÀndes till detta var PostGIS (databashanterare), GeoServer (kartserver) och OpenLayers (kartapplikation). Systemet installerades i en testmiljö som tillhandahölls av Compare Testlab.AnvÀndargrÀnssnittet Àr ett webbaserat program vilket utvecklades med en teknik som stöds av webblÀsare i smartphones samt till datorers dito.
Distriktssköterskors upplevelser av att anvÀnda Motiverande samtal : En intervjustudie
Bakgrund: att motivera mÀnniskor Àr en stor del av distriktssköterskans hÀlsofrÀmjande omvÄrdnad och bör vara en naturlig del av hÀlso- och sjukvÄrden. MÄnga mÀnniskor söker sig till sjukvÄrden pÄ grund av ohÀlsosamma levnadsvanor. Motiverande samtal Àr en enkel metod för distriktssköterskor att anvÀnda och har visat sig ha positiva effekter pÄ patienter som Àr i behov av att Àndra sin livsstil. Syftet: med studien var att belysa hur distriktssköterskor inom primÀrvÄrden upplever att anvÀnda sig av motiverande samtal som metod i möten med patienter som Àr i behov av livsstilsförÀndring. Metoden: som anvÀndes hade en kvalitativ ansats.
En jÀmförelse mellan tvÄ metoder för mÀtning av modulationsindex
Speech Transmission Index (STI) Àr bÄde en metod för att mÀta taltydlighet
och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H.
Steeneken och T. Houtgast 1985 och har dÀrefter fÄtt mÄnga
anvÀndningsomrÄden. STI berÀknas utifrÄn modulationsindex, dÀr
modulationsindex Àr förÀndringen av modulation genom ett system.
En jÀmförelse mellan tvÄ metoder för mÀtning av modulationsindex
Speech Transmission Index (STI) Àr bÄde en metod för att mÀta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har dÀrefter fÄtt mÄnga anvÀndningsomrÄden. STI berÀknas utifrÄn modulationsindex, dÀr modulationsindex Àr förÀndringen av modulation genom ett system.
LÀrares syn pÄ estetik i skolan : Estetik som pedagogisk metod i undervisningssammanhang
Syftet med denna studie var att undersöka varför mÀnniskor ingriper i farligasituationer. För att bemöta syftet har 11 respondenter med ingriparerfarenheter frÄnfarliga situationer intervjuats. Det Àr respondenternas tankar om varför de ingripit sompresenteras i denna studie. Det inspelade intervjumaterialet har transkriberats ochanalyserats utifrÄn en induktiv tematisk metod. Ur analysen framtrÀdde sexhuvudteman som pÄverkat respondenterna att ingripa: Instinkt, Erfarenhet, Moral,Empati, Medvetande och Disinhibering.