Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om Litterär interaktionsdesign - Sida 11 av 18

AnvÀndarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av grÀnssnittet mellan mÀnniska och fordon

In recent decades here has been a huge development in information technology (IT), where we humans are increasingly using IT in our daily lives, ranging from social media to music streaming services; this has also been a reflection of the technologies developed to our cars. Infotainment systems have become an increasingly regular feature in modern cars where the high degree of integration such as navigation, mobile and Internet has become more common and more sought after. Despite this, relatively little research problemized User Experience of a complex infotainment system in a car. This study thus has the intention to consider the relevance of reality based tests by examining how the user experiences a complex infotainment system in a car. We asked ourselves; How do the user experience a complex infotainment system in a car? We conducted our qualitative study, an interview with researchers in the field of vehicle and road safety and designed a number of system-related activities in a test session where we observed three users.

En fallstudie av hur grÀnssnittsriktlinjer kan skapas ur varumÀrke och existerande produktportfölj

Detta arbete beskriver en kvalitativ fallstudie som utförts för att undersöka hur ett företags produktportfölj samt varumÀrke kan skrivas in i grÀnssnittsriktlinjer för att framtida grÀnssnitt ska designas i enhetlighet med existerande produktportfölj samt varumÀrke. Fallstudien utfördes inom robotindustrin dÀr en grÀnssnittsriktlinje utvecklades. GrÀnssnittet som var föremÄl för studien fanns pÄ en handhÄllen enhet vilken anvÀnds för att programmera och manövrera en robot. En arbetsgÄng i 13 steg togs fram, vilken anses kunna appliceras Àven pÄ andra omrÄden Àn robotindustrin för att skapa grÀnssnittsriktlinjer dÀr bÄde varumÀrke och produktportfölj tydligt framgÄr. En analys av de framtagna riktlinjerna efter utförd fallstudie, styrkte Àven denna uppfattning.

Inhysningssystem för vÀxande ungtjurar

The purpose of this study was, if possible, to find a housing system for growing bulls that was as optimal as possible for the animal welfare. In order to select housing systems you must take into account the size of the group, body weight and the type of floor. Seven of the international most common housing systems were compared, straw bedding, deep straw bedding, sliding straw bedding, concrete slatted floor, rubber coated slatted floor, cubicles and feeding cubicles. Studies that have examined the proportion of tail, claw and leg injuries and the presence of unnatural behavior in the different systems. In summary, all studies showed that soft underlay were beneficial for the animals in terms of the proportion of bone lesions and swellings.

Framtida utveckling och byte av teknisk plattform : Produktion av digitala lÀromedel ur ett förlagsperspektiv

Projektet har utförts ur ett bokförlags perspektiv och förklarar Natur & Kulturs byte av teknisk plattform för deras digitala lÀromedel. Detta projekt var ett delprojekt och delades in i tre faser: FAS 1: Förstudie, FAS 2: Genomförande och FAS 3: Analys och utvÀrdering. Syftet med projektet Àr dels att ge en helhetssyn över hur bytet skett i praktiken inom bokförlaget, och dels undersöka mÄlgruppens förvÀntning pÄ den nya tekniska plattformen. Projektets mÄl Àr att producera tvÄ titlar i produktions- och publiceringsverktyget 3D Issue, med utgivning höstterminen 2015. Metoderna som har anvÀnts i det hÀr projektet Àr: intervju och en sammanstÀllning av Natur & Kulturs enkÀtstudie, och en variation av deltagande observation.

RÀtt information vid rÀtt tillfÀlle The right information at the right time : En studie av individanpassning av informationsÄtkomst pÄ webbplatser An essay on personalization of information access on websites

Denna studie handlar om individanpassning av informationsÄtkomst och syftet med studien Àr att underlÀtta för utvecklare som ska ta fram nya, individanpassade lösningar för webben. Denna studie koncentreras till Skatteverkets webbplats. Studien försöker hitta svar pÄ frÄgan om aktiv individanpassning gör att det blir lÀttare för anvÀndare att hitta vad de söker. En prototyp med en aktiv individanpassning har skapat och sedan jÀmförts med Skatteverkets webbplats. Detta har gjorts med hjÀlp av observationer och en tillÀmpning av tÀnka-högt-metoden.

Design av multimedia för allmÀnna kunskapsinstitutioner

Denna uppsats behandlar hur multimedia för lÀrande designas och anvÀnds pÄ allmÀnna kunskapsinstitutioner som museum och Science Centers i Sverige. Syftet med studien var att kartlÀgga designers förhÄllningssÀtt till designprocessen samt till aspekter som lÀrande, upplevelse och multimedia nÀr en multimedial applikation utformas. Ytterligare syften var att identifiera problem och avslutningsvis utforma och presentera riktlinjer för design av multimedia för allmÀnna kunskapsinstitutioner. Studien, som antog en kvalitativ ansats, initierades med inledande intervjuer med en extern designer och tvÄ utstÀllningsdesigners. Dessa intervjuer vÀgledde sedan frÄgestÀllningarnas utformning till de sex huvudintervjuerna, som hade en semistrukturerad prÀgel.

System för minskad fimpnedskrÀpning

FimpnedskrÀpning Àr ett problem ur flera aspekter. Fimparnas filter har en lÄng nedbrytnings­tid och innehÄller tungmetallen kadmium, den lagras i allt organiskt. Med den största andelen av den totala mÀngden skrÀp har samhÀllet varken rÄd att lÄta fimparna ligga kvar i naturen eller att plocka upp alla frÄn densamma. Kemiskt och estetiskt sÄvÀl som ekonomiskt Àr fimp­ned­skrÀpningen ett dÄtida, ett nutida och ett framtida problem. Lösningsförslag handlar ofta om restriktioner, ökade investeringar i renhÄllning eller tillgÀnglighet.

Utveckling och utvÀrdering av grÀnssnitt : En grÀnssnittsprototyp för design av t-shirtar

This thesis project is based on a business idea where users can design their own t-shirt online. The project shows the first step in the development process where a prototype for a user interface is created and evaluated.The purpose of this thesis project is to answer the following question:How does one develop a user interface for t-shirt design with consideration to interaction design theories?In order to answer this question the design process began with scheduling the work at hand. The first step was to build a conceptual model based on specifications made prior to this project. This conceptual model became the foundation for the physical design.A high fidelity prototype was created using Macromedia Flash and Actionscript 2.0.

#GolfhÀlga : En kvalitativ studie om anva?ndarupplevelser och anva?ndbarhet vid utveckling av Karlstad Golfklubbs mobila webbplats.

I en va?rld av smartphones och la?splattor i ha?nder pa? folk i alla a?ldrar a?r kraven pa? webbplatser ho?gre a?n de var fo?r sju a?r sedan. Trots detta a?r det ma?nga som inte anpassat sin webbplats fo?r att ackommodera fo?r det. Denna studie riktar sig till att o?ka anva?ndarupplevelsen pa? den mobila webbplatsen fo?r Karlstad Golfklubb.!Problemet som studien har avsett att lo?sa, a?r bristen pa? anva?ndarva?nlighee och fo?rho?jda upplevelser hos golfare pa? mobilanpassade webbplatser.

Ekologiska val i en e-handelskontext : En mental modell över anvÀndares köpbeteende

Att köpa ekologiskt Àr ingen ny företeelse, men i takt med att bÄde e-handel och efterfrÄgan pÄ ekologiska varor konstant ökar sÄ behövs det stöd för designers för att kunna möta dessa utmaningar. För att kunna designa e-handelswebbsidor med ekologiska valmöjligheter krÀvs förstÄelse för anvÀndaren och dess behov. Genomatt kartlÀgga mÄlinriktade beteenden gÄr det att pÄvisa nÀr en anvÀndare Àr mottaglig för ett ekologiskt val pÄ en e-handelswebbsida. En mental modell byggs utifrÄn anvÀndares mÄlinriktade beteende och denna kan anvÀndas som stöd av designers för att förstÄ nÀr en anvÀndare Àr mer mottaglig för ekologiska val pÄ en e-handelswebbsida. Denna studie resulterar i en identifiering och kartlÀggning över nÀr en anvÀndare Àr mer öppen för ekologiska val..

Produktionsbur som frÀmjar hönors naturliga beteende

Today?s housing system for laying hens has limitations for the hens natural behavior. Despite the current law of prevention of cruelty to animals, this might implicate health problems for the hens. This degree project is aiming to improve the situation for laying hens in cage-systems. The aim with our project is to bring forward a draft of a cage that improves the welfare of laying hens.

Fruktsamhet och fruktsamhetsproblem hos chow-chow : En inledande studie över situationen i Sverige

The chow-chow breed is considered to have a low fertility and this report is an in depth study of the reproductive functions of this breed in Sweden. Only 53 % of the Chow-chow matings results in litters. Previous studies of other breeds in commercial kennels shows mating results around 85-90 %, but this has not been investigated in hobby kennels and most Chow-chows which are bred from in Sweden, are kept as family pets. Contrary to most other breeds, Chow-chows show a seasonal reproductive pattern and most litters are born in the autumn. The influence of the month of mating on pregnancy rate and litter size was found to be not significant, but can be considered a trend. Thirty-nine females with previous known fertility problems where studied. Some of them had reached puberty extremely early, at an age between 4-5 months, and many of the bitches showed great fluctuations in intervals between oestrus cycles. Some of the females showed abnormalities such as very short oestrus intervals of only 2-3 months, probably without ovulating.

Konfigurera med Flow : En studie kring alternativa anvÀndarflöden i en produktkonfigurator.

Inom bilbranchen Àr produktkonfguratorer, dÀr anvÀndaren sjÀlv kan sÀttasamman din bil utifrÄn möjliga val, en tjÀnst som Äterkommer hos de festabiltillverkare. MÄnga av konfguratorerna bygger idag pÄ en teknik och ettföde som innebÀr begrÀnsningar i fexibilitet och anvÀndbarhet. En ny teknisklösning hÄller pÄ att arbetas fram och innebÀr möjligheten att vidare förbÀttrabÄde anvÀndbarhet och föde, vilket föranlett detta arbete. Genom att attundersöka anvÀndbarheten med hÀnsyn till anvÀndarens mÄl och den totalaupplevelsen kunde sÄledes en rad möjliga förbÀttringsomrÄden identiferas.Dessa ledde sedan till ett antal förslag pÄ alternativa lösningar som hade föravsikt att skapa ett bÀttre föde och dÀrmed en bÀttre anvÀndarupplevelse. Dealternativa lösningarna ledde sedan till en prototyp som kunde testas för attundersöka hur de bidragit till ett bÀttre föde.

AnvÀndbarhet i digitala böcker : En studie om lÀsupplevelsen i en barnpappersbok respektive e-barnbok i en iPad

NoSQL Àr ett omtalat Àmne just nu. Det finns mycket som talar för att det ska lösa de problem relationsdatabaser lider av. Exempelvis onödigt resurskrÀavande system eller svÄrt att konvertera mellan olika format pÄ data. Att lösa dessa problem Àr nÄgot Ida Infront Àr intresserade av för lagringen i deras Àrendehanteringsplattform iipax. Uppgiften Àr att ta reda pÄ vad NoSQL-begreppet faktiskt innebÀr och utvÀrdera utvalda databaser mot Ida Infront och iipax krav.

Förebildsanalys som grund i agil utveckling : en studie i prioritering av bruksegenskaper

Att utveckla ett program som lyckas uppfylla alla förvÀntningar som en anvÀndare kan ha Àr svÄrt.Att utveckla ett program som lyckas uppfylla vissa av alla de förvÀntningar en anvÀndare kan ha Àrbetydligt mycket lÀttare. Men att kunna hitta just de egenskaperna som gör att en anvÀndare inteblir besviken utan nöjd med ett program Àr en svÄr process. Ett sÀtt att hitta de egenskaperna kanvara genom att nyttja en anvÀndarcentrerad metod som extrem programmering. Agil utvecklingoch extrem programmering har som omrÄde fokuserat relativt lite pÄ anvÀndarnöjdhet som mÄttför att avgöra om ett program Àr lyckat eller ej.Med detta som bakgrund har ett utvecklingsprojekt tagit form med syfte att utveckla ettmodelleringsverktyg för analysmetoden FRAM. I detta projekt har en metod bestÄende av delsförebildsanalys och agil utveckling legat som grund.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->