Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om Litterär interaktionsdesign - Sida 12 av 18

Mönsteridentifikation pÄ sociala medier : Hur pÄverkar de webbdesign?

I denna uppsats undersöks designmönster. Tidigare, erkÀnda designmönsterbibliotek har anvÀnts som grund för att ta fram en ny designmönstermall. Sedan har sex designmönster identifierats och skapats frÄn sociala medier med hjÀlp av mönsteridentifikation, dessa Àr: gilla-knapp, hashtag, dela, kommentera, lÀgga upp bilder och nyhetsflöde. Vidare har intervjuer med sju respondenter frÄn olika Stockholmbaserade webbyrÄer genomförts för att undersöka huruvida de identifierade mönstren frÄn sociala medier pÄverkar deras webbdesign. Centralt för undersökningen var dessutom att ta reda pÄ om webbyrÄer idag överhuvudtaget anvÀnder sig av designmönster nÀr de bygger en webbplats.

Automatisk sparning : - funktionen du aldrig visste fanns

Automatisk sparning i datorprogram underso?ks fra?n perspektivet hur anva?ndare upplever tryggheten till att deras arbete ska finnas kvar na?r de arbetar med en dator, och hur de reagerar pa? en ny typ av design. Det finns ett problem som ligger i hur datorer rent tekniskt a?r uppbyggda, ja?mfo?rt med hur datoranva?ndare a?r vana att objekt fungerar i verkligheten. Nuvarande och gamla dator- program har tittats pa? fo?r att se hur de har lo?st funktionerna kring sparning.

Interaktionsdesign för kommersiella webbtjÀnster

The company Microshop is interested in implementing new features in their product-website, and would like to examine the possibility and usefulness of introducing such functionality. When designing interaction for commercial websites, it is important to make the menus easy to use, and refrain from using deep hierarchies in order to avoid causing unnecessary burden for the users. There is an interest among users for adaptive functionality, but this requires great amounts of trust in the website from the user. Something which can be created by refraining from using implicit information, and provide detailed explanations throughout the website. A usability test was conducted in order to complement the data gathered from the theoretical study, the interviews and the expert evaluations.

AnvÀndbara e-handelsplatser ? vilka designprinciper pÄverkar vilka anvÀndbarhetskriterier

Det finns mÄnga företag som vÀljer att anvÀnda internet som marknadsplats, dÀr de kan sÀlja allt online. Det kan vara vissa företag som tror att det rÀcker med att webbplatserna finns uppe pÄ nÀtet och fungerar vilket det inte gör. Det Àr viktigt att e-handelsplatserna Àr anvÀndbara, annars kan kunderna lÀmna webbplatsen utan att handla varor.Det finns vissa regler för att kunna bygga en anvÀndbar e-handelsplats. För att kunna förbÀttra anvÀndbarheten pÄ e-handelsplatser har jag valt att göra en undersökning pÄ vissa flyghemsidor och se om de följer de regler som finns under teoretiska referensramen i denna studie. För att kunna göra denna undersökning har jag fÄtt hjÀlp ut av Ätta testdeltagare.

Estetiska upplevelser av interaktiva system med olika tempo och hastighet : en explorativ anvÀndarstudie

PÄ senare Är har intresset för att föra in estetik i MDI-teorin ökat kraftigt. Insikten om att anvÀndares kÀnslor inför interaktiva artefakter spelar stor roll för tillfredstÀllelsen och anvÀndarupplevelsen har medfört ett fokusskifte inom omrÄdet och flertalet teorier om anvÀndares estetiska upplevelser av interaktion har framkommit. Detta arbete har tagit som utgÄngspunkt de teorier som siktar pÄ att stödja designers arbete med att utforma estetiska interaktioner genom att identifiera manipulerbara attribut i artefakters interaktionsestetiska gestalt. En explorativ anvÀndarstudie har genomförts med mÄlet att belysa hur upplevelsen av hastighet och tempo förÀndras genom införandet av animationer i ett grÀnssnitt. Resultaten visar pÄ att toningsanimationer i övergÄngar i ett interaktivt system kan leda till ett lÄngsammare och mjukare intryck av systemet men Àven att lÄngsamma animationer i vissa fall kan leda till att systemet upplevs som snabbare.

PÄ ytan av interaktionsdesign : En undersökning om hur designen pÄ en Microsoft Surface SUR40 applikation kan förbÀttras för flera anvÀndare

The purpose of this thesis is to examine and analyze how to improve the design of a Microsoft Surface SUR40 application. The application in focus was an interactive product browser developed by the company Spree, our external client. Spree is a multi-touch software provider, established in September 2010 and they expressed a need for suggestions for how to improve this application. Our work aimed at revealing how to make the application more suitable for several users and make it easier for them to interact simultaneously on the surface. From a qualitative standpoint we have examined how 17 users experienced the application.

UtvÀrdering och utveckling av nytt webbgrÀnssnitt

Detta examensarbete, vilket utförts hos Expektra, har bidragit till design, utveckling ochimplementation av ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt för en av deras produkter, Predict Demand.För projektgenomförande har projektet inneburit att ta reda pÄ olika metoder för att utvÀrdera derasnuvarande prototyp med utgÄngspunkt i mÀnnisko-datorinteraktion och interaktionsdesign. Detta ÀrvÀrdefullt nÀr det kommer till designen- och vidareutvecklingsprocessen för generellaanvÀndargrÀnssnitt. I projektet har man Àven undersökt olika hjÀlpmedel och ramverk som föreffektiv implementeringen av grÀnssnittet.Resultat av design och implementation har i slutet av projektet utvÀrderats av tvÄ anvÀndare hos enreferenskund för tjÀnsten. Trots att antalet svar Àr begrÀnsat och dÀrmed inte Àr av statistisksignifikans kan svaren analyseras och ge input till vidareutveckling av grÀnssnittet. Svaren vargenomgÄende positiva till hur den slutgiltiga designen blev och alla de olika delar som togs upp ienkÀten.

En utvÀrdering av anvÀndarvÀnligheten hos Bibblo.se

Denna studie undersöker anvÀndarvÀnligheten hos Bibblo.se, en bibliotekswebbsida dÀr 47 bibliotek i Norrbotten gemensamt gÄtt ihop och skapat en gemensam webbplats, utifrÄn fyra olika aspekter enligt exempelvis författarna Nielsen, Krug, Sundström m.fl: siddesign, innehÄllsdesign, webbdesign och interaktionsdesign. För att undersöka anvÀndarvÀnligheten hos Bibblo.se gjordes sex stycken anvÀndartester som följdes upp av kvalitativa intervjuer. AnvÀndartesterna gjordes med hjÀlp av ?tÀnka högt?-metoden (?think aloud?). AnvÀndartesterna och intervjuerna följdes upp av kvalitativa analyser.

Skiljer sig hundvalpars lekbeteende Ät mellan raser och kön? :

There are many theories why animals play but none have jet been proven. During observation on Canids, play seems to be important when they learn to control the intensity of the bite and to facilitate the social structure within a group. When dogs play they perform behaviours that otherwise are used during hunting, reproduction and aggression that in another context would be for example hostile. The dog is one of the species that we humans have domesticated and they have been exposed to an intense and concentrated breeding so they can function in different areas, for example herding and hunting. This breeding has resulted in that the pure bred dogs can be very different between the breeds.

AnsiktsigenkÀnning somidentikationsmedel; frÄnvision till fÀrdiginpasseringsprototyp

Det FInns mÄnga typer av identikationsmedel och i denna rapport redovisas uppbyggnaden av en prototyp som anvÀnder ansiktsigenkÀnning för identifiering vid en dörr. Prototypen Àr ett resultat av ett examensarbete pÄ företaqet Wawo Technology AB och författarens roll i projektet var som projektledare. Projektledarens fokus lÄg pÄ kommunikation med teammedlemmarna, pÄ att driva projektet framÄt samt pÄ att anvÀndartesta systemets alla delar. Resultatet av projektet blev en prototyp som i dagslÀget Àr monterad pÄ ett kontor och anvÀnds av personalen. Registreringen till systemet sköts viaen hemsida av en administratör.

NÀr en höna har en rÀv bakom örat : reaktioner pÄ interaktiva agenter nÀr visuellt och verbalt uttryck inte passar ihop

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur anvÀndare pÄverkas av grÀnssnittsagenter vars personlighet inte passar ihop med det visuella intryck de ger. GrÀnssnittsagenterna bestod i den hÀr studien av en rÀv och en höna och de har testats pÄ anvÀndare i ett deklarationssammanhang. Personligheten uttrycktes genom vad agenterna sade, och detta visades pÄ datorskÀrmen i form av text i pratbubblor. Agenterna har manipulerats sÄ att de vid hÀlften av betingelserna fÄtt byta personlighet med varandra, alltsÄ att hönan har presenterats med rÀvens personlighet och tvÀrt om. En kontrollgrupp har genomfört uppgiften utan att nÄgon agent varit nÀrvarande pÄ skÀrmen.

System- och framtidsperspektiv pÄ designprocessen och designerns roll

Syftet med det hÀr projektet Àr att redovisa ett system- och framtidsperspektiv pÄ designprocessen och industridesignerns roll, vilket ocksÄ ska resultera i en tydligare definiering och kartlÀggning av designprocessen samt angrÀnsande ÀmnesomrÄden.Omfattande faktainsamling gjordes dÀrmed i form av litteraturstudier, studiebesök samt informationsökning pÄ internet. Detta skapade sedan en god grund för kommande intervjuer. Intervjuerna genomfördes med representanter frÄn bÄde lÀrosÀten och SVID samt med verksamma designers, detta i syfte att fÄ fram olika perspektiv och synsÀtt pÄ de specificerade omrÄdena.Baserat pÄ informationen frÄn faktainsamlingsfasen samt intervjuerna, gjordes en kartlÀggning av designprocessen med en tydligare koppling till makro- och mikromiljön samt Design Management. För att tydliggöra ytterligare sammanstÀlldes ocksÄ frÄgestÀllningar som hÀrrör till arbetsgÄngen.GÀllande Industridesignerrollen valde jag att (baserat pÄ intervjuresultatet) visualisera en bild av tÀnkbara framtida fokusomrÄden och kompetenser.Jag kan konstatera att designprocessen utvecklats till att innefatta mycket mer Àn ?design av produkter?.

Att skapa anvÀndbarhet : och vÀlja metoder med omsorg

 Denna uppsats handlar om arbetsprocesser ur ett anvÀndbarhetsmetodiskt perspektiv. Metoder och aktiviteter som kan tillÀmpas vid utveckling av digitala grÀnssnitt kommer att beskrivas och vilka risker som kan uppstÄ om arbetsprocessen inte innehÄller vissa metoder. MÄlet var att klart definiera begreppet anvÀndbarhet för att i slutet av arbetet kunna verifiera de olika metoderna utifrÄn detta begrepp. God anvÀndbarhet som i sin tur ligger till grund för bÀttre anvÀndarupplevelser och mer framgÄngsrika produkter. Undersökningen grundar sig pÄ tvÄ sedan tidigare utvecklade arbetsprocesser och en fallstudie i syfte att förstÄ svÄrigheterna som kan uppstÄ vid utvecklingen. Det gjordes en matris av de teoretiska arbetsprocesserna som sedan jÀmfördes med resultatet ifrÄn fallstudien. Undersökningen resulterade i ett flertal punkter i arbetsprocessen dÀr förÀndringar ur ett anvÀndbarhetsperspektiv skulle kunna genomföras.

Characteristics of Swedish gilts at service and producers? opinions about gilt production

In Sweden, selection for leanness in pigs has been going on for almost a century. This sometimes results in gilts and sows being too lean and consequently in a risk for reduced reproduction and health status. The Swedish recommendation includes that gilts should be mated after seven months of age, after one documented oestrus, at 120-140kg live weight and with a backfat thickness of 16-20mm. Five gilt producing herds were visited and records of age, heart girth (for weight estimation), body condition (visual estimation), backfat thickness and exterior were made. The same records were also taken in four gilt buying herds on newly purchased gilts.

Lega Version 2

 Detta arbete gÄr ut pÄ att uppfinna och utveckla en enhet som integrerar mÀnniskor med hjÀlp av teknik och som ska anvÀndas pÄ en konsthall. Prototypframtagning och en optimerad designprocess utmynnar i underlag som ska anvÀndas för framstÀllning av denna enhet i större skala. Detta har lösts genom brainfire som generade tre olika koncept. Dessa koncept kombinerades Àven i ett fjÀrde koncept som antogs som vinnande koncept efter genomgÄng av PUGHs beslutsmatris. Konceptet optimerades med hjÀlp av PU-verktygen DFA, DFM samt DFE.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->