Ekologiska val i en e-handelskontext
En mental modell över användares köpbeteende
E-commerceMental modelBehaviorSustainabilityWebdesignInteractiondesignInteraction designBuying decision processAlignmentGap analysisMental modellKöpbeteendeE-handelEhandelBeteendeMålinriktat beteendeEkologiskEkologiska valDesignDesignerWebbdesignWebdesignInteraktionsdesignInteraktions designHållbarhetAnvändareKonsumentMiljöE-handelswebbsidaModellModelKöpbeslutMental spaceKognitiva områdenHemelektronikGap analys
Att köpa ekologiskt är ingen ny företeelse, men i takt med att både e-handel och efterfrågan på ekologiska varor konstant ökar så behövs det stöd för designers för att kunna möta dessa utmaningar. För att kunna designa e-handelswebbsidor med ekologiska valmöjligheter krävs förståelse för användaren och dess behov. Genomatt kartlägga målinriktade beteenden går det att påvisa när en användare är mottaglig för ett ekologiskt val på en e-handelswebbsida. En mental modell byggs utifrån användares målinriktade beteende och denna kan användas som stöd av designers för att förstå när en användare är mer mottaglig för ekologiska val på en e-handelswebbsida. Denna studie resulterar i en identifiering och kartläggning över när en användare är mer öppen för ekologiska val.