Sök:

Sökresultat:

17605 Uppsatser om Likheter och skillnaders betydelse vid en övergćng frćn barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen - Sida 12 av 1174

KlÀdbranschens retoriska strategier ? Att skapa trovÀrdighet i hÄllbarhetsrapporter

Syftet med studien a?r att med utga?ngspunkt i tre svenska konfektionsfo?retags ha?llbarhetsrapporter underso?ka pa? vilket sa?tt retorik anva?nds fo?r att framsta?lla trova?rdighet. Uppsatsen har ocksa? fo?r avsikt att i detta avseende ja?mfo?ra de olika fo?retagens rapporter och identifiera om och i sa? fall vilka skillnader och likheter som ryms i deras retorik. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ fallstudie da?r det tilla?mpas en retorikanalys av ha?llbarhetsrapporter.

En materialproducent eller business partner?

Bakgrund och problem: En av de mest betydelsefulla diskussionerna idag ?r artificiell intelligens. En yrkesroll som p?verkas i takt med tekniken ?r controllers. Tidigare har denna yrkesroll beskrivits som diffus och bred, vilket har bidragit till dagens uppfattning att yrkesrollen ?r av en komplex karakt?r.

Vad har fackprovet för betydelse för gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram och för ett antal reprensentanter i hotell- och restaurangbranschen?

Syftet med arbetet Àr att förstÄ vilken betydelse ett fackprov har för ett antal lÀrare pÄ hotell- och restaurangprogrammet och för ett antal reprensentanter i hotell- och restaurangbranschen. Det Àr en kvalitativ undersökning. Sammanfattningsvis har det ingen betydelse för branschen och en varierad betydelse för skolorna..

Syns man inte pÄ nÀtet, dÄ finns man inte!

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att ta reda pÄ likheter och skillnader mellan stora och smÄ hotellkedjor i sÀttet hur dessa marknadsför sig via sociala medier.Till detta syfte har vi arbetat mot tre frÄgor:Hur anvÀnder sig hotellkedjor av sociala medier i sin marknadsföring?Hur ser interaktionerna ut mellan hotell och deras följare via sociala medier?Har storleken pÄ hotellkedjor nÄgon betydelse i sin marknadsföring via sociala medier?Metod: För att komma mer pÄ djupet inom Àmnet har vi valt att anvÀnda en kvalitativ forskningsmetod samt en observation. Det empiriska material vi samlat för arbetet Àr frÄn fyra respondenter frÄn fyra hotellkedjor som Àr insatta och har betydande roller i det vi valt att studera. Alla har vi intervjuat ansikte mot ansikte och observationen Àr genomförd i form av sammansatt matris.Slutsats: Vi har genom utförda intervjuer och analys identifierat hur smÄ och stora hotell förhÄller sig till sociala medier. UtifrÄn detta har vi Àven funnit likheter och skillnader mellan stora och smÄ hotellkedjor i sÀttet hur dessa anvÀnder sig av dem sociala medierna som marknadsföringskanaler.

Hur Àr lÀrarnas syn pÄ naturvetenskapen i dagens förskola och skolÄr 1-5?

Vi har genom Ärens gÄng stött pÄ alarmerande rapporter om ett sviktande intresse för naturvetenskap hos dagens barn Syftet med vÄr undersökning var att se om det kunde finnas nÄgra orsaker till detta inom förskola och skola. Vi intervjuade tio lÀrare, fem frÄn förskolan och fem frÄn grundskolans tidigare Är. Sedan analyserade vi intervjuerna och tittade efter mönster, likheter och avvikelser. Med lÀrarna samtalade vi framför allt kring följande: Attityder till naturvetenskap, sprÄk; kommunikation och begreppens betydelse inom naturvetenskap samt lÀrarrollens betydelse. Resultatet av intervjuerna blev att vi sÄg att dessa lÀrare ofta förknippade naturvetenskap med enbart naturkunskap och att det fanns en avsaknad kring synliggörandet kring andra naturvetenskapliga Àmne sÄ som fysik, kemi och teknik.

Att som svensk leda och arbeta i Danmark

Syftet med uppsatsen Àr öka förstÄelsen för hur en svensk upplever skillnader och likheter i det danska ledarskapet. Den empiriska undersökningen grundar sig pÄ tio semistrukturerade intervjuer med svenskar som har gedigen erfarenhet av ledarskap i bÄde Sverige och Danmark. Resultatet visar att det finns skillnader och likheter i ledarskapet mellan Sverige och Danmark. Studien visar, att för att bli framgÄngsrik med att leda och arbeta i Danmark Àr det centralt att lÀra kÀnna och förstÄ den danska kulturen. För att underlÀtta förstÄelsen för skillnaderna och likheterna har vi utifrÄn studiens resultat sammanstÀllt en modell, tio teser nÀr du som svensk ska leda och arbeta i Danmark, som visar pÄ resultatets mest centrala resonemang..

Att vara innebandyspelare : En kvalitativ studie om skapandet av identitet och sjÀlvbild genom deltagande i handikappidrott hos idrottare med intellektuellt funktionshinder

Denna studie har skrivits för att skapa en förstÄelse för vad deltagande i handikappidrott betyder för skapandet av identitet och sjÀlvbild pÄverkas hos personer med intellektuellt funktionshinder. Att genom idrott lÀra sig vem jag Àr och vad jag kan. Ett Àmne som Àr viktigt att belysa i en samhÀllsgrupp som ofta kÀnner sig orÀttvist bedömda av andra. Det Àr Àven en samhÀllsgrupp som Àr eftersatt inom den kvalitativa forskningen och idrottspedagogiken. För att studera detta anvÀndes deltagande observationer och intervjuer.

Chefen en god förÀlder? : -En lokal studie om förvÀntningar pÄ chefer inom Àldreomsorgen

VÄra forskningsfrÄgor har handlat om vilka förvÀntningar chefer och medarbetare har pÄ chefsrollen inom kommunal Àldreomsorg - vilka likheter och skillnader som finns mellan chefer och medarbetare och vad det fÄr för eventuella konsekvenser. Syftet var att förstÄ vilka förvÀntningar medarbetarna i en offentlig Àldreomsorgsorganisation i tre kommuner i SmÄland har pÄ sin chef samt vad enhetschefen har för förvÀntningar pÄ sin roll inom Àldreomsorgen. VÄr fokus var nÄgra personers egna upplevelser, och vi har dÀrför valt en kvalitativ ansats och har gjort tio enskilda intervjuer med fyra enhetschefer och sex medarbetare samt en parintervju med tvÄ medarbetare. Teoribildningar som vi anvÀnt Àr norm- och ledarskapsteorier. Resultatet av denna undersökning visar att det Àr skillnader pÄ chefers och medarbetares förvÀntningar pÄ chefsrollen, vad skillnaderna beror pÄ Àr hÀr svÄrt att fastslÄ.

Infanteriet - pÄnyttfött eller ÄteranvÀnt? : En jÀmförelse av infanterireglemente under kalla kriget och idag

Detta arbete syftar till att utreda hur svenska infanterireglementen har förÀndrats frÄn det kalla krigets invasionsförsvar till dagens moderna insatsförsvar, men ocksÄ pÄvisa likheter mellan dessa.Uppsatsen utgÄr frÄn tvÄ reglementen, Infanterireglemente Skyttebataljon 1974 och Markstridsreglemente 6: Manöverbataljon FörhandsutgÄva 4 2012, som jÀmförs med ett analytiskt ramverk konstruerad av utvecklade och operationaliserade delar av de sex grundlÀggande förmÄgorna.Uppsatsen visar att det föreligger skillnader i synen pÄ nyttjande av indirekt metod för att besegra motstÄndaren, samt nyttjandet av uppdragstaktik. Likheter finns i form av beskrivningen av fördröjningsstrid och nyttjandet av indirekt eld..

En vÀrld av verklighet och fantasi

Arbetet bestÄr av en undersökning av förskollÀrares arbetssÀtt kring bild- och formskapande i förskoleverksamheten. Fokus har lagts kring barns lÀrande och utveckling vid dessa skapandetillfÀllen. Syftet med vÄr undersökning Àr att synliggöra faktorer som frÀmjar barns utveckling och lÀrande vid bild- och formskapande. Enligt vÄra erfarenheter Àr bild- och formaktiviteter ofta annorlunda utformade pÄ olika förskolor. Med anledning av detta ville vi göra en undersökning för att se skillnader och likheter mellan förskolor.

PÄverkar elevens socioekonomiska status deras utbildningsförvÀntan?

I denna uppsats studeras investeringsprocesser i det divisionaliserade företaget Södra SkogsÀgarna ekonomisk förening. Studiens syfte Àr att beskriva och förklara företagets investeringsprocesser och i vilken utstrÀckning dessa processer Àr standardiserade. I studien analyseras dessa investeringsprocesser utifrÄn befintlig teori. Studien visar att investeringsprocesser initieras i den operativa verksamheten för att sedan drivas fram i den operativa verksamheten och i ledningen pÄ enhetsnivÄ. Beslut fattas pÄ alla nivÄer i företaget efter investeringars storlek.

Det Àr mycket som Àr viktigt i förskolan, men dans Àr ocksÄ
viktigt: en studie om förskollÀrares uppfattningar om dans
i förskolan

Vi har gjort denna studie för att fÄ tag i förskollÀrares uppfattningar angÄende anvÀndandet av dans i förskolan och vilka skillnader och likheter det Àr i dessa, beroende pÄ om förskollÀrarna har haft nÄgot samarbete med danspedagog eller inte. VÄr bakgrund bygger till stor del pÄ tidigare forskning om dans, dess historik och betydelse för utveckling och lÀrande. VÄr studie har genomförts pÄ fyra förskolor dÀr sex förskollÀrare har deltagit genom intervjuer. I resultatet fann vi att samtliga förskollÀrare anvÀnder sig av dans i förskolan, Àven om det inte Àr medvetet. De var positiva till att anvÀnda sig mer av dans och dÄ pÄ ett mer medvetet sÀtt.

förskollÀrares syn pÄ temaarbete : likheter och olikheter

Syftet med den hÀr studien var att fördjupa vÄr insikt i temaarbetets pÄverkan av förskolans verksamhet. Vi ville fÄ fram vilka fördelar och nackdelar förskollÀrare ser med temaarbete som arbetssÀtt. Intervjuer anvÀndes som undersökningsmetod och de olika svaren jÀmfördes och kategoriserades. Resultatet visade att förskollÀrarna har olika definitioner pÄ vad temaarbete innebÀr. Det visade Àven att temaarbete inte Àr en sjÀlvklar arbetsmetod i förskolorna.

Corporate Social Responsibility : En innehÄllsanalys av global gruvindustri

Datum: 2007-05-31Problem: Vilka skillnader och likheter förekommer det i rapporteringen av Corporate Social Responsibility mellan olika vÀrldsdelar?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att via en innehÄllsanalys av ett urval av företag inom gruvindustrin, skapa en förstÄelse för vilka huvudfrÄgor som företag vÀljer att inkludera i sin CSR-rapportering pÄ de olika vÀrldsdelarna: Afrika, Asien, Europa, Oceanien och Nord- och Sydamerika. I undersökningen önskar vi urskilja de skillnader och likheter som förekommer i CSR-rapportens utformning beroende pÄ dess ursprung.Metod: Med ett positivistiskt angreppssÀtt och en abduktiv forskningsansats har vi gÄtt in i vÄr forskning. UtifrÄn en semikvantitativ innehÄllsanalys har vi studerat 30 olika gruvföretags CSR-rapporter i sex vÀrldsdelar. I studien har vi innehaft ett redovisarperspektiv dÀr vi med objektiva ögon granskat rapporterna.Resultat/slutsatser: De slutsatser som vi dragit i denna studie Àr att det förekommer bÄde skillnader och likheter mellan de olika vÀrldsdelarnas utformning av CSR-rapporter inom gruvindustrin.

LÀsförstÄelse i samspel : hur lÀsundervisning kan utformas i Ärskurs F-3

Undervisning i lÀsförstÄelse Àr i flera avseenden av stor betydelse och forskning har genomförts i syfte att undersöka vad som behöver ingÄ i undervisning. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utveckla kunskap om hur undervisning kan utformas för att stÀrka elevers lÀsförstÄelse genom samspel och samtal. Den litteratur som behandlas i arbetet beskriver dels lÀsförstÄelse ur ett allmÀnt perspektiv och dels ur ett vetenskapligt perspektiv. I resultatet besvaras följande frÄgestÀllningar: Vilka delar Àr centrala i nÄgra utvalda arbetssÀtt, hur anvÀnds de i undervisning och vad Àr effekten av dem? Vad har samtalet för betydelse i arbetssÀtten? Vad finns det för likheter och skillnader mellan arbetssÀtten? LÀsförstÄelsestrategier, frÄgor, samtal och lÀrarens uppdrag att utforma undervisning och stötta elever har visat sig vara centrala delar i de arbetssÀtt som beskrivs.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->