Sök:

Klädbranschens retoriska strategier ? Att skapa trovärdighet i hållbarhetsrapporter


Syftet med studien a?r att med utga?ngspunkt i tre svenska konfektionsfo?retags ha?llbarhetsrapporter underso?ka pa? vilket sa?tt retorik anva?nds fo?r att framsta?lla trova?rdighet. Uppsatsen har ocksa? fo?r avsikt att i detta avseende ja?mfo?ra de olika fo?retagens rapporter och identifiera om och i sa? fall vilka skillnader och likheter som ryms i deras retorik. Metoden som används är kvalitativ fallstudie da?r det tilla?mpas en retorikanalys av ha?llbarhetsrapporter. Utifra?n de tre studerade fo?retagen kan vi identifiera hur retoriska strategier implementeras i ha?llbarhetsrapporter och vilka likheter och skillnader som finns mellan fo?retagens olika sa?tt att applicera dessa. Framfo?r allt framkommer det tydligt att likheterna mellan fo?retagen a?r sto?rre a?n skillnaderna. 

Författare

Daniel Axelsson Alexandra Haglund

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..