Klädbranschens retoriska strategier ? Att skapa trovärdighet i hållbarhetsrapporter
Syftet med studien a?r att med utga?ngspunkt i tre svenska konfektionsfo?retags ha?llbarhetsrapporter underso?ka pa? vilket sa?tt retorik anva?nds fo?r att framsta?lla trova?rdighet. Uppsatsen har ocksa? fo?r avsikt att i detta avseende ja?mfo?ra de olika fo?retagens rapporter och identifiera om och i sa? fall vilka skillnader och likheter som ryms i deras retorik. Metoden som används är kvalitativ fallstudie da?r det tilla?mpas en retorikanalys av ha?llbarhetsrapporter. Utifra?n de tre studerade fo?retagen kan vi identifiera hur retoriska strategier implementeras i ha?llbarhetsrapporter och vilka likheter och skillnader som finns mellan fo?retagens olika sa?tt att applicera dessa. Framfo?r allt framkommer det tydligt att likheterna mellan fo?retagen a?r sto?rre a?n skillnaderna.