Sök:

Sökresultat:

53 Uppsatser om Leveransservice - Sida 1 av 4

Logistik - En väg till leveransservice

Handlar om hur producerande företag kan arbeta med sin logistik för att uppnå Leveransservice gentemot kunder..

Leveransservice hos utvalda svenska e-handelsföretag : En studie om leveransservice som konkurrensmedel och kraven från konsumenterna

Bakgrund: Svenskarna ligger idag i topp på listan över andelen internetanvändare i befolkningen. Hela 94 procent av Sveriges befolkning använder internet och av dem har hela 84 procent någon gång handlat på internet. E-handeln växer så det knakar och det gör att konsumenternas krav på Leveransservice ökar. Man kan se det som att Leveransservice har utvecklats till ett nytt konkurrensmedel för att kunna överleva på en hårt konkurrensutsatt marknad.Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien är att undersöka och analysera svenska ehandelsföretags Leveransservice för att bidra till en ökad förståelse för betydelsen av Leveransservice. För att uppfylla syftet har följande forskningsfrågor utformats:Hur arbetar utvalda svenska e-handelsföretag med Leveransservice som konkurrensmedel?Hur lever utvalda svenska e-handelsföretag upp till konsumenternas krav på Leveransservice?Metod och tillvägagångssätt: Datainsamling har skett genom två metoder.

Peak Performance : En logistisk helhet?

En effektiv och lönsam logistik kan företag använda som en konkurrensfördel. Det gäller att hitta en balans mellan att exempelvis ge hög service till kunderna och samtidigt tvingas ta hänsyn till höga kostnader för lagerhållning. Denna uppsats syftar till att beskriva och analysera hur Peak Performance hanterar denna balans mellan logistikkostnader, kapitalbindning, Leveransservice och miljö. Tre av dessa delar är hämtade från en modell av Lumsden (1998). Vi har därefter modifierat modellen och tillfört den fjärde komponenten, miljö.

Att planera personalfrånvaro

 Att ta marknadsandelar med hjälp av goda produktegenskaper blir allt svårare och idag fokuserar företag allt mer på att kunden ska få ett mervärde utöver vad den fysiska produkten ger. Mervärdet kan bestå av t.ex. Leveransservice som är en samlingsterm på hur kunden uppfattar kvaliteten på leverantörens logistikaktiviteter. Leveransservice syftar till att alla på marknaden känner att de får rätt produkt och ett mervärde genom att köpa produkterna från en speciell leverantör. Trots vikten av att upprätthålla en bra Leveransservice, för att behålla kunderna, står företag inför problemet med planering av personal under exempelvis semestertider då många ur den ordinarie personalstyrkan är lediga flera veckor i sträck.

Materialförsörjning: Effektivisering för ökad leveransservice och minskad totalkostnad

För alla producerande företag är material och komponenter en förutsättning för att kunna tillverka sina produkter och uppfylla kundernas krav och önskemål. Stora orderkvantiteter bidrar till högre lagernivåer och ökad lagerhållningskostnad men möjliggör en hög Leveransservice. Små orderkvantiteter bidrar till lägre lagerhållningskostnad men risken finns att bristsituationer uppstår som kan orsaka produktionsstörningar. Förändrade förutsättningar, såsom ökad efterfrågan eller senarelagd leverans från leverantör, gör det ännu svårare för företag att leva upp till kundernas krav och önskemål. Det krävs ständiga avvägningar mellan resursutnyttjande, kapitalbindning och Leveransservice för att hitta bästa totallösning.

Leveransservicens betydelse som konkurrensmedel i apoteksbranschen : En fallstudie om hur Apoteket AB arbetar med leveransservice

During the last years, the pharmacy market undergone major changes. Re-regulation that has been done in 2009 meant that monopoly was unlocked for competition. In a market where firms offer equivalent products, increases the importance of delivery service as competitive tool to differentiate themselves among the crowd. This also applies to pharmacy market where the supplies of goods in large way consist of equivalent products regardless of the company.This case study observes the importance of delivery service in terms of competitive tool on pharmacy market by focusing on a company?s improvement in delivery service.

Leveransservice på den globala marknaden

Titel: Leveransservice på den globala marknadenÄmne: Företagsekonomi Författare: Cvijeta Pantelic och Emilie Juhiln Handledare: Åsa DevineBakgrund I dagens globala ekonomi väljer många företag att expandera sinverksamhet genom att exportera och importera från andra länder, då företag på så vis kan bli mer konkurrenskraftiga. Tillgängligheten för grossister som importerar varor är mycket viktig, då det är många olika steg i hela inköpsprocessens som är av vikt och där hela processen måste vara pålitlig. I hela inköpsprocessen är det inte enbart flöde av material som transporteras som bör beaktas utan även hantering och lagring, information som berör materialflödet och som är viktigt för hanteringen och lagringen av detta material som måste fungera korrekt. För leverantörer som exporterar varor till kunder i andra länder, är styrningen av verksamhetens produktion och materialförsörjning, av avgörande betydelse för företagets förmåga att skapa konkurrenskraft på denglobala marknaden.SyfteSyftet med denna uppsats är att beskriva hur exporterande företag kan förbättra sin Leveransservice till importerande kunder i andra länder i form av kortare leveranstider.MetodForskarna har använt sig av kvalitativa semistrukturerande interjuver när de utfört intervjuer med deras fyra olika intervjupersoner på fyra företag. Dessa fyra personer fick forskarna kontakt med via bekvämlighets-samt snöbollsurval.

Leveransservicekrav i dagligvarubranschen

Bakgrund: De allt högre förväntningarna på leverantörer från kunderna när det gäller service har tvingat leverantörer att uppnå de krav som ställs på dem. Förändringar av kunders förväntningar på service har bidragit till att konkurrensen mellan många leverantörer blivit hårdare. För att en leverantör ska få leverera krävs det att kundens krav på Leveransservice uppfylls. Dagligvarubranschen har genomgått stora förändringar. Den största förändringen skedde under 1960-talet när de flesta småbutikerna försvann och ersattes av större dagligvarubutiker med större sortiment.

Förbättrad logistikstruktur inom Otis reservdelshantering : Hur en tillverkare av transportsystem kan uppnå en kostnadseffektiv ökning av leveransservicenivån mot kund genom en förändrad logistikstruktur

Detta examensarbete utfördes på Otis AB, en global tillverkare och underhållare av hissar, rulltrappor och rullband. Arbetet behandlar företagets reservdelshantering och de processer och rutiner som följer av denna.Otis genomförde under hösten 2010 en storskalig kundundersökning som visade att företaget inte lever upp till uppsatta mål rörande kundtillfredsställelse. Företaget har i sin strävan att öka kundernas tillfredställelse insett att en ökning av Leveransservicen, den service ett företag kan erbjuda sina kunder vid leverans av varor och tjänster, är nödvändig. Detta är något som företaget tror kan uppnås genom en förändring av den nuvarande reservdelshanteringen. Examensarbetets huvudmål är således att genom att utforma en ny kostnadseffektiv reservdelshantering uppnå en ökning av den Leveransservice som Otis kan erbjuda sina kunder.Det underlag som krävdes för utvecklandet av denna rapport har till viss del inhämtats från intervjuer och möten med personer anställda vid Otis Stockholmskontor i Solna.

Leverantörsbedömning : Vilka kriterier som avgör valet av nearshoring till Östeuropa

Kurs: Ämnesfördjupande arbete i logistik, 2FE02E, VT2012Författare: Josefin Höjman och Jessica PerssonHandledare: Petra AnderssonTitel: Leverantörsbedömning ? Vilka kriterier som avgör valet av nearshoring till ÖsteuropaBakgrund: Konkurrensen i logistiksamhället har hårdnat på grund av kundernas allt mer betydande roll i försörjningskedjan. För att tillfredsställa kundkraven så har leverantörsbedömning med utgångspunkt i diverse kriterier blivit viktigare för att företag ska kunna avgöra på vilket sätt en leverantör kan bidra till företagets konkurrenskraft på marknaden. Då Östeuropeiska länder har en stark tillväxt, har uppmärksamhet riktats åt denna region. Bedömning av leverantörer från Östeuropas lågkostnadsländer har således blivit ett vanligare inslag i företags leverantörvalsprocess.Syfte: Studien syftar till att redogöra vilka kriterier som tas i beaktning vid bedömning av en ny leverantör och att ta reda på vilka kriterier som företag prioriterar.

Lagret : Belastning eller tillgång?

Det har under en lång tid i Sverige funnits ett intresse av att minska på lagernivåerna. I samband med den ekonomiska krisen på 1970-talet riktades allt mer fokus mot det kostsamma bundna kapitalet i lagret. Under 1980-talet började Just-In-Time introduceras i Sverige, senare även LEAN production. Dessa filosofier spädde på intresset för att minska på lagernivåerna ytterligare. Sedan dess kan vi se att en förändring har skett, exempelvis har leveransernas ledtid blivit kortare samt orderkvantiteterna mindre.Synen på lager skiljer sig dock åt mellan olika forskare.

Vendor Managed Inventory - vad får det för effekter : En jämförelsestudie mellan teorins beskrivna effekter och upplevda effekter inom tillverkningsindustrin

Bakgrund: Den logistiska kedjan från producent till konsument blir alltmer komplex på grund av att ett ständigt ökande antal artiklar tillverkas utifrån kundens behov och önskemål. För att kunna tillgodose dessa behov och önskemål har företag historiskt sett haft stora lager. VMI tar problemet med att hantera och utveckla effektiva lager till en ny nivå. Att arbeta med VMI innebär stora fördelar för många olika företag när det gäller informationsspridning, partnerskap och lagerföring. Trots de omfattande fördelar som beskrivs i de flesta teorier om VMI finns det en del framförd kritik.

Box vs styck : Ett beslutsunderlag till Stadium AB gällande styckhantering i distributionslagret som alternativ till boxar

Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. Stadium befinner sig i en bransch där kundernas efterfrågan ständigt förändras med mode och säsong. Detta gör branschen komplex och medför att det ställs stora krav på varuförsörjningen till butikerna så att produkterna kommer i rätt volymer och vid rätt tidpunkt till respektive butik. Anledningen till detta är att undvika bristkostnader eller att bli tvungna att rea ut produkter med minskade intäkter som följd.I dagsläget använder sig Stadium av så kallade boxar för att introducera och fylla på butikerna med produkter.

Lagerstyrning baserad på produktsegmentering och säsongsvariation: en fallstudie vid Plannja AB

Byggbranschen i Sverige är en väldigt säsongsvarierad bransch. Detta medför att företag tillverkar mot lager under sen höst och vinter för att klara av att möta en hög efterfrågan under sommarhalvåret. Samtidigt menar Lars Olofsson, platschef på Plannja i Järnforsen, att det är viktigt att hålla leveransöverenskommelser eftersom byggprojekt vanligtvis samordnar beställningar av material tillsammans med hjullastare, plåtslagare, grävmaskiner etc. i en detaljplan. Om leveranser då försenas kostar det väldigt mycket pengar när övriga aktiviteter och resurser blir stående.

Vendor Managed Inventory - vad får det för effekter? : En jämförelsestudie mellan teorins beskrivna effekter och upplevda effekter inom tillverkningsindustrin

SammanfattningKandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet,EKL 361, VT 2007.Författare: David Brandt, Tina Rubin och Joel Valberg.Handledare: Roger StokkedalExaminator: Petra AnderssonTitel: Vendor Managed Inventory ? vad får det för effekter? En jämförelsestudiemellan teorins beskrivna effekter och upplevda effekter inom tillverkningsindustrin.Bakgrund: Den logistiska kedjan från producent till konsument blir alltmer komplexpå grund av att ett ständigt ökande antal artiklar tillverkas utifrån kundens behov ochönskemål. För att kunna tillgodose dessa behov och önskemål har företag historisktsett haft stora lager. VMI tar problemet med att hantera och utveckla effektiva lagertill en ny nivå. Att arbeta med VMI innebär stora fördelar för många olika företag närdet gäller informationsspridning, partnerskap och lagerföring.

1 Nästa sida ->