Sök:

Förbättrad logistikstruktur inom Otis reservdelshantering

Hur en tillverkare av transportsystem kan uppnå en kostnadseffektiv ökning av leveransservicenivån mot kund genom en förändrad logistikstruktur


Detta examensarbete utfördes på Otis AB, en global tillverkare och underhållare av hissar, rulltrappor och rullband. Arbetet behandlar företagets reservdelshantering och de processer och rutiner som följer av denna.Otis genomförde under hösten 2010 en storskalig kundundersökning som visade att företaget inte lever upp till uppsatta mål rörande kundtillfredsställelse. Företaget har i sin strävan att öka kundernas tillfredställelse insett att en ökning av leveransservicen, den service ett företag kan erbjuda sina kunder vid leverans av varor och tjänster, är nödvändig. Detta är något som företaget tror kan uppnås genom en förändring av den nuvarande reservdelshanteringen. Examensarbetets huvudmål är således att genom att utforma en ny kostnadseffektiv reservdelshantering uppnå en ökning av den leveransservice som Otis kan erbjuda sina kunder.Det underlag som krävdes för utvecklandet av denna rapport har till viss del inhämtats från intervjuer och möten med personer anställda vid Otis Stockholmskontor i Solna. Ett annat viktigt underlag för studien är den statistiska information som gått att inhämta från Otis samt dess huvudsakliga underleverantörer rörande företagets verksamhet. Vidare har utförliga empiriska studier utförts kring de aktiviteter som ingår i företagets nuvarande reservdelshantering. Som ett komplement till dessa studier har passande litteratur använts, litteratur som ligger till grund för både de praktiska och teoretiska studierna.Analysen resulterade i två alternativa logistiska strukturer för företaget. Dessa alternativa logistikstrukturer utvärderades utifrån leveransservice samt kostnadskonsekvenser för att i slutändan kunna jämföras med varandra samt med det nuvarande logistiksystemet. Det ena alternativet består av en intern lagerföring av reservdelar i företagets lagerlokaler i Solna samt Älvsjö medan det andra består av en intern lagerföring av reservdelar i hissmontörernas servicebilar. Av dessa alternativ rekommenderar vi Otis att implementera lagerföring av reservdelar i hissmontörernas servicebilar.Båda de framarbetade logistikalternativen resulterar i en ökning av Otis leveransservicenivå samt i reducerade logistikkostnader jämfört med dagens situation. Båda alternativen har potential att uppnå en liknande leveransservicenivå men där en lägre totalkostnad kan uppnås vid lagerföring i hissmontörernas servicebilar. Detta i kombination med att den övergripande strategin inom organisationen underlättar för en implementering av alternativet med lagerföring av reservdelar i hissmontörernas servicebilar har legat till grund för vår rekommendation.

Författare

Henrik Ingelstedt Adrien Martinez

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..