Sök:

Budskapet Scania ? samma sak på flera sätt

En undersökning om corporate branding i intern- och kundtidningar


Syfte och frågeställning: Syftet är att ta reda på hur globala företag ? i detta fallföretaget Scania CV AB ? genom sina officiella intern- och kundtidningar i olikaländer förmedlar företagets kärnvärden och därmed corporate brand.Metod: Ett urval av tidningar ifrån företagets intern- och kundtidningaranalyseras utifrån ett semiotiskt samt kulturellt perspektiv. Både ett urval avartiklar ? både text och bild ? och tidningarnas grafiska kommunikationanalyseras.Slutsatser: Företagets kärnvärderingar är vagt formulerade och ger därmed stortutrymme för tolkningar av dess innebörd. Därmed kan nästan allt som skrivs itidningarna sägas förmedla företagets corporate brand. Materialet visar dock påvissa kulturella skillnader i tidningarnas framställningar, vilket leder till frågan omföretagets kärnvärderingar eventuellt behöver förtydligas för att möjliggöra ettmer enhetligt budskap. Även den grafiska kommunikationen spretar till viss deloch i vissa artiklar saknas ett tydligt fokus på företaget och dess verksamhet.

Författare

Karin Bjelkesjö

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..