Sök:

Sökresultat:

61 Uppsatser om Läs- och skrivprocessen - Sida 2 av 5

Elevernas skrivutveckling : Skillnaden nÀr eleverna skriver för hand jÀmfört med nÀr de skriver pÄ datorn

AbstractSyftet med denna studie Ă€r att undersöka om det Ă€r finns nĂ„gra skillnader mellan det elever skriver för hand och pĂ„ datorn. Eleverna vill hellre skriva sina skoluppgifter pĂ„ datorn och betyder det dĂ„ att eleverna utvecklar sitt skrivande, med att fĂ„ bĂ€ttre styckeindelning och fler rĂ€ttstavade ord? En annan aspekt som ocksĂ„ Ă€r viktig Ă€r om elevernas texter utvecklas nĂ€r de fĂ„r respons. Är det nĂ„gon skillnad mellan hur tjejer och killar skriver? Undersökningen Ă€r gjord i en högstadieskola i Ă„rskurs 9 under höstterminen 2009 och vĂ„rterminen 2010.

Mer Àn bara "Tja, tja bloggen!" : GrundskolelÀrares uppfattningar om bloggforumet som pedagogiskt verktyg

Denna uppsats behandlar bloggverktyget i undervisningssyfte. Syftet Àr att undersöka hur ett urval av svensklÀrare i grundskolans senare Är pÄ olika sÀtt resonerar kring anvÀndandet av bloggverktyget i skrivundervisningen. För att uppnÄ detta syfte har fem stycken lÀrare intervjuats vid personliga möten genom halvstrukturerade intervjuformer. Dessa lÀrare uppvisade en varierad syn pÄ sÄ vÀl sjÀlva bloggverktyget som dess anvÀndningsomrÄde. Majoriteten av dessa lÀrare stÀller sig huvudsakligen positiva till bloggverktyget som helhet, men belyser ocksÄ vissa kritiska aspekter sÄ som elevernas trygghet, skrivutveckling och hur ett integrerande av elevernas fritid i skolan kan uppfattas av dem.

Textens möjligheter: en fallstudie i gymnasielevers upplevelse av kamratrespons och elevtexters förÀndring efter kamratrespons

Syftet med min undersökning Àr att studera vilken pÄverkan kamratrespons har vid bearbetning av gymnasieelevers texter, det vill sÀga huruvida texterna förÀndras efter kamratrespons eller inte. Jag har ocksÄ undersökt gymnasieelevers upplevelse av kamratrespons. FrÄgestÀllningarna har besvarats genom tvÄ datainsamlingsmetoder ? kvalitativa intervjuer med tre elever pÄ gymnasieskolan och textanalyser pÄ tre textversioner skrivna av de tre elever som intervjuades. Forskningen kring skrivprocessen och kamratrespons och dess pÄverkan pÄ elevers texter Àr inte sÀrskilt omfattande.

Ta trappan till uppsatsen : En studie om stöd och hinder i uppsatsskrivande bland yrkesverksamma deltidsstudenter vid Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik.

"Ta trappan till uppsatsen" Àr en hermeneutiskt inriktad empirisk studie baserad pÄ en kvalitativ undersökning. I intervjuerna, som Àr gjorde i tvÄ fokusgrupper med hjÀlp av semi-strukturerade frÄgor, deltog Ätta studenter som gÄr magisterprogrammet i utomhuspedagogik 2007-2009 pÄ Linköpings Universitet (LiU).Syftet med denna uppsats Àr att genom en empirisk studie undersöka hur studenter som lÀser utomhuspedagogik vid LiU upplever sin process att pÄbörja, genomföra och slutföra skrivandet av sin magisteruppsats. Jag fokuserar i studien pÄ betydelsen av stöd och vilka eventuella hinder som studenterna upplever personligen, i sin nÀra omgivning och i relationen med universitetet.Resultatet visar att majoriteten av dessa vuxna studenter, som i snitt arbetar ca 90 % parallellt med deltidsstudierna pÄ 50%, ansÄg att de viktigaste motivationsfaktorerna inför pÄbörjandet av uppsatsen var den egna kÀnslan av inre tillfredsstÀllelse samt att fÄ ökad respekt för sitt arbete frÄn kollegor och chefer.Under genomförandet ansÄg majoriteten att olika "mentala verktyg" varit till stöd, samt nÀr det fanns en tydlig progression i trappstegsform gÀllande speciellt litteraturen och reflektionen. Positivt var Àven att starta med uppsatsen tidigt under kursen. Det fanns en oro för att inte fÄ kontinuerlig handledning och tydlig och konkret information om uppsatsskrivandet frÄn LiU, vilket upplevdes som hinder i skrivprocessen.Vid slutet av skrivprocessen hade betydelsen av yttre bekrÀftelse minskat och den egna inre motivationen var viktigast.

Textens spegel till NarcissusÂŽminne : Ett betraktande av den egna skrivprocessen

In this essay I analyse three of my own texts included in an unpublished collection entitled till Narcissus' minne. Genres are discussed and a detailed study of how the writing process has progressed is done. The essay does not follow any specific literary or scholarly method of analysis, but to some extent the sphere of interpretation is explored. By associative interpretation the special logic of dreaming, the activity of the unconsciousness and the expansive accessibility of the memories, which characterize the texts, is traced. These structural features open a link to the way of psychoanalytical interpretation, but the essay does not strive for a complete account.

Stig in i den verkliga vÀrlden : Om metafiktionen i Paul Austers Orakelnatten

För att Äterknyta till de problem jag hade nÀr jag lÀste Auster för första gÄngen utan att veta vad metafiktion Àr, har jag i denna uppsats till en början förklarat vad metafiktion Àr, för att sedan gÄ över till att undersöka hur en författare anvÀnder sig av metafiktion i sitt skrivande.Jag har konstaterat att undersökningar om metafiktion har gjorts tidigare men inte pÄ Orakelnatten och dÀrför har jag valt att utföra en sÄdan undersökning. Det problem som jag formulerade i början har besvarats. Jag har skapat en förstÄelse för vad metafiktion Àr för nÄgot och hur Auster anvÀnder sig av det. Först och frÀmst sÄ ser vi att Auster anvÀnder sig av metafiktion och att han Àr vÀl medveten om vad det Àr för nÄgot. Detta har jag visat genom att applicera Waughs och Janssons teorier om metafiktion pÄ Orakelnatten.

SÄ nÀra men ÀndÄ sÄ lÄngt borta : En analys av tilltalet i FörsÀkringskassans massbrev

Den hÀr uppsatsen undersöker hur myndigheten FörsÀkringskassan i sina massbrev tilltalar vanliga privatpersoner. Den har ocksÄ till syfte att undersöka vilken roll FörsÀkringskassan sjÀlv fÄr i sina massbrev. I undersökningen, som Àr en kvalitativ textanalys, ingÄr 10 brev frÄn Ären 2006-2008. Breven har analyserats med hjÀlp av Hellspong och Ledins modell för bruksprosaanalys, nÀrmare bestÀmt ur perspektiven tilltal och omtal samt nÀrhet och distans. Resultatet visar att massbreven inte Àr enhetliga i sitt tilltal.

"Det Àr sÄ hÀrligt med sÀllskap": En observations- och intervjustudie med barn om datorn som ett verktyg för att lÀra sig lÀsa och skriva

Mitt syfte med denna studie var att beskriva hur barn tÀnker om datorn som ett verktyg för att lÀra sig lÀsa och skriva. Jag delade upp mitt syfte i fyra frÄgestÀllningar som sökte svar pÄ barnens tankar om datorn som ett verktyg i lÀs- och skrivprocessen. Studien utgÄr ifrÄn en kvalitativ forskningsansats i tvÄ grupper, en förskoleklass och förskolegrupp. Jag anvÀnde mig av observationer och barnintervjuer som informationsinhÀmtande metoder, dels för att se hur och till vad barnen anvÀnder datorn i skriv- och lÀs processen dels för att ta del av deras tankar. Resultatet visar att barnen anser att datorn Àr bra till mycket men framförallt ett stöd i deras skriv- och lÀsutveckling.

Att producera eller reproducera text? : En studie av fem gymnasiepojkars arbete med skrivprocessen i en provsituation

AbstractAuthor: Annelie JohanssonYear: Spring 2006Swedish title: Att producera eller reproducera text? En studie av fem gymnasiepojkars arbetemed skrivprocessen i en provsituation.English title: To produce or reproduce text in essays. A studie of five high school boys? workwith the writing process in a test situation.City, university: VÀxjö, VÀxjö Universitet, institutionen för humaniora [VÀxjö, VÀxjö University, School of the Humanities]Pages: 53Content:The major aim of this study is to investigate how five male high school students in the ages seventeen to eighteen produce or reproduce in their texts during an essay examination. Focus is also put on the five students? writing processes in a classroom situated writing task and on their own comments to their writing.

Det lustfyllda sprÄkandet. En utveckling i lÀs- och skrivprocessen

Vi vÄgar pÄstÄ utifrÄn vÄr undersökning att ett sprÄkande arbetssÀtt har betydelse för ett lustfyllt lÀrande. SprÄkande Àr ett begrepp som skolverket tar upp i sin rapport LÀs och skriv processen som ett led i undervisningen (2000). SprÄkande Àr ett kommunikativt verktyg, men Àven ett tankeredskap som ett led till att utveckla ny kunskap. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ innebörden utifrÄn citatet ?det Àr i sprÄkandet kunskapen blir till? (Dysthe,1996) samt om sprÄkandet, enligt eleverna, Àr ett lustfyllt arbetssÀtt.

Skrivprocessen: en nygammal metod för att öka elevens
engagemang, kunskap och medvetenhet om sitt skrivande: en
studie i grundskolan, Ă„rskurs 4-9

Syftet med vÄr undersökning var att studera om processinriktat skrivarbete kan förÀndra elevers lust, motivation och förmÄga att arbeta med text. Vi genomförde vÄra studier i en Ärskurs 9 och en Ärskurs 4-6 i tvÄ olika skolor med sammanlagt 33 försökspersoner. Textuppgiften för eleverna handlade i huvudsak om att skriva brev till tvÄ andra nordiska lÀnder, Finland och Island. Eleverna fick i början och i slutat av projektet svara pÄ en enkÀt. Under projekttiden skrev eleverna loggbok, som ibland innehöll specifika frÄgor om det som just dÄ behandlades.

NÀr du Àr du Àr banken vi : Om röster och modellÀsare i SEB:s externa texter.

För banker finns en mÀngd utmaningar med att uttrycka sig i skrift nÀr man kommunicerar med sina kunder. Texterna behöver uppfylla ett flertal olika funktioner, och dÀrtill Àr ofta en mÀngd olika skribenter inblandade i skrivprocessen. Denna uppsats ansluter till tidigare forskning om bankvÀrlden och dess texter.I den hÀr uppsatsen undersöker jag intertextualitet och röster som finns i tre texter frÄn SEB. Dessa handlar om produkten investeringssparkonto (ISK). ISK lanserades som ny produkt för tvÄ Är sedan och Àr omgÀrdad av regleringar via lag, finansinspektion och bankens egna marknadsföringsstrategier och skrivriktlinjer.

Musik eller svenska? Eller bÄde och?: En studie i hur musik kan anvÀndas som verktyg i lÀs- och skrivinlÀrningen

Syftet med den hÀr undersökningen var att fÄ kunskap om hur musik kan anvÀndas som verktyg för att underlÀtta lÀs- och skrivinlÀrning i svenska för de lÀgre Äldrarna. Vi ville veta om nÄgon sÀrskild del av musiken gynnar lÀs- och skrivprocessen extra mycket och pÄ vilket sÀtt den pÄverkar barnens sprÄkliga utveckling. En annan frÄga vi ville ha svar pÄ var hur verksamma lÀrare ser pÄ integreringen av musik i svenskÀmnet och hur de arbetar med det. Vi fördjupade oss i Àmnena sprÄkutveckling, musikens pÄverkan, olika inlÀrningsstilar och vad sprÄk och musik har gemensamt innan vi utförde studien. DÀrefter utförde vi fyra kvalitativa intervjuer med verksamma lÀrare inom svenska och musik.

Individanpassad rÀttning - en metod för bedömning?

Vi har en uppfattning om att rÀttning har en funktion som metod inom skrivprocessen och som formativ bedömning. RÀtt utförd rÀttning kan fylla flera funktioner i undervisningen. Denna studies syfte Àr att se pÄ rÀttningens olika funktioner. Ett annat syfte med studien Àr att se pÄ förhÄllandet mellan rÀttning och bedömning. Vi har valt att avgrÀnsa oss till svensklÀrare som arbetar inom skolÄr 7-9, pÄ gymnasiet samt pÄ komvux eftersom att det Àr dÀr man finner ÀmneslÀrarna.

FrÄn textrader till roman

Denna studie vill undersöka om koloniala strukturer genomsyrar den senaste i raden av Star Trek-serierna, Enterprise. Med utgÄngspunkt i Àldre forskning om just koloniala strukturer i Star Trek kommer en jÀmförelse göras om Enterprise först och frÀmst har dessa strukturer och om sÄ Àr fallet, göra en jÀmförelse med de andra serierna.Det postkoloniala forskningsfÀltet tillsammans med ett strukturalistiskt och post-strukturalistiskt tillvÀgagÄngssÀtt som innefattar semiotik och diskursanalys anvÀnds för att kunna peka pÄ hur de koloniala strukturerna genomsyrar serien.Analysen, som bland annat innefattar besÀttningens inbördes hierarki, hur andra frÀmmande raser ser ut och vilka egenskaper de har och hur mötet gÄr till med andra kulturer, visar att de koloniala strukturerna fortfarande genomsyrar Star Trek. Enterprise skiljer sig dock frÄn de Àldre serierna pÄ ett sÄdant sÀtt att det koloniala tar mindre plats, bland annat seriens handling och Àven hur alla besÀttningsmedlemmar Àr med och skapar seriens handling..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->