Sök:

Musik eller svenska? Eller både och?

En studie i hur musik kan användas som verktyg i läs- och skrivinlärningen


Syftet med den här undersökningen var att få kunskap om hur musik kan användas som verktyg för att underlätta läs- och skrivinlärning i svenska för de lägre åldrarna. Vi ville veta om någon särskild del av musiken gynnar läs- och skrivprocessen extra mycket och på vilket sätt den påverkar barnens språkliga utveckling. En annan fråga vi ville ha svar på var hur verksamma lärare ser på integreringen av musik i svenskämnet och hur de arbetar med det. Vi fördjupade oss i ämnena språkutveckling, musikens påverkan, olika inlärningsstilar och vad språk och musik har gemensamt innan vi utförde studien. Därefter utförde vi fyra kvalitativa intervjuer med verksamma lärare inom svenska och musik. Studien utfördes i tre olika kommuner i Norrbotten. Från intervjuerna fick vi fram att musik kan vara till stor hjälp i läs- och skrivinlärningen genom att läraren t.ex. sjunger ramsor, dansar bokstäver eller spela orden på trummor med eleverna. Slutsatsen vi drog av detta var att musik gynnar läs- och skrivinlärningen!

Författare

Fanny Järvengren Moa Sjölander

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..