Sök:

Skrivprocessen

en nygammal metod för att öka elevens
engagemang, kunskap och medvetenhet om sitt skrivande


Syftet med vår undersökning var att studera om processinriktat skrivarbete kan förändra elevers lust, motivation och förmåga att arbeta med text. Vi genomförde våra studier i en årskurs 9 och en årskurs 4-6 i två olika skolor med sammanlagt 33 försökspersoner. Textuppgiften för eleverna handlade i huvudsak om att skriva brev till två andra nordiska länder, Finland och Island. Eleverna fick i början och i slutat av projektet svara på en enkät. Under projekttiden skrev eleverna loggbok, som ibland innehöll specifika frågor om det som just då behandlades. Vi själva observerade och förde dagbok. Fallstudier genomfördes på fyra elever i varje klass. Vår egen studie jämfördes med Tale-projektet som var ett samnordiskt berättelseprojekt i engelska och Key stroke logging, ett datahjälpmedel som ökar medvetenheten kring det egna textskapandet. Efter sammanställningen har vi har utifrån textanalyser, observationer och loggböcker kunnat se att skrivprocessinriktat arbete inverkat positivt på elevernas skrivförmåga och engagemang.

Författare

Ann-Marie Bäckström Johanna Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..