Sök:

Textens möjligheter

en fallstudie i gymnasielevers upplevelse av kamratrespons och elevtexters förändring efter kamratrespons


Syftet med min undersökning är att studera vilken påverkan kamratrespons har vid bearbetning av gymnasieelevers texter, det vill säga huruvida texterna förändras efter kamratrespons eller inte. Jag har också undersökt gymnasieelevers upplevelse av kamratrespons. Frågeställningarna har besvarats genom två datainsamlingsmetoder ? kvalitativa intervjuer med tre elever på gymnasieskolan och textanalyser på tre textversioner skrivna av de tre elever som intervjuades. Forskningen kring skrivprocessen och kamratrespons och dess påverkan på elevers texter är inte särskilt omfattande. Detta trots att ämnet är ytterst betydelsefullt för utvecklingen av elevers skrivande och därmed också spelar en stor roll för utbildningen i skolan. De resultat som genomförts i tidigare studier visar på liknande, tydliga tendenser att elevers texter faktiskt förändras efter kamratrespons. Det är inte bara elevers skrivande som utvecklas utan skrivprocessen är också språkutvecklande då den till stor del bygger på vikten av kommunikation lärare ? elev och elev-elev emellan. Resultatet i min studie tyder på att elevers texter till viss del förändras efter kamratrespons. Förändringen har skett gällande den globala nivån på texten som handlar om dess disposition, längd och innehåll. Eleverna har fått konstruktiv kritik och konkreta förslag till hur texten kan förbättras och detta har också nyttjats vid bearbetningen av texterna.

Författare

Emma Stenvall

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..