Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 9 av 119

"NÀr man har tid sÄ Àr det oerhört roligt" : En studie om fyra gymnasielÀrares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i Àmnet historia

Studiens syfte a?r att underso?ka ett antal gymnasiela?rares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i a?mnet historia. Studien har tre fra?gesta?llningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifra?n gymnasiela?rarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner.

Handlingsbarhet, nÄgot nytt? - En kritisk studie om handlingsbarhet

Handlingsbarhet Àr ett perspektiv pÄ IT-system vilket fokusera pÄ vad som görs vid interaktionen mellan anvÀndaren och IT-systemet i verksamhetskontext. Handlingar vilka utförs av mÀnniskor och IT-system kommer i fokus. Detta perspektiv Àr utvecklat av forskare i VITS-gruppen vid Linköpings universitet. Syftet med uppsatsen att kritiskt granska handlingsbarhetskonceptet i litteratur utifrÄn kriterierna för god handlingsbarhet. Litteraturgranskningen ledde till en modell över hur kriterierna för god handlingsbarhet Àr relaterade till varandra, utan att relationer kunnat hÀrledas mellan samtliga kriterier vilket tyder pÄ att de Àr inhomogena och lösryckta.

"Oj, det hade jag aldrig trott om dig. Kan du vara deprimerad?"

"Oj, det hade jag aldrig trott om dig, kan du vara deprimerad?" Àr ett examensarbete om varför mÀn tar livet av sig oftare Àn kvinnor. TvÄ tidigare suicidala mÀn berÀttar om tiden nÀr de ville ta sina liv. En nÀra vÀn till en man som tog sitt liv berÀttar om de hÀndelser som ledde fram till sjÀlvmordet och hur vÄrden svek. Forskare och experter ger förklaringar till varför mÀn Àr överrepresenterade i sjÀlvmordsstatistiken..

Reglering av geoengineering -hur, var och varför? : En analys av forskares argumentation kring reglering av geoengineering satt i relation till ett governance-perspektiv

Denna studie syftar att i relation till governance-perspektivet granska forskares argumentation kring reglering avgeoengineering. Detta för att utlÀsa om den reglering som forskare argumenterar för kan vÀntas vara effektiv nÀrklimatfrÄgor styrs allt mer integrerat frÄn samhÀllet.Geoengineering Àr samlingsnamnet för tekniker som Äterbalanserar klimatet för att motverka klimatförÀndringar.Teknikerna innebÀr stora risker dÄ kunskapen idag Àr liten om effekter frÄn anvÀndning. I dagslÀget finns inte hellernÄgon direkt reglering av geoengineeringteknikerna, endast nÄgra tekniker regleras till viss del av internationella avtalfrÄn FN. Detta framhÀvs som ett starkt argument av flertalet forskare för varför reglering Àr nödvÀndigt att utforma.Att en enskild aktör, eller en begrÀnsad grupp aktörer kan anvÀnda teknikerna utan samtycke frÄn andra staterpresenteras som ytterligare ett argument till varför reglering Àr nödvÀndigt.Hur forskarna menar att regleringen bör utformas för största effekt varierar, men överens Àr de om att i slutÀndankrÀvs en internationell reglering, dÄ effekterna frÄn teknikerna Àr globala. En sÄdan utformning Àr inte helt förenlig medgovernance-perspektivet som syftar till en styrning som Àr integrerad i samhÀllet och inte som bindande internationellaavtal som integreras i politiken inom staterna.

Historisk anblick pÄ normalisering, kategorisering och marginalisering

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka och belysa begreppen normalisering, kategorisering och marginalisering inom det svenska skolvÀsendet, 1900-talet fram till 2000-talet. Fokus i vÄrt arbete handlar om normalisering av barn under 1900-talet och varför just detta begrepp har hamnat i fokus inom den svenska skolan. Vi kommer Àven att diskutera uppfostran av barn under 1900-talet och de synsÀtt som den tidens forskare hade. Detta gör vi för att belysa hur synen pÄ barn och uppfostran har Àndrats genom historien med vÄra centrala begrepp i fokus. Vi diskuterar och analyserar vÄra centrala begrepp (normalisering, kategorisering och marginalisering) utifrÄn de olika teorier som diskuteras av olika forskare som var framtrÀdande under sin tidsperiod. En teori vi ofta Äterkommer till i vÄr uppsats Àr Tidemans (2000) teori om normativ normalitet.

Barns sprÄkutveckling i teori och praktik

I detta arbete försöker jag belysa om pedagoger anvÀnder sig av forskares resultat dÄ de planerar sitt arbete med barns sprÄkutveckling. Jag synar ett samverkansomrÄde och en skolas sprÄkutvecklingsprojekt. Jag kommer fram till att pedagoger har en stor teorikunskap men att deras egna erfarenheter Àr mer betydelsefulla. Om forskare och praktiker kan mötas i ömsesidig respekt för varandras kunskap och bÄda parter Àr delaktiga i forskningsprocessen, nÄs den bÀsta utvecklingen..

To Work Quitely in the Classroom- The verbal interaction as a tool in teaching

VÄrt syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt pedagoger anvÀnder det verbala samspelet som verktyg i sin undervisning med utgÄngspunkt i dialoger. Olga Dysthe och Lev Semjonovitj Vygotskij som Àr tvÄ forskare, betonar bÄda vikten av dialogens förekomst i klassrummet. I vÄr studie har vi valt att lÀgga stor tyngd pÄ dessa forskare, dÄ de enligt oss har spelat en avgörande roll för dagens aktuella pedagogik. Vi har valt att anvÀnda oss utav tvÄ kvalitativa metoder, observation och intervju. Observationerna skedde i fyra klasser med elever i Ärskurs fem, det vill sÀga barn som Àr 11-12 Är samt en intervju med en av klassernas pedagoger. Vi kompletterade undersökningen med ytterligare tre pedagogers skriftliga enkÀtsvar. Undersökningarna genomfördes i tvÄ klasser pÄ en central skola i en större stad samt i tvÄ klasser i en byskola belÀgen utanför staden.

NÀr undervisning gör skillnad : ? en undersökning om elever kan identifiera lÀrarens Àmnesdidaktiska kunskap (PCK).

Vilken kunskap krÀvs för att en lÀrare skall kunna undervisa ett innehÄll pÄ ett sÀtt sÄ att eleverna bÄde inspireras och förstÄr? Denna uppsats studerar elevers upplevelser av ett specifikt fenomen, dvs. lÀrares Àmnesdidaktiska kunskap. MÄnga forskare har försökt att besvara denna komplexa frÄga. Shulman (1986, 1987) myntade begreppet Pedagogical Content Knowledge (PCK).

Digital tools in mathematics teaching

Syftet med min studie var att undersöka om problemlösning i matematik gick att förena med anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel/program ur ett elev- och lÀrarperspektiv. Mina frÄgestÀllningar rörde hur digitala program som verktyg pÄverkade matematikundervisningen och hur elever och lÀrare sÄg pÄ att arbeta pÄ detta sÀtt. Det har visat sig i olika rapporter och bland forskare att skolan i Sverige generellt Àr dÄlig pÄ att anvÀnda digitala verktyg i matematikundervisningen. I skolans styrdokument stÄr det tydligt att moderna verktyg ska anvÀndas i undervisningen. Vidare visar rapporter pÄ att matematikundervisningen fortfarande tenderar att vara tyst rÀkning. Forskare menar att om man anvÀnder sig av digitala verktyg leder detta till samspel.

Sociala medier- en lÀnk mellan producent och konsument

Abstract Titel: Sociala medier - En lĂ€nk mellan producent och konsument Författare: Tero MarjamĂ€ki, Henrik Svensson Handledare: Lars Palm Examinator: Lennart Andreasson UtbildningssĂ€te: Högskolan i Halmstad Sektion: HĂ€lsa och SamhĂ€lle Kurs: Medie och kommunikationsvetenskap,61-90p Delkurs: C-uppsats, 15p År: 2007 Syfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka, utforska och analysera sociala medier, dess innebörd och innehĂ„ll Metod: Som kunskapsteoretisk utgĂ„ngspunkt anvĂ€nds ett explorativt förhĂ„llningssĂ€tt, med abduktion som slutledningsprocess. Kvalitativ metod har tillĂ€mpats i studien i form av mailintervjuer Slutsatser: Tidigt i arbetet kunde vi uppdaga att det rĂ„dde meningsskiljaktigheter vad gĂ€llde definitionen och synen pĂ„ sociala medier. Vissa forskare samt nĂ„gra utav vĂ„ra respondenter ansĂ„g att sociala medier var nĂ„gonting fult, nĂ€stan förkastligt som inte hör hemma i marknadsföringsvĂ€rlden. Medan andra forskare samt ett antal utav vĂ„ra respondenter ansĂ„g att sociala medier var en lĂ€nk mellan producent och konsument,2sociala medier var arenor för samtal. NĂ„gra ansĂ„g Ă€ven att sociala medier var en helt naturlig uppkomst dĂ„ vanlig reklam inte lĂ€ngre pĂ„verkar mĂ€nniskor i samma utstrĂ€ckning som tidigare.

Antropologens roll pÄ slagfÀltet : En studie av den etiska debatten angÄende Human Terrain System

Den hĂ€r studien syftar till ett belysa och problematisera kring antropologins nĂ€rmande av det militĂ€ra sammanhanget. 2007 utformade USA:s armĂ© en plattform som skulle koordinera och hantera civil kompetens inom omrĂ„dena antropologi och statsvetenskap. Ämnen som pĂ„ olika sĂ€tt analyserar den ?mĂ€nskliga terrĂ€ngen?. Konceptet ?Human Terrain System? lanserades dĂ€r akademiker frĂ„n samhĂ€llsvetenskaperna fick söka sig till den militĂ€ra kontexten för att hjĂ€lpa militĂ€ra beslutsfattare att förstĂ„ kulturen, de socioekonomiska förhĂ„llandena och religionens roll mm.Hur förhĂ„ller sig antropologer till Human Terrain System? Vilka perspektiv finns pĂ„ antropologin som en del i en militĂ€r kontext? Genom att svara pĂ„ dessa frĂ„gestĂ€llningar belyses olika resonemang pĂ„ den tillĂ€mpbara antropologin i en militĂ€r kontext utifrĂ„n den rĂ„dande etiska debatten som Ă„terfinns inom disciplinen.Implementerandet av antropologiska kunskaper i en den militĂ€ra kontexten har föranlett till en debatt inom den antropologiska disciplinen.

Revisorns oberoende : Revisorers uppfattning om oberoendet och analysmodellen

Humankapital har ökat i betydelse dÄ allt fler företag har blivit sÄ kallade kunskapsföretag, vilka inriktar sig pÄ att skapa vÀrde genom att endast erbjuda personalens kunskap, kompetens och erfarenhet. Humankapitalet menar forskare, Àr en tillgÄng för företaget och borde dÀrför ocksÄ redovisas som en sÄdan, precis som företagets andra tillgÄngar. Dock fÄr inte humankapital i dagens lÀge tas upp som en tillgÄng i den finansiella rapporten. Det redovisas dÀrför ofta frivilligt av företagen i hÄllbarhetsredovisningar. Kunskapsföretagen borde enligt forskare vara de som redovisar absolut mest information om sitt humankapital, dÄ det Àr företags viktigaste tillgÄng.

Intern Marknadsföring : Teori VS Praktik

Konceptet Intern marknadsföring (IM) har utvecklats mycket och ses inom forskningen som tillÀmpbart inom alla organisationer. En stor blandning av idéer, modeller och teorier har blivit samlade under detta begrepp men trots det Àr det enligt teoretiker fÄ organisationer som anvÀnder sig av och arbetar utifrÄn konceptet i praktiken. Det finns enligt flera forskare i nulÀget ingen riktigt klar och överenskommen definition av IM, vilket har gjort att det Àven finns en stor variation pÄ hur detta bör tillÀmpas praktiskt i organisationer. MÄnga olika definitioner och modeller som beskriver IM har jobbats fram och utvecklats av flertalet forskare, men det finns fortfarande inget enatkoncept. Forskare hÀvdar att en klarhet av konceptet Àr av vikt för att underlÀtta tillÀmpningen i praktiken.

Ikeas bildsortiment : Kan det klassas som hötorgskonst?

Göran Tunström (1937 ? 2000) Ă€r en av vĂ„ra viktigaste svenska författare av idag och som kanske frĂ€mst förknippas med sin uppvĂ€xtort Sunne. Den vĂ€rmlĂ€ndska hemorten har blivit litterĂ€r miljö i mĂ„nga av Tunströms romaner. Ökenbrevet frĂ„n 1978 Ă€r den roman som min studie handlar om och den utgör i detta avseende ett undantag. BerĂ€ttaren i Ökenbrevet Ă€r Jesus sjĂ€lv och han befinner sig, under fyrtio dygn, i den Mesopotamiska öknen utanför Jerusalem dĂ€r han umgĂ„s med sig sjĂ€lv och stjĂ€rnorna.

Trygghet i urban miljö : En fallstudie om Stockholms stads syn pÄ trygghet i den fysiska miljön

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka vad forskningen sÀger om trygghet i den fysiska miljön. Vidare Àr syftet att undersöka hur Stockholms stad förhÄller sig till denna forskning genom sina tvÄ ansökningar till Boverket om stöd för trygghetsprojekt. Arbetet har utgÄtt frÄn tvÄ teoretiska perspektiv - social brottsprevention och situationell brottsprevention. Undersökningen har skett genom metoden kvalitativ innehÄllsanalys, som anvÀnts för att analysera de tvÄ ansökningarna ?Trygg i Trekantsparken? och ?Trygga samband över JÀrvafÀltet?.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->