Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 8 av 119
NÄgra förskolebarns perspektiv pÄ sitt eget bildskapande
Emilia Sundström. (2010). NÄgra förskolebarns perspektiv pÄ sitt eget bildskapande. Examensarbete i pedagogik. LÀrarprogrammet.
Sambandet mellan sprÄk, kön och skola : En litteraturstudie av forskning frÄn 2000-talet
Syftet med uppsatsen Àr att studera hur synen pÄ det manliga och kvinnliga talsprÄket utvecklats frÄn 1900-talet fram till början av 2000-talet och om denna utveckling Àven syns i elevers ageranden i skolan. De frÄgestÀllningar uppsatsen bygger pÄ Àr: Hur beskriver och förklarar forskare frÄn 2000-talet mÀns och kvinnors muntliga sprÄkbruk? Hur beskriver och förklarar forskare frÄn 2000-talet pojkars och flickors muntliga ageranden i skolan? Kan de allmÀnna teorierna kring mÀns och kvinnors muntliga sprÄkbruk relateras till de muntliga ageranden som pojkar och flickor uppvisar i skolan? För att besvara frÄgestÀllningarna och leva upp till syftet har en litteraturundersökning genomförts. Forskningen som bearbetas i studien Àr frÄn 2000-talet och representerar sÄvÀl samband mellan sprÄk och kön, som samband mellan sprÄk, kön och skola. Resultatet visar en generell attitydsförÀndring kring det kvinnliga och manliga talsprÄket, dÀr de kvinnliga dragen idag vÀrdesÀtts mer Àn tidigare.
Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lÀrarens intentioner
Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt.
Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt.
Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning.
Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning.
Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning.
De dÀr uppe ? vi hÀr nere Om nedlÀggningen av TT:s kontor i Norrland och journalistikens centralisering
Vem fÄr finnas i nyhetsbevakningen?Vad hÀnder med Norrlandsbevakningen nÀr redaktionerna gÄr mot en centralisering? I slutet av augusti valde TT att dra tillbaka sina reportrar i LuleÄ, UmeÄ och Sundsvall. Vi intervjuar chefredaktörer och TT för att höra hur de ser pÄ centraliseringen av journalistiken. Hur mÄnga svenska orter fÄr lov att vara underbevakade och pÄ bekostnad av vilka?I vÄr granskning har vi intervjuat chefredaktörer om hur de nyhetsvÀrderar och prioriterar nyheter baserat pÄ ort.
Kreativitet : vad Àr det? En studie kring begreppet kreativitet inom skolslo?jden
Begreppet kreativitet omna?mns vid flertalet tillfa?llen i la?roplanen fo?r grundskolan, fo?reskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Det redogo?rs dock inte fo?r na?gon definition av begreppet. Denna studie syftar till att lyfta begreppet kreativitet och fo?rso?ka finna definitioner av begreppet, dels ur ett generellt perspektiv och dels ur ett slo?jdspecifikt perspektiv.
Kommunikation i forskarbloggar En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitet
Title (Swedish) Kommunikation i forskarbloggar ? En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitetTitle (English) Communication in research blogs ? A motivational study among researchers at the University of GothenburgAuthor Maike MohlinTutor Annika BergströmConstituent Information department of the University of Gothenburg (Informationsenheten vid Göteborgs universitet)Course Master thesis in media and communications at the institution for journalism, media and communication at the University of GothenburgTerm Spring 2013Pages/ word count 77/ 32211 wordsObjective To examine why researchers at the University of Gothenburg chose to blog in their role as a researcherMethod Exploratory analysis of qualitative, semi-structured interviewsMaterial Eleven interviews with blogging researchers from different fields at the University of Gothenburg, material gathered in spring 2012Main results In the context of research communication blogs play an essential role for researchers for directly communicating with the public. A strong motivation for researchers to blog is that they can represent and create an image of themselves. Also the blog isused in several ways as a tool in the researchers? daily work.Despite the fact that there are disadvantages with blogging, the researchers in the study find that it brings along far more advantages than disadvantages, which is why they keep blogging..
Design för Flow : En analys av designkriterier för anvÀndbarhet
Human Computer Interaction (HCI) handlar om att utveckla produkter med god anvÀndbarhet. Med anvÀndbarhet menas att system ska vara lÀtta att anvÀnda och lÀra. Jakob Nielsen Àr en av förgrundsfigurerna nÀr det gÀller riktlinjer för hur detta ska uppnÄs. Han har utvecklat tio kriterier som kan anvÀndas för att ett sÄ bra system som möjligt ska kunna utvecklas.PÄ senare Är har forskare börjat se till, inte bara tekniska aspekter utan Àven till de kÀnslor som anvÀndaren kan tÀnkas uppleva under det att denna interagerar med en webbsida. Ett flertal forskare har utvecklat teorier kring begreppet Flow.
Expertbeskattning : - ny syn pÄ expertbegreppet?
Vissa utlÀndska forskare som kom till Sverige kunde frÄn och med 1984 erbjudas skattelÀttnader genom en speciell lag om beskattning av utlÀndska forskare. Syftet med lagstiftningen var att locka kompetent personal med spetskunskaper till anstÀllningar i Sverige. Under slutet av 1990-talet uppkom frÄgan om det behövdes en reformering av lagstiftningen eftersom detta skett i andra nordiska lÀnder. De reformerade expertbeskattningsreglerna infördes 2001. Lagstiftningen erbjuder sedan dess förutom forskare Àven experter, specialister, personer med företagsledande uppgifter och andra nyckelpersoner en möjlighet att fÄ del av skattelÀttnader.
Alla Àr vi jÀmlika ? men syns vi lika mycket? En granskning av svenska gymnasielÀroböcker i fysik utifrÄn aspekterna kön, etnicitet, funktionsnedsÀttning och heteronorm
Syftet med detta arbete Àr att undersöka synligheten för potentiellt marginaliserade sociala grupper (kvinnor, utlÀnningar, personer med funktionsnedsÀttning och personer som bryter mot heteronormen) i vanligt anvÀnda svenska gymnasielÀroböcker i fysik: tre nutida och en frÄn 1990-talet. Böckerna analyseras var för sig med utgÄngspunkt i en speciellt utarbetad kodningsmanual. I denna innehÄllsanalys granskas alla tre innehÄllstyper: bildmaterial, uppgifter och övrig text, med motsvarande innehÄllsenheter: bild, uppgift och bokens egna avsnitt. Vidare jÀmförs de nutida böckerna sinsemellan och med den Àldre boken.Samtliga nutida lÀroböcker tycks vara mycket mer inkluderande Àn den Àldre boken vad gÀller kön och etnicitet; personer som Àr funktionsnedsatta eller bryter mot heteronormen Àr lika obefintliga nu som förr, Àven om det finns smÄ tecken pÄ en mera inkluderande trend. Antalet innehÄllsenheter med mÀnniskor har fördubblats, vilket kan tolkas ge en mera genusmedveten bild av fysikÀmnet som konstruerat av mÀnniskor.
"Mesia e dom ju inte" En studie av ju, vÀl och nog i ett samtal mellan ungdomar
I tal modifierar vi ofta det vi sÀger med smÄ ord som ju, vÀl och nog. Gemensamt för dessa ord Àr att de inte tillför nytt informationsinnehÄll till sjÀlva utsagan, utan snarare anger talarens instÀllning till den. Det har tidigare forskats en hel del kring dessa smÄ ord, som fÄtt skiftande benÀmningar, till exempel talaktsadverbial och modala satsadverbial. SAG, Svenska Akademiens grammatik, kallar dem modala satsadverbial.Jag blev intresserad av att undersöka om dessa ord fungerar sÄ som tidigare forskning visat i ett autentiskt talsprÄksmaterial, bÄde vad gÀller deras funktioner och var i satsen de förekommer. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att undersöka hur frekventa ju, vÀl, la och nog Àr i ett sÄ kallat GSM-samtal, vilka funktioner de har dÀr och var i satsen de förekommer.
Barns lÀsutveckling : PÄ vilket sÀtt pÄverkas den vid anvÀndandet av Phonics respektive Whole language?
Barns lÀsutveckling har lÀnge delat upp forskare och lÀrare i tvÄ lÀger. The reading war i USA spred sig över vÀrlden under 1970-talet och pÄverkade Àven lÀrare och forskare i Sverige. Debatten gÀllde om elever skulle fortsÀtta undervisas genom att lÀra sig alfabetets bokstÀver och tillhörande sprÄkljud eller om det var mer effektivt att anvÀnda sig av en helordsmetod. Syftet med denna konsumtionsuppsats har varit att undersöka skillnader i barns lÀsutveckling vid anvÀndandet av Phonics och Whole language och hur dessa skiljer sig mellan olika ortografier. Vi har Àven analyserat tidigare forskning dÀr de kombinerat dessa tvÄ metoder.Denna vetenskapliga litteraturstudie har genomförts genom att jÀmföra resultat av tidigare forskning.
Mediekritik och representationen av 1990-talets Italien
Syftet med min uppsats Ă€r att analysera pĂ„ vilket sĂ€tt Nanni Moretti framstĂ€ller mediekritik, vilken som Ă€r denna mediekritik, vilka teorier som möjligen kan spĂ„ras i denna mediekritik och vad som enligt Moretti blir den demokratiska konsekvensen av italiensk mediekultur. Jag kommer Ă€ven att gĂ„ in pĂ„ den filmstil han anvĂ€nder, vad som kan vara ursprunget till Morettis filmiska metod och hur detta anvĂ€nds i formulerandet av Morettis mediekritik. Vilken Ă€r den mediekritik Nanni Moretti uttrycker implicit och explicit i Caro Diario och Aprile, och hur stĂ€ller han sig i förhĂ„llande till gamla mediekritiska teorier? PĂ„ vilket sĂ€tt fĂ„r hans filmstil en roll i mediekritiken och vari ligger denna filmstils ursprung?Resultatet av studien Ă€r att jag funnit tydliga spĂ„r frĂ„n medieforskare som JĂŒrgen Habermas, Pierre Bourdieu, Hans Magnus Enzensberger och Douglas Kellner i den kritik som av Moretti uttrycks genom filmerna. De teorier som dessa forskare formulerat, liksom Ă€ldre mediaforskning, kritiseras samtidigt av Moretti och han visar i sina filmer en metod att undkomma de demokratiska problem som en dominerande mediekultur innebĂ€r.
RUT -konstruktioner kring det nutida svenska avlo?nade husha?llsarbetet - En diskursanalys av debattartiklar i Aftonbladet och Dagens Nyheter samt fo?retagen Hemfrid och HomeMaids hemsidor.
Syftet a?r att underso?ka konstruktioner kring avlo?nat husha?llsarbete i 10 debattartiklar i Aftonbladet och Dagens Nyheter samt pa? fo?retagshemsidorna Hemfrid och HomeMaid i fo?rha?llande till arbete, ko?n och etnicitet. Vidare underso?ks hur ja?msta?lldhet och ja?mlikhet kan fo?rsta?s. Materialurvalet a?r gjort med fo?rhoppningen att visa en ideologisk och praktisk sida.
Barn som sörjer - fÄr de rÀtt stöd i skolan?
Sammanfattning
Den genomförda studien har granskat hur barn upplever sorg och hur de blir bemötta av skolan för att bearbeta detta. Undersökningen har baserats pÄ litteraturlÀsning i Àmnet samt genomförda intervjuer med dels elever som slumpmÀssigt valts i en niondeklass, dels med barn som upplevt djup sorg dÄ en av deras förÀldrar avlidit och dels slutligen ocksÄ förÀldrar till de sistnÀmnda barnen.
Den kvalitativa intervjumetoden anvÀndes dÄ mÄlet var att fÄ fram sÄ spontana och omfattande svar som möjligt. Samtidigt fanns dÄ möjligheten att betrakta de intervjuade och deras reaktioner.
KlassförestÄndaren har enligt sÄvÀl forskare som de intervjuade en viktig yrkesroll. TyvÀrr visade studien att det finns stora brister hos lÀrare. FörÀldrar och forskare Àr ocksÄ av uppfattningen att hjÀlp ska komma med automatik och omedelbart vid en djup sorg, vilket inte heller alltid sker enligt studiens resultat.
SÄ bereds en torsk inför förhandlingsbordet, frÄn vetenskap till politik
Situationen för torskbestĂ„nden i Ăstersjön Ă€r idag sĂ„ pass allvarlig att ett flertal forskare, miljörörelser och Ă€ven en del politiker krĂ€ver att ett fiskestopp för torsken genast mĂ„ste införas. Kraven bygger pĂ„ Internationella HavsforskningsrĂ„dets (ICES) rekommendationer, vilka kan sĂ€gas representera den rĂ„dande vetenskapliga uppfattningen, men trots en internationell vetenskaplig enighet i frĂ„gan har inte forskarnas rekommendationer lyckats fĂ„ politiskt gehör. Torskens vĂ€g frĂ„n hav till förhandlingsbord Ă€r med andra ord en komplicerad process dĂ€r ett flertal aktörer Ă€r inblandade och relationerna inte alltid Ă€r helt tydliga. Denna studie söker kartlĂ€gga varför forskarnas rekommendationer om ett stopp för torskfisket inte omsatts i handling. Studien visar bland annat att ICES forskare genom sin rĂ„dgivande roll erhĂ„ller ett visst mĂ„tt av politiskt inflytande, men att möjligheterna att pĂ„verka frĂ„gans utgĂ„ng huvudsakligen avgörs av i vilken mĂ„n rekommendationerna kolliderar med andra intressen.