Sök:

"När man har tid så är det oerhört roligt"

En studie om fyra gymnasielärares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i ämnet historia


Studiens syfte a?r att underso?ka ett antal gymnasiela?rares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i a?mnet historia. Studien har tre fra?gesta?llningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifra?n gymnasiela?rarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner. Metoden fo?r studiens insamling av empiri a?r kvalitativa o?ppna intervjuer. I studien har fyra gymnasiela?rare som undervisar i a?mnet historia intervjuats. Resultatet visar pa? att gymnasiela?rarnas upplevelse av planeringsarbetet sker i relation till deras andra arbetsuppfter. I gymnasiela?rarnas upplevelser av planeringsarbetet sker det en koppling till deras yrkesma?ssiga erfarenhet. Planeringsarbetet visar sig vara beroende av fo?rha?llandet av hur ma?nga a?r man har arbetat som la?rare och pa? sa? vis hur mycket erfarenhet man har som man kan basera sin planering pa?. Centralt fo?r la?rarnas upplevelser av planeringsarbetet a?r att de beskriver det i ett motsatsfo?rha?llande, sa? som roligt, kreativt, stressigt och kra?vande. Planeringsarbetets didaktiska aspekter framkommer i tre stadier av planeringens process, na?mligen helhetsplanering, momentplanering och lektionsplanering. I helhetsplaneringen beslutar la?rarna om ?vad? som ska undervisas och ?na?r? det ska undervisas. I momentplaneringen framkommer didaktiska aspekter som syfte, centralt inneha?ll, metod och elevernas fo?rma?gor. I lektionsplaneringen sker en avva?gning mellan la?rarens ledning och elevens aktivitet. Gymnasiela?rarnas attityder om planeringsarbetet visar tendenser till att sa?tta undervisningsa?mnet i fokus, varav la?rarrollen a?r central fo?r planeringens utformning och elevrollens inverkan pa? planeringen visar sig komma till uttryck i val av metod. I diskussionen framkommer kreativiteten, tiden med intensifieringstesen och erfarenheten som bygger upp ett professionellt kapital hos la?raren, som centrala faktorer som pa?verkar gymnasiela?rarnas upplevelser av planeringsarbetet. Planeringsarbetet a?r till stor del en olinja?r process. Planeringsprocessen karakta?riseras av flexibilitet, samt tankar om da?tid, nutid och framtid. I gymnasiela?rarnas planeringsarbete framkommer den essentialistiska utbildningstraditionen. 

Författare

Ulrika Wirén

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..