Sök:

Sökresultat:

2765 Uppsatser om Kvalitet i förskolan - Sida 2 av 185

Kvalitet inom hÄllbarhetsinformation : - En studie av svenska industriföretag

I och med ett ökat krav pÄ öppenhet av företags hÄllbarhetsarbete Àr kommunikationen av företags hÄllbarhetsinformation av stor relevans. Intressenter som mottagare baserar bedömningar och beslutsfattande pÄ den kommunicerade hÄllbarhetsinformationen varpÄ dess kvalitet Àr viktig. DÄ miljöstörande branscher utgör en stor miljöpÄverkan och förvÀntas vara föregÄngare vid hÄllbarhetsredovisning har denna studie undersökt miljöstörande industriföretag. Denna studie poÀngsÀtter och förklarar vad kvalitet inom de svenska industriföretagens hÄllbarhetsinformation Àr och genom metoden PSI kunde det urskiljas vad som bidrog till företagens höga kvalitet. Resultaten visar att kvalitet Àr att ha en transparent, detaljrik och balanserad information som tydligt redovisar företagets aktiviteter och prestationer pÄ ett jÀmförbart sÀtt.

Högskoleverkets utvÀrdering av kvalitet i högre utbildning : - för vem, hur och varför?

Studien belyser Högskoleverkets utvÀrdering av kvalitet i högre utbildning och avgrÀnsar sig till Mittuniversitetets lÀrarutbildning. Syftet med studien var att belysa hur Högskoleverket som statlig myndighet anvÀnder utvÀrdering av kvalitet i högre utbildning som ett vÀrderings- och normeringsverktyg. Studien genomfördes utifrÄn en filosofiskt hermeneutisk ansats. Högskoleverkets kvalitetsutvÀrdering tycks ha en konformerande effekt pÄ den högre utbildningen, till stor del pÄ grund av hot om indragen examensrÀtt vid tecken pÄ bristande kvalitet. Vad som egentligen utvÀrderas vid kvalitetsutvÀrdering Àr dock oklart dÄ kvalitetsbegreppet förefaller svÄrdefinierat och innehÄllsmÀssigt blir öppet för berörda intressenter som har tolkningsföretrÀde att bestÀmma, vilket gör det starkt politiserat i skuggan av en allt mer globaliserad vÀrlds politiska pÄverkan.

FörÀldrars förestÀllningar om kvalitet i förskolan - och deras tankar om förskolans genuspedagogiska uppdrag

Studien undersöker förÀldrars tankar om kvalitet i förskolan. Metod: Kvalitativa intervjuer. Resultat: Vi fann att de flesta förÀldrar upplever processerna i förskolan som den största bÀraren av kvalitet. FörÀldrarna uttalade sig bÄde för och emot förskolans genuspedagogiska uppdrag. Flertalet hade inte ens hört talas om att förskolan har ett sÄdant uppdrag..

JÀmstÀlldhetsarbete i Barn- och ungdomsförvaltning : FrÄn politiskt beslut till aktiv praktik

Uppsatsen syftar till att fa? en bild av hur ja?msta?lldhetsarbete implementeras i en offentlig fo?rvaltning, fra?n politiskt beslut i na?mnd och ut i verksamheten. Underso?kningen a?r utfo?rd i en medelstor kommun och den valda fo?rvaltningen a?r Barn- och Ungdomsfo?rvaltningen. Denna fo?rvaltning valdes fo?r att vi anser att det a?r med barnens hja?lp vi kan a?ndra ra?dande normer kring ja?msta?lldhet.

Kvaliltet i systemutveckling

Systemutveckling idag strÀvar efter kvalitet, men man kan se flera tecken pÄ en kvalitetsbrist i utvecklingen av system. MÄnga projekt kommer till korta. Trots att enorma summor pengar lÀggs ner pÄ IT-projekt varje Är misslyckas en stor del av dem. Denna rapport behandlar frÄgestÀllningen: Hur uppnÄs kvalitet vid systemutveckling? Rapporten besvarar frÄgestÀllningen genom intervjuer med erfarna yrkesmÀn inom omrÄdet.

Högt pris hög kvalitet? : En empirisk analys av sambandet mellan pris och kvalitet pÄ konsumentvaror

Sedan 50-talet har flera empiriska studier bevisat att det finns positiva samband mellan prisoch kvalitet pĂ„ flera konsumentvarumarknader i olika lĂ€nder. Även om korrelationen mellanpris och kvalitet vanligtvis Ă€r relativt lĂ„g, anvĂ€nder konsumenterna Ă€ndĂ„ priset som entumregel för att bedöma kvaliteten. I uppsatsen visas det empiriska sambandet mellan pris ochbedömd kvalitet för ett antal konsumentprodukter i Sverige som konsumenttidningen RĂ„d &Rön har kvalitetstestat Ă„r 2011. Analysen baseras i huvudsak pĂ„ Spearmansrangkorrelationstest (rs). Resultaten i vĂ„r uppsats Ă€r i linje med tidigare studier.

Förskolepersonalens och ledningens förstÄelse och uppfattning om kvalitet i förskolan. : Quality in preschools as understood and perceived by personnel and leaders in preschools.

Undersökningens syfte Àr att försöka fÄnga förskolans personals och lednings förstÄelse och uppfattning om vad kvalitet i förskolan Àr och vilka faktorer som indikerar att en förskola har god kvalitet. Syftet Àr Àven att se hur arbetet i förskolan ser ut nÀr det gÀller kvalitetsarbete och vad som skulle behöva utvecklas vidare.Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och en barnskötare verksamma i förskolor samt tvÄ rektorer. Resultatet som framkommit i undersökningen visar att de yttre förutsÀttningar som finns för förskolor, exempelvis lokalers utformning och barngruppens storlek, inte har avgörande betydelse för hur god kvalitet en förskola har. Det som Àr mest avgörande för en förskolas kvalitet Àr vilka personer som arbetar dÀr och vad de har för engagemang och kompetens för sitt arbete samt vilket förhÄllningssÀtt som personalen har mot barnen.Undersökningen avslutas med en diskussion dÀr det presenteras förslag till fortsatt arbete med att förbÀttra förskolors kvalitet..

"Förskolan ska vara en trygg plats att komma till nÀr det gungar runtomkring": Att sörja skilsmÀssa i förskolan

Barn vars fo?ra?ldrar nyligen genomga?tt en separation upplever o?kade ka?nslor av oro, sorg och ilska, vilka kan vara dolda fo?r omgivande personer (StĂžrksen et al. 2011). Vid sto?d och va?gledning fra?n vuxna har skilsma?ssobarn dock en stor kapacitet att a?terha?mta sig (Dyregrov & Yule, 2008).

En studie om utmaningar som kan hindra utvecklingen av modeller av hög kvalitet vid tillÀmpning av verksamhetsmodellering

Syftet med arbetet Àr att identifiera utmaningar som kan hindra att modeller av hög kvalitet utvecklas vid tillÀmpningen av verksamhetsmodellering. Arbetet har Àven till syfte att stötta modelleringsledare i sitt arbete med att utveckla modeller av hög kvalitet genom att öka kunskapen om de utmaningar som kan komma att uppstÄ. För att uppnÄ arbetets syfte har den kvalitativa forskningsansatsen tillÀmpats. Kvalitativa forskningsintervjuer har genomförts i kombination med en litteraturgenomgÄng. Resultatet av den empiriska undersökningen frambringade 12 utmaningar med verksamhetsmodellering.

Lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie a?r att underso?ka lekens betydelse fo?r barns la?rande och utveckling. Studien bygger pa? en kvalitativ metod da?r vi har intervjuat sju stycken fo?rskolla?rare. Resultatet visar att fo?rskolla?rarna anser att leken a?r grunden till la?rande och leken beskrivs som en grundpelare i fo?rskolan.

Bordeaux 1855 : Om kvalitet och status efter klassificeringen

År 1855 klassificerades slotten i vindistriktet runt Bordeaux. Denna klassificering fick stort genomslag och anvĂ€nds Ă€n idag. Klassificeringen har emellertid kritiserats för att ej representera den faktiska kvaliteten av dess innefattande viner. Trots det anvĂ€nds den som ett facit över vinernas storhet.Detta arbete har undersökt samband mellan klassificeringen och vinernas kvalitet idag.Resultatet av litteraturstudien fann samband mellan bordeaux, pris och marknadsföring. Vidare redogörs för att begreppet kvalitet Ă€r svĂ„rdefinierat dĂ„ flertalet aktörer tolkar kvalitet pĂ„ skilda sĂ€tt.

Att mÀta kvalitet i ett Balanced Scorecard

Bakgrund: Balanced Scorecard Àr traditionellt en effektivitetsmodell dÀr mÀtning av verksamheten sker vertikalt utifrÄn vanligen fem olika perspektiv. Kvalitet Àr ett oundvikligt inslag i de flesta organisationer varför det blir viktigt att kvalitet genomsyrar hela organisationen.Syfte: Att beskriva och analysera mÀtbarheten hos kvalitet utifrÄn fem olika perspektiv i ett Balanced Scorecard (finansiellt, kund, interna processer, medarbetare och innovation/utveckling).AvgrÀnsningar: Vi har valt att studera endast en variabel, kvalitet, för att se om denna variabel skulle kunna lÀggas till den traditionella Balanced Scorecard-modellen. Vi beaktar endast kvantitativa mÄtt i studien.Genomförande: Vi har gjort en förstudie dÀr tvÄ styrkort tagits fram. DÀrefter har vi genomfört personliga intervjuer med dels personer som sÀljer Balanced Scorecard-konceptet, dels personer som anses mer distanserade till konceptet. Samtliga av dessa respondenter fick ocksÄ fylla i en kompletterande enkÀt.

Vad ska vi ha fritids till? : -en kvalitativ textanalys om lÀrandets förutsÀttningar i fritidshemmet.

SammanfattningDet började med att vi var intresserade av vad kvalitet Àr och vad kvalitet innebÀr i fritidshemmet. Vi var Àven angelÀgna om att finna ut om kvalitet Àr en frÄga om resurser eller om pedagogen ocksÄ har en viktig roll i det sammanhanget. DÀrför blev det naturligt för oss att undersöka hur förutsÀttningarna för lÀrande ser ut i fritidsverksamheten. VÄra forskningsfrÄgor blev; Hur beskrivs en fritidspedagogs yrkesutövning? Och vad avses med kvalitet i fritidshem? För att undersöka detta valde vi att göra en textanalys som baseras pÄ Skolinspektionens granskning av kvalitet i fritidshem.

Kvalitet till Max-En undersökning av strategiers betydelse inom företaget Max

SammanfattningTitel: Kvalitet till max ? En undersökning om strategier's betydelse inom företaget MaxÄmne/Kur's: FEK 582 Kandidatuppsat's, 10 poĂ€ng Författare: Per Nordqvist, David Olhed och Kristin GrenHandledare: Han's Knutsson Företag: MaxNyckelord: Strategi, kvalitet, expansion, differentiering, strategiprocesser, restaurang- och mĂ„ltidsbranschenSyfte: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka, beskriva och analysera vilka strategier som ligger bakom företaget Max framgĂ„ng.Metod: Vi har anvĂ€nt os's av ett kvalitativt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt dĂ€r intervjuer bidragit till majoriteten av insamlad empiri.Teoretisk referensram: Strategiprocesser, Porter's Five Force's, tjĂ€nstekvalitet, strategiprocesser, de tre generiska strategierna.Empiri: Vi har genom intervjuer fĂ„tt en inblick i Max strategiska arbete och verksamhet. Slutsatser: Den frĂ€msta slutsatsen som vi kommit fram till Ă€r att Max koncept bygger pĂ„ kvalitet. Kvalitet genomsyrar hela organisationen, bĂ„de internt och externt. De flesta av dera's strategiska beslut grunda's pĂ„ kvalitetsaspekten och med kvalitet vinner de kunderna's förtroende..

Mellanrummet : En essÀ om skillnaden mellan upplevd och beskriven kvalitet i förskolan

Syftet med den hÀr essÀn Àr att undersöka om det gÄr att synliggöra ett mellanrum som upplevs finnas mellan tillsynsansvarigs upplevelse av förskolans kvalitet, hur förskolan beskriver sin kvalitet och vad kvalitet Àr för barnen i deras vardag pÄ förskolan.Mellanrummet gestaltar sig som ett fÀlt med information som Àr svÄr att fÄ syn pÄ. EssÀn utgÄr ifrÄn tvÄ berÀttelser om hur barn kan uppleva sin vardag pÄ förskolan och vad kvalitet kan vara utifrÄn ett barnperspektiv.BerÀttelserna har ocksÄ fokus pÄ mötet mellan tillsynsansvarig, förskolechefer och pedagoger. Deras roller prövas utifrÄn att vara nyckelpersoner som har att föra in begreppet kvalitet i förskolan.Teorier och styrdokument om vad kvalitet Àr i förskolan stÀlls i relation till tillsynsansvarigs, förskolechefers och pedagogers roll. Aristoteles kunskapsbegrepp fronesis blir ett stöd för att fÄ syn pÄ den praktiska kunskap som nyckelpersonerna Àger och utövar.Tillsynsbesöket granskas i skrivandet som ett kontrollerande möte men ocksÄ som ett möte med möjlighet till utveckling. I mötet har tillsynsansvarig tvÄ roller som lyfts fram, den kontrollerande och den vÀgledande.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->