"Förskolan ska vara en trygg plats att komma till när det gungar runtomkring"
Att sörja skilsmässa i förskolan
Barn vars fo?ra?ldrar nyligen genomga?tt en separation upplever o?kade ka?nslor av oro, sorg och ilska, vilka kan vara dolda fo?r omgivande personer (Størksen et al. 2011). Vid sto?d och va?gledning fra?n vuxna har skilsma?ssobarn dock en stor kapacitet att a?terha?mta sig (Dyregrov & Yule, 2008). Med detta som bakgrund var syftet fo?r min studie att belysa pedagogers syn pa? fo?rskolans roll i fo?rha?llande till barn i skilsma?ssosorg.
Underso?kningen a?r en kvalitativ intervjustudie i vilken sju fo?rskolepedagoger medverkat. Semistrukturerade intervjuer anva?ndes som metod i materialinsamlingen. I analysen har antagits en anknytningsteoretisk ansats.
Den aktuella studien indikerar en splittring i pedagogers syn pa? barn i skilsma?ssosorg och de sa?tt pa? vilka man arbetar med dessa. Barnomsorgens kvalitet avseende sto?d fo?r skilsma?ssobarn riskerar da?rfo?r att variera ma?rkbart fo?rskolor emellan. Vidare visar underso?kningen att fo?rskolan genom rutiner och na?ra relationer kan fungera som en trygg punkt i tillvaron fo?r barn vars fo?ra?ldrar genomga?r en skilsma?ssa.