Sök:

Jämställdhetsarbete i Barn- och ungdomsförvaltning

Från politiskt beslut till aktiv praktik


Uppsatsen syftar till att fa? en bild av hur ja?msta?lldhetsarbete implementeras i en offentlig fo?rvaltning, fra?n politiskt beslut i na?mnd och ut i verksamheten. Underso?kningen a?r utfo?rd i en medelstor kommun och den valda fo?rvaltningen a?r Barn- och Ungdomsfo?rvaltningen. Denna fo?rvaltning valdes fo?r att vi anser att det a?r med barnens hja?lp vi kan a?ndra ra?dande normer kring ja?msta?lldhet. Genom att utfo?ra kvalitativa intervjuer i ett led fra?n na?mnd ner till verksamheten pa? fo?rskolan, har vi fa?tt en bild av vilka akto?rer och vilket synsa?tt som kra?vs fo?r att ja?msta?lldhet ska vara en prioriterad fra?ga hela va?gen fra?n na?mnd till verksamheten i fo?rskolan. Va?ra fra?gesta?llningar har varit: Arbetar organisationen aktivt med ja?msta?lldhet och i sa? fall hur? Vilka styrdokument och policys reglerar ja?msta?lldhetsarbetet? Vem har vilket ansvar i organisationens ja?msta?lldhetsarbete? Vilka resurser finns att tillga? och hur anva?nds dem? och sist men inte minst A?r ja?msta?lldhet en prioriterad fra?ga?Resultatet visar att kommunen har sva?rt att implementera ett aktivt ja?msta?lldhetsarbete da? det finns en avsaknad av en bred dialog, kunskap och att ja?msta?lldhetsbegreppet blandas ihop med ja?mlikhet. Viljan att implementera alla barns lika mo?jligheter a?r stark men kunskap om ja?msta?lldhetsomra?det och tid att anva?nda sig av befintliga resurser saknas. 

Författare

Hanna Westman Lena Ljungquist

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..