Sökresultat:
1085 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 53 av 73
Drömmar om Glas : En skildring av skapandeprocessen av en kulturell mötesplats
Introduction: How to implement and integrate cultural aspects in strategy making and planning in order for cities and regions to reap both social and economic benefits has been widely discussed in recent years. This method of working with culture, both as an economic, as well as an identity strengthening tool has come to be labeled as cultural planning. But in order for these ideas about cultural projects and institutions to become a reality, something has to be done. This is where the entrepreneur enters.The Glass Factory, a newly opened cultural establishment in the heart of the Glass Kingdom in SmÄland, Sweden, became the subject of empirical investigation for this paper. As this originally was an initiative from Emmaboda municipality the planning and start-up procedure could be viewed as a cultural planning process.
Varför Àr urban utforskning intressant?
Syftet med denna uppsats Àr att titta nÀrmare pÄ hur svenska företag angriper och bearbetar kulturella skillnader mellan Sverige och Indien. FrÄgor som hur dessa skillnader pÄverkar en företagsrelation och hur ett företag anpassar sig till dessa kommer att tas upp. I det teoretiska kapitlet sÄ tas grunder om kultur upp samtidigt som skillnader mellan Sverige och Indien behandlas grundligt. Modeller kring anpassningskurvan, anskaffning av kulturell kompetens och Hofstedes model om de fem dimensionerna kring ett lands kultur. Hela uppsatsen genomsyras utav en stark fokus pÄ kulturella inslag vid en etablering. Det empiriska kapitlet innehÄller de svar som vi samlat in frÄn de fyra intervjuer som vi haft, kapitlet Àr uppbyggt person för person och svaren kommer i den ordning de besvarats. Analyskapitlet jÀmför den teoretiska basen med den insamlade empirin frÄn vÄra intervjuer.
FöretagsförvÀrv och fusioner : en utvÀrdering av ett verktyg som kan anvÀndas för att genomföra en sÄ kallad cultural due dilligence
FöretagsförvÀrv och fusioner (F&F) Àr numera en vanlig strategi för att skapa snabb tillvÀxt och förbÀttra företagets konkurrensfördelar: under 1990-talet slog branschen rekord bÄde vad gÀller antalet transaktioner och deras vÀrde (Mendenhall & Stahl, 2005). Det Àr dock ett vÀl kÀnt problem att sÄ mycket som 50-80% av dessa företagsförvÀrv och fusioner misslyckas pÄ olika sÀtt och att de positiva effekterna dÄ uteblir (Orrbeck, 2006 och Cartwright & Cooper, 1996). Ett misslyckat förvÀrv eller fusion kan leda till stora förluster för företaget, i vÀrsta fall till konkurs. Dessutom blir en onödigt lÄngdragen integrationsprocess efter en F&F kostsam och kan skada företaget pÄ olika sÀtt. För att undvika att orsaken till ett sÄdant misslyckande Àr sÄ kallad kulturell inkompatibilitet, vilket enligt en tidigare studie utgör det största hindret för att integrationen mellan företagen skall lyckas (Watson Wyatt 1998/99), bör företagens organisationskultur utvÀrderas inför en eventuell F&F.
MÄngkultur i skolan : NÀr vÀrlden möts i klassrummet
Detta examensarbete handlar om mÄngkultur i skolan. Det syftar till att beskriva begreppet mÄngkultur och hur det kan tas till uttryck i skolvÀrlden samt att ur fyra verksamma lÀrares perspektiv ge en bild av hur undervisning med mÄngkultur bedrivs i dagens svenska skola. För att kunna uppfylla mitt syfte har jag tagit del av forskning och övrig litteratur. Jag har anvÀnt mig av övrig litteratur utöver forskning dÄ det varit svÄrt att fÄ tag i endast forskningsbaserat material. Det skriftliga material jag anvÀnt stÀmmer till viss del överens med det jag kommit fram till genom de genomförda undersökningarna.
Det vÄras för uppror : Om bevakningen av Tunisien, Egypten och Libyen Är 2011 i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter
Det hÀr Àr en studie om den svenska dagstidningsrapporteringen om inledningen av den arabiska vÄren i Tunisien, Egypten och Libyen under Är 2011. VÄr utgÄngspunkt Àr de tolv klassiska nyhetsvÀrderingsteorierna, med tyngd pÄ geografisk, kulturell och ekonomisk nÀrhet.Uppsatsen syfte Àr att fÄ bÀttre kÀnnedom om likheterna och skillnaderna i den svenska rapporteringen frÄn de tre lÀnderna Tunisien, Egypten och Libyen. Vi undersöker tvÄ veckor för varje land i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Vi har valt att se tidningarna som en gemensam portal för den svenska internationella mediebevakningen.Vi har gjort en kvantitativ undersökning, nÀr rapporteringen av upproren började, hur den sÄg ut och vilka kÀllor man valde att lyfta fram. Vi valde ocksÄ att göra en mindre kvalitativ intervjuundersökning för att förstÄ förhÄllandena för de svenska utrikesreportrarna.
Att skriva om musik : En analys av folkmusikrecensioner
Linda Gustafsson: Att skriva om musik. En analys av folkmusikrecensioner. Uppsala: Musikvetenskap, 1998. C-uppsats (60 p).Uppsatsens syfte Àr att se hur aktuella folkmusikkonserter med nordiska artister verbaliseras i dag i landets tvÄ största dagstidningarnas recensionstexter samt att ge en bakgrund till hur man skriver om musik. Uppsatsen bestÄr av tvÄ delar som binds samman av en diskussion: dels en musikestetisk teoridel som behandlar sambandet mellan musik, sprÄk, kultur och kommunikation, dels en analys av konsertrecensioner.
Pedagogisk dokumentation : Barns delaktighet i reflektionsarbetet genom pedagogisk dokumentation
VÄr studie handlar om hur delaktiga barn Àr i reflektionsarbetet i den pedagogiskadokumentationen. VÄrt syfte Àr att undersöka hur nÄgra förskollÀrare ger barnenmöjlighet till delaktighet i reflektionen genom pedagogisk dokumentation samt hur detillsammans skapar mening och sammanhang om sin omvÀrld i reflektionen genompedagogisk dokumentation. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning dÀr treförskollÀrare och tre förskolechefer intervjuats. Vi har ocksÄ anvÀnt oss av litteratur föratt fÄ en tydligare bild av vÄrt forskningsomrÄde som handlar om barns delaktighet ochreflektion. Vi har valt att anvÀnda oss av den amerikanske psykologen och teoretikernJerome Bruners (2002) tvÄ begrepp, intersubjektiva perspektivet och interaktionistiskaperspektivet för att de handlar om hur andra mÀnniskor tÀnker och kÀnner.
SVENSKUNDERVISNING I FLERSPRà KIGA KLASSRUM : En studie av nÄgra svensklÀrares syn pÄ den sprÄkheterogena undervisningskontexten
Vad innebÀr det att undervisa i en sprÄkheterogen kontext? Trots att det i styrdokument och inom forskning fastslÄs att elever med ett annat modersmÄl behöver andrasprÄksundervisning för att utveckla den för skolframgÄng och samhÀllsdeltagande sÄ viktiga sprÄkbehÀrskningen, gör okunskap, resursbrist och lÄg status för Àmnet svenska som andrasprÄk att svensklÀrare utan kunskap om andrasprÄksinlÀrning stÀlls inför flersprÄkiga elevgrupper. I den hÀr undersökningen besvarar sex svensklÀrare i grundskolans senare Är vilken attityd, erfarenhet och utbildning de har nÀr det gÀller undervisning i sprÄkheterogena kontexter. Genom att frÄga hur flersprÄkigheten pÄverkar undervisningen, om den Àr en tillgÄng istÀllet för ett hinder och om kunskaper i andrasprÄksinlÀrning behövs i svensklÀrarkompetensen vÀxer bilden fram av den mÄngkulturella och flersprÄkiga skolans ökade krav pÄ bÄde individualisering och inkludering. Denna fallstudie visar att mÄngfalden betraktas som en positiv kraft i det mÄngkulturella klassrummet dÀr elevers olika perspektiv berikar undervisningen.
Att pÄverka sin hÀlsa - Uppfattningar om hÀlsorelaterade beteenden och om HÀlsoteket i Angered
HÀlsan skiljer sig mellan olika grupper i Sverige. Invandrare, arbetslösa, lÄgutbildade och personer med lÄg social status har visat sig ha en sÀmre hÀlsa. En betydande orsak för den sÀmre hÀlsonivÄn Àr livsstilsfaktorer sÄ som kost, fysisk aktivitet, eller brist pÄ sÄdan, och stress. Dessa faktorer kan pÄverkas, nÄgonting som HÀlsoteket i Angered vill underlÀtta för befolkningen i stadsdelarna Gunnared och LÀrjedalen. Men upplever folk att de kan pÄverka sin hÀlsa? Syftet var att ta reda pÄ om personer bosatta i dessa stadsdelar upplever att de kan pÄverka sin hÀlsa, och i hur stor grad de försökt göra det.
Saudiarabien som marknad : förhÄllanden samt analys för svenska företag
Avsikten med denna uppsats Àr att beskriva hur svenska företag arbetar inför en etablering pÄ den saudiarabiska marknaden. Uppsatsen lÀgger fokus pÄ planeringsstadiet och behandlar dÀrför frÀmst marknadsanalysen, som genomförs i ett tidigt skede i expansionsprocessen. Uppsatsen Àmnar Àven beskriva de marknadsförhÄllanden som rÄder i landet samt klarlÀgga de specifika omrÄden som svenska företag mÄste undersöka extra noggrant i begynnelsestadiet av en etablering i Saudiarabien. Undersökningen bygger pÄ intervjuer med personer pÄ företagen Midroc Europe (industriell konsultning), Max AB (hamburgerkedja) och organisationen ExportrÄdet. Samtliga respondenter har bidragit till att ge bÀttre förstÄelse för hur svenska företag utför en marknadsanalys inför etablering i Saudiarabien.
Historiska museet och Tegnérsplatsen i Lund - KulturtrÀffpunkt eller anonym museimiljö
Detta examensarbete Àr ett förslag till en förÀndring pÄ omrÄdet Historiska museet och Tegnérsplatsen belÀgna i LundagÄrd, Lund. Historiska museets intryck som museum Àr inte det högst vÀrderade bland Lundabor - för mÄnga förmedlar byggnaden snarare kÀnslan av en förvaltnings- eller institutionsbyggnad. Miljön anses varken vara inbjudande eller en museimiljö. Den intill liggande Tegnérsplatsen, belÀgen pÄ museets baksida vÀcker Ànnu mindre intresse hos allmÀnheten. Det Àr en folktom plats utan sittmöjligheter eller liknande.
Barns samlÀrande i förskolan
MÀns fÄtalighet i förskolevÀrlden formuleras som ett problem utifrÄn olika diskurser. Manliga förskolepedagoger framstÀlls pÄ olika sÀtt att inneha sÀrskilda betydelser, betydelser som skapar vissa förhÄllningssÀtt. I detta arbete betraktas massmedia som en viktig aktör i att sprida generella framstÀllningar och förhÄllningssÀtt. Syftet med studien Àr att med en diskursanalytisk metod, förstÄ hur media förmedlar betydelser av manliga förskolepedagoger. Det finns forskning om mÀn i förskolan och diskursanalytisk forskning pÄ media ur genusperspektiv, men det saknas forskning pÄ medias framstÀllningar av manliga förskollÀrare i Sverige.
Varför ska vi gÄ till skolan? : En kvalitativ studie om skolk pÄ gymnasiet utifrÄn ett sociologiskt perspektiv
The aim of this paper is exploring questions regarding the problem of absenteeism among high-school students in Sweden. Fifteen students attending an urban high-school have been interviewed about their views and experiences of absenteeism. The author analyzes the students? answers by taking into account two different sociological approaches which give two different explanations about the way young people experience and estimate education. The French sociologist Bourdieu theorized that differences in cultural capital influence the permanent internalization of patterns of thought and behavior.
Ătligt eller oĂ€tligt? : En kvalitativ studie om attityder till inĂ€lvsmat
Syftet med studien Àr att undersöka attityder till inÀlvsmat. Synen pÄ inÀlvor som mat Àr varierande beroende pÄ land och kulturella skillnader och ses i vissa kulturer som delikatess och i andra som skrÀp. Med inÀlvsmat menas Àtliga organ ifrÄn slaktdjur. För att fÄ veta om benÀgenheter att konsumera inÀlvsmat finns mÄste de faktorer som avgör personens matval studeras. För att svara pÄ denna frÄga utformades en egen teori som beskriver de bestÄndsdelar som ligger till grund för mÀnniskors konsumtionsval.
Tystnadskulturer i svenskt projektarbete - förekomst och effekter
SammandragInternationell forskning har visat pÄ en stor geografisk och kulturell spridning av tystnadskulturer och ett genomslag inom hart nÀr alla samhÀllssektorer. En tystnadskultur innebÀr att en enskild har kÀnnedom om information som behöver uppmÀrksammas och ageras pÄ, men denne avstÄr frÄn att föra kunskapen vidare till de som kan agera pÄ den av rÀdsla för att ett sÄdant handlande kan fÄ negativa Äterverkningar pÄ den enskilde sjÀlv. Detta kan medföra att nödvÀndiga ÄtgÀrder inte sÀtts in i tid vilket i sin tur kan leda till förluster av allt ifrÄn ekonomiska vÀrden till mÀnniskoliv. För den enskilde blir följden stress dÄ denne pressas mellan att göra vad som uppfattas som rÀtt och rÀdslan för de konsekvenser som antas bli följden.Inom svensk forskning Àr tystnadskulturer ett nÀrmast oskrivet blad. TvÄ avhandlingar har gjorts men ingen av dessa berör tystnadskulturer i samband med projektarbete.