Sök:

Lärplattan från pedagogens perspektiv

Studie- och yrkesvägledning ska bidra till att ge eleverna användbara kunskaper och färdigheter i form av praktiska arbetslivserfarenheter, studiebesök eller utbildningsinformation. Möten med studie- och yrkesvägledare ska bidra till att öka möjligheten för elever att fatta väl övervägda studie- och yrkesval. Uppsatsen syftar till att få en fördjupad kunskap om arbetet med studie- och yrkesvägledning. Fokus ligger på hur studie- och yrkesvägledare upplever organisation, ledarskap och kommunikation på skolorna.. Empirin är grundad på sammanlagt nio intervjuer med rektorer och studie- och yrkesvägledare som arbetar på fem olika skolor i fyra olika kommuner i Norrbotten.Resultatet påvisar att det fortfarande finns mycket att utveckla i arbetet med studie- och yrkesvägledning inte minst när det gäller samarbetsformer, kommunikation och ledarskap. Beroende på om studie- och yrkesvägledaren hörde till ett arbetslag eller ej så upplevde de berörda en skillnad i kommunikationen.De tillfrågade var överens om att det finns ett stort behov av studie- och yrkesvägledning för att ge eleven en större inblick i de olika studie- och yrkesval som finns att tillgå och på så sätt ge eleven alternativ till de yrkesval som är relaterade till tradition pga. kön eller kulturell och social bakgrund. Vidare påvisar resultatet att behovet av vägledning av alla dessa alternativ ökar, bland annat för att alla elever inte har samma förutsättningar och att de ofta behöver hjälp att utifrån sina egna preferenser och mål utvärdera de olika alternativen som finns att tillgå. Där har framförallt studie- och yrkesvägledaren en viktig roll men också resten av lärarkåren.

Författare

Magdalena Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..