Sök:

Honors och hanars beteende beskrivs olika - en genusanalys av fyra gymnasieböcker i biologi


Läroböcker är en viktig del i biologiundervisningen. Hur dess innehåll presenteras och formuleras är betydelsefullt då dessa bidrar till att forma allmänhetens syn på biologi och könsskillnader. Syftet är att granska och redogöra för hur djurs beteende som är kopplat till reproduktionen redovisas i naturvetenskapliga läroböcker utifrån ett genusperspektiv. Urvalet består av fyra stycken biologiböcker som används i gymnasial undervisning i Sverige på det naturvetenskapliga programmet. Fokus har legat på de delar i läroböckerna som beskriver sexuell selektion och reproduktion. Jag har använt diskursanalys som metod och poststrukturalism som teori. Metod och teori är hämtad ifrån det samhällsvetenskapliga området i syfte att synliggöra vad som skrivs och hur det skrivs. Följaktligen skiljer sig metod och teori ifrån naturvetenskapens sätt att tolka verkligheten. I det stora hela pekar analysen på att bilden som förmedlas är att honors och hanars beteende i regel beskrivs som varandras motsatser. Skillnader i beteende mellan könen såsom författarna beskriver det kan tolkas som en kulturell föreställning men, ges i läroböckerna biologiska förklaringar. Djurs beteende i relation till de värdeladdade ord som används i texten bidrar inte till en fullständig förklaring till ett djurs beteende eller faktorerna bakom det. Analysen av läroböckerna tyder på att delar av textinnehållet kan behöva nyanseras för att visa på en mer mångfacetterad bild av fortplantningssystemen.

Författare

Nayna Andersson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Animal Environment and Health

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..