Sökresultat:
1320 Uppsatser om Konsumenter och livsmedelsbranschen - Sida 17 av 88
Får jag hälsa på chefen? : - En studie om upplevelsen av nationalkulturella skillnader under integrationen av olika kulturer vid ett internationellt företagsförvärv
Syfte: Syftet med denna studie är att analysera om konsumenter i sina köpbeslut beaktar produkter framställda av företag som genomsyras av ett aktivt CSR arbete.Metod: För att besvara syftet har en kvantitativ metodansats använts genom en enkätstudie. Respondenternas svar möjliggör en generell överblick över konsumenternas köpbeteende samt forskningsområdet som studerats. Denna studie grundar sig på ett abduktivt förhållningssätt, där empiriska fakta såväl som teori styr forskningen.Resultat: Resultatet visar på att konsumenter anser det viktigt med kosmetikaprodukter framställda på ett etiskt och miljövänligt sätt men att det endast påverkar en del i köpbeslutsprocessen. Variabler som pris och kvalitet påverkar beslutsprocessen mer. Resultatet visar även att företaget The Body Shop som använts som studieobjekt och representant för värdestyrda företag i undersökningen ansågs vara det mest förtroendeingivande företaget gällande sitt CSR engagemang.
Inhyrd personals möjlighet till kompetensutveckling
Titel: Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter. Författare: Alexander Farman & Emil Frick. Handledare: Ossi Pesämaa. Institution: Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap, Blekinge Tekniska högskola. Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 högskolepoäng.
Kvalitetssa?kring av livsmedelshandeln
De stora livsmedelskedjorna sta?ller krav pa? sina leveranto?rer att de ska vara certifierade enligt na?gon av kvalitetsstandarderna som finns inom livsmedelsbranschen. Standarderna a?r relaterade till kvalitet, produktsa?kerhet och miljo?. Fo?r leveranto?rerna inneba?r detta att de ma?ste vara certi- fierade fo?r att vara en akto?r pa? marknaden, samtidigt som det fo?r dem bidrar med en o?kad image och trova?rdighet gentemot ko?paren.
Företagsprofiler på sociala medier- till vilken nytta för konsumenterna? : En studie om hur företagsprofiler på sociala medier används och värdesätts ur ett konsumentperspektiv.
Sociala medier har under senare år ökat explosionsartat. 62 % av alla svenska internetanvändare använder sig idag av dessa och 40 % av alla svenska företag finns representerade med företagsprofiler. Merparten av det som skrivs i media är ur ett företagsperspektiv och handlar om deras nytta. Denna studie utgår istället från ett konsumentperspektiv, vilket är av intresse för marknadsförare.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur konsumenters behov av företagsprofiler på sociala medier ser ut, samt att beskriva och förklara hur och varför konsumenter använder sig av dessa. Syftet besvaras genom en enkätundersökning samt sammanställning av officiell trafik på fyra företagsprofiler på Facebook och Twitter.Resultatet från enkätundersökningen och observationerna tyder på att konsumenter endast har ett måttligt behov av att företag finns representerade på sociala medier.
Sociala medier som marknadsföringskanal - En studie kring hur punk och rockare upplever och använder sociala medier.
Problembakgrund: Sociala medier har blivit så viktigt att marknadsförare inte kan bortse ifråndem (Patino, Pitta och Quinones, 2012). Det är viktigt att företag har en klar strategi för hurmarknadsföringen på sociala medier ska se ut (Setreus, 2011). För att få djupare förståelse kringdet här bör användandet av sociala medier undersökas.Syfte: Uppsatsen syfte är att undersöka och beskriva konsumenters beteende på sociala medier,och upplevelser kring företags marknadsföring på sociala medier.Metod: Undersökningen har en kvalitativ ansats. Urvalet i studien är ett spontant uppsökandeurval av tolv individer, som har deltagit i totalt tre stycken gruppintervjuer med fyra personer ivardera.Slutsatser: Respondenterna i undersökningen använde i huvudsak sociala medier för att hållakontakten med vänner. De läste varandras profilsidor, och var noga med hur deras egnaprofilsidor såg ut.
E-handel 2005: en undersökning av olika betalsätt och företags påverkan på konsumenters tillit till betalning vid e-handel
E-handel kan definieras som köpande och säljande av information, produkter
och tjänster via datornätverk. E-handel är ett effektivt sätt att utföra
handel på då det erbjuder konsumenten många fördelar. E-handeln har
expanderat kraftigt de senaste åren och beräknas växa oavbrutet under de
närmaste åren. Ett av de största hindren mot denna beräknade expansion är
konsumenternas bristande tillit till de betalsätt som erbjuds i dagens
e-handelssystem. Konsumenter är helt enkelt osäkra att använda de betalsätt
som existerar.
E-handel 2005: en undersökning av olika betalsätt och företags påverkan på konsumenters tillit till betalning vid e-handel
E-handel kan definieras som köpande och säljande av information, produkter och tjänster via datornätverk. E-handel är ett effektivt sätt att utföra handel på då det erbjuder konsumenten många fördelar. E-handeln har expanderat kraftigt de senaste åren och beräknas växa oavbrutet under de närmaste åren. Ett av de största hindren mot denna beräknade expansion är konsumenternas bristande tillit till de betalsätt som erbjuds i dagens e-handelssystem. Konsumenter är helt enkelt osäkra att använda de betalsätt som existerar.
Kunskap, konsumtion och miljö
Uppsatsen undersöker med hjälp av Bourdies nyckelbegrepp vilken slags kunskap konsumenter förmedlar om de livsmedelsprodukter de införskaffar. Undersökningen synas sedan ur ett miljöperspektiv. .
Nyckelhålsmärkta livsmedel : En kvalitativ studie om hur symbolen uppfattas och hur konsumenter väljer och varför
Inledning: Nyckelhålssymbolen infördes i Sverige år 1989 i syfte att hjälpa konsumenter välja hälsosamma livsmedel. Enligt Riksmaten vuxna 2010 ? 2011 äter en stor del av den svenska befolkningen för lite frukt och grönsaker, samt för lite fullkorn och fiber. Många äter för mycket salt, socker och mättat fett. År 2013 uppgav 98 procent av konsumenterna att de kände till nyckelhålssymbolen.
Swisha varandra : Förtroendet för kommunikationskanaler och dess påverkan på användandet av Swish
Utvecklingen av teknologin har lett till att mobiltelefoner har fått ett utökat användningsområde, och ett av dessa är mobila betaltjänster. En av de mobila betaltjänsterna på marknaden är Swish, som skapad genom ett samarbete mellan de svenska storbankerna. För att konsumenter ska acceptera och börja använda en ny tjänst krävs det ett förtroende hos konsumenterna för tjänsten, och detta förtroende byggs med hjälp av det som kommuniceras om företaget. Denna studie har undersökt de olika kommunikationskanalernas påverkan på konsumenters beslut att använda Swish och hur detta är kopplat till förtroende. Studien har utförts i form av en enkätundersökning och resultatet av undersökningen visade att de kommunikationskanaler som konsumenter har förtroende för är även de som påverkar deras beslut i störst utsträckning.
Motivation och Bostadsköp : Self Determination Theory ur ett konsumentperspektiv
Studiens syfte: Vårt syfte är att med hjälp av en enkätundersökning och etablerade motivationsteorier ta reda på vad som motiverar konsumenter inför ett bostadsköp.Metod: Vi har använt oss av en kvantitativ metod och informationen har samlats in med hjälp av en elektronisk enkätundersökning för att sedan kopplas till Self Determination Theory (SDT).Resultat & slutsats: Resultatet analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Faktoranalysen resulterade i 13 faktorer, vilket slutligen gav en bild av 6 olika typer av konsumenter som alla motiveras på olika sätt.Förslag till fortsatt forskning: SDT skulle kunna användas på fler konsumentområden såsom upplevelser, resor eller för att ta reda på varför vi köper olika typer av varor.Uppsatsens bidrag: Vårt examensarbete har bidragit med att identifiera de motiv som driver oss till bostadsköp. Studien har visat att SDT kan vara ett lämpligt verktyg för framtidens fastighetsmäklare och att resultatet kan vara användbart i fastighetsmäklarrollen. .
Konsumentskyddet vid finansiell rådgivning. Chimär eller realitet?
Den pågående skuldkrisen i Europa, och den därav föranledda starka tendensen till värdeminskning av olika placeringar i finansiella instrument, har gett frågan om effektiviteten i konsumentskyddet vid finansiell rådgivning förnyad aktualitet. I svensk media har på senare tid stark kritik riktats mot såväl utformningen av det regelverk som är avsett att skydda konsumenter vid sådan rådgivning, som dess påstått otillräckliga praktiska genomslag. Den låga andelen konsumenter som får gehör för sina klagomål angående finansiell rådgivning i allmänna reklamationsnämnden, samt den omständigheten att lagen om finansiell rådgivning (2003:862) aldrig blivit föremål för prövning i Högsta Domstolen, kan möjligtvis vara symptom på att systemet för konsumentskydd på detta område är behäftat med vissa brister. En närmare studie av det preventiva och reparativa konsumentskydd som lagen om finansiell rådgivning tillhandahåller ger vid handen att det torde finnas en viss sanningshalt i de anmärkningar som framförts i media. Ett flertal svagheter existerar både i de regler som skall minimera risken för förekomst av vårdslös finansiell rådgivning till konsumenter, och i de regler som tar sikte på konsumentens möjligheter att erhålla kompensation för ekonomisk skada som orsakats genom oaktsamt utförande av rådgivningsuppdraget.
Segmentering av miljöbilskonsumenten : - en beskrivande studie av 2000-talets tidiga miljöbilsköpare
Det finns idag en ökande miljömedvetenhet i samhället där många börjat ifrågasätta den miljöpåverkan vi orsakar i världen genom det sätt vi lever. Ett hållbart samhälle är det självklara målet för många, men vi verkar ändå inte vara villiga att förändra vår livsstil trots alarmerande rapporter från forskarsamfundet världen över. De förändringar som ändå sker i samhället går visserligen mot ett mer miljövänligt och hållbart samhälle, men det går förhållandevis långsamt. Koldioxidens skadliga inverkan på miljön är något man bör lägga särskild energi på att försöka minska eftersom koldioxiden är så starkt kopplad till klimatförändringen. Dagens ökande bilförsäljning är en av orsakerna till de förhöjda koldioxidutsläppen i världen.
Biblioterapi i socialt arbete
Varje dag utsätts vi för reklam från företag som försöker nå ut med sina budskap. Det kan vara på bussen, i pauserna under favoritprogrammet på TV, i tidningen eller på biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet växer ständigt (Mårtenson, 2009; Parente, 2000). Vad ska då företagare ta sig till för att ligga steget före sina konkurrenter? Gerillamarknadsföring är en relativt ny marknadsföringsmetod som ämnar nå sina konsumenter genom okonventionella metoder.
Kundomdömens effekt på konsumenters val av återförsäljare : En kvalitativ studie om kundomdömen på svenska prisjämförelsetjänster betydelse för valet av återförsäljare på Internet
Bakgrund: E-handelsmarknaden är ständigt växande och människors konsumtionsbeteende har under senare år förändrats. Traditionellt sett är Word-of-mouth en starkt bidragande orsak till konsumenters köpbeslut och idag förekommer också WOM på Internet (eWOM). En typ av eWOM är kundomdömen på prisjämförelsetjänster och då förekomsten av dessa ständigt ökar är det intressant att undersöka hur dessa kan tänkas påverka konsumenter i deras köpbeslut. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur kundomdömen av återförsäljare på svenska prisjämförelsetjänster på Internet påverkar andra konsumenters val av återförsäljare. Genomförande: Denna studie genomförs genom insamling av kvalitativ data, dels genom fokusgrupper, dels genom intervjuer med representanter från svenska prisjämförelsetjänster.Resultat: Studien visar att kundomdömen har betydelse för konsumenters val av återförsäljare på Internet.