Sök:

E-handel 2005

en undersökning av olika betalsätt och företags påverkan på konsumenters tillit till betalning vid e-handel


E-handel kan definieras som köpande och säljande av information, produkter och tjänster via datornätverk. E-handel är ett effektivt sätt att utföra handel på då det erbjuder konsumenten många fördelar. E-handeln har expanderat kraftigt de senaste åren och beräknas växa oavbrutet under de närmaste åren. Ett av de största hindren mot denna beräknade expansion är konsumenternas bristande tillit till de betalsätt som erbjuds i dagens e-handelssystem. Konsumenter är helt enkelt osäkra att använda de betalsätt som existerar. En annan påverkande faktor för konsumenternas tillit är hur känt det säljande företaget är. Ett mer känt företag har lättare att få konsumenter att skapa tillit till sig. I uppsatsen har vi undersökt de betalsätt som erbjuds i dagens e-handelssystem och om den tillit konsumenterna känner till e-handel påverkas av dessa betalsätt. Uppsatsen behandlar även frågan om ett företag eller varumärke påverkar den tillit konsumenterna känner till betalning vid e-handel. Den undersökningsstrategi som använts i uppsatsen är en survey. Insamlingen av data har utförts med hjälp av en enkät där slumpade respondenter är studenter vid Luleå Tekniska Universitet. De slutsatser som kunnat dras är att olika betalsätt, i hög grad, påverkar konsumenternas tillit till e-handel. En av de starkt bidragande orsakerna är den upplevda säkerheten kring betalsätten men en ännu starkare orsak är vem som erbjuder betalsätten. Vi tror att en majoritet av konsumenterna lider av en informationsbrist och har därför en lägre tillit till olika betalsätt som erbjuds än mer informerade konsumenter. Om konsumenterna får mer information om hur olika betalsätt fungerar och dess säkerhet, skulle även tilliten bli större till e-handel. Även hur känt det säljande företaget eller dess varumärke är har stor påverkan på konsumenternas tillit.

Författare

Dennis Hiljanen Ronny Östman

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Systemvetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..