E-handel 2005
en undersökning av olika betalsätt och företags påverkan på konsumenters tillit till betalning vid e-handel
E-handel kan definieras som köpande och säljande av information, produkter
och tjänster via datornätverk. E-handel är ett effektivt sätt att utföra
handel på då det erbjuder konsumenten många fördelar. E-handeln har
expanderat kraftigt de senaste åren och beräknas växa oavbrutet under de
närmaste åren. Ett av de största hindren mot denna beräknade expansion är
konsumenternas bristande tillit till de betalsätt som erbjuds i dagens
e-handelssystem. Konsumenter är helt enkelt osäkra att använda de betalsätt
som existerar. En annan påverkande faktor för konsumenternas tillit är hur
känt det säljande företaget är. Ett mer känt företag har lättare att få
konsumenter att skapa tillit till sig.
I uppsatsen har vi undersökt de betalsätt som erbjuds i dagens
e-handelssystem och om den tillit konsumenterna känner till e-handel
påverkas av dessa betalsätt. Uppsatsen behandlar även frågan om ett företag
eller varumärke påverkar den tillit konsumenterna känner till betalning vid
e-handel. Den undersökningsstrategi som använts i uppsatsen är en survey.
Insamlingen av data har utförts med hjälp av en enkät där slumpade
respondenter är studenter vid Luleå Tekniska Universitet.
De slutsatser som kunnat dras är att olika betalsätt, i hög grad, påverkar
konsumenternas tillit till e-handel. En av de starkt bidragande orsakerna är
den upplevda säkerheten kring betalsätten men en ännu starkare orsak är vem
som erbjuder betalsätten. Vi tror att en majoritet av konsumenterna lider av
en informationsbrist och har därför en lägre tillit till olika betalsätt som
erbjuds än mer informerade konsumenter. Om konsumenterna får mer information
om hur olika betalsätt fungerar och dess säkerhet, skulle även tilliten bli
större till e-handel. Även hur känt det säljande företaget eller dess
varumärke är har stor påverkan på konsumenternas tillit.