Sök:

Sociala medier som marknadsföringskanal - En studie kring hur punk och rockare upplever och använder sociala medier.


Problembakgrund: Sociala medier har blivit så viktigt att marknadsförare inte kan bortse ifråndem (Patino, Pitta och Quinones, 2012). Det är viktigt att företag har en klar strategi för hurmarknadsföringen på sociala medier ska se ut (Setreus, 2011). För att få djupare förståelse kringdet här bör användandet av sociala medier undersökas.Syfte: Uppsatsen syfte är att undersöka och beskriva konsumenters beteende på sociala medier,och upplevelser kring företags marknadsföring på sociala medier.Metod: Undersökningen har en kvalitativ ansats. Urvalet i studien är ett spontant uppsökandeurval av tolv individer, som har deltagit i totalt tre stycken gruppintervjuer med fyra personer ivardera.Slutsatser: Respondenterna i undersökningen använde i huvudsak sociala medier för att hållakontakten med vänner. De läste varandras profilsidor, och var noga med hur deras egnaprofilsidor såg ut. I huvudsak publicerade de mer bilder än text. Om företag skulle kontakta dempå sociala medier var det viktigt att respondenterna hade godkänt kontakten först.Praktisk betydelse: Uppsatsens har kommit fram till att för framgångsrik marknadsföring krävsdet en stark upplevd image från konsumenter.

Författare

Jessica Hedström Jonas Lyckegård

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..