Sök:

Sökresultat:

316 Uppsatser om Konsult - Sida 2 av 22

Take the 'vice' out of the advice - and be your own Rainmaker. Förslag till företagsledningar för framgångsrik konsultanvändning.

Denna uppsats, som är skriven på kandidatnivå vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, behandlar användandet av Konsulter. Det användande som uppsatsen är riktad mot är svenska företagsledningars användande av strategi- och organisationsKonsulter. Uppsatsen försöker inte komma fram till om Konsulter är bra eller dåliga. Istället försöker den hitta lösningar för företagsledningar så att de kan förbättra sina användningssätt av Konsulter och få mer värde av Konsultservicen som köps in. Uppsatsen går i kronologisk ordning igenom den process som företagsledningar går igenom från valet av Konsult till utvärderingen.

Kommunikation mellan konsult och kund

Konsulter är i stort behov av god kommunikation med sina kunder. En utvärdering av åtta Konsultföretag i Stockholmsregionen har utförts vad gäller deras förmåga att hantera kommunikation mellan Konsult och kund på ett optimalt sätt. Grunden till kandidatarbetet har utförts gemensamt med ytterligare tre studenter genom att utföra en litteraturstudie för att få fram en teoretisk referensram. Fokus har lagts kring de två individuellt intervjuade företagen, WSP Sverige AB och Semcon Caran AB.Båda företagen är väl medvetna om betydelsen för god kommunikation och strukturerat förberedande arbete samt välmående för deras anställdas kompetens. Stort ansvar överlämnas till Konsulterna från uppdragsstart tills dess att arbetet har avslutats.

Kommunikation mellan konsult och kund - En studie av två konsultbolag

Kommunikation är viktigt vid Konsultation idag då risker finns att information mellan parterna annars kan misstolkas vilket kan leda till kommunikationsproblem. Konsultation som arbetsform växer inom produktutveckling eftersom kunderna på denna marknad växer till antalet. Detta gör att både möjligheter och kritiska faktorer ökar. Roten till varför kommunikationen brister är en oönskat effekt som kan uppstå av många olika anledningar.Rapporten avser att svara på följande frågeställning: ?Hur arbetar Konsultfirmor för att optimera kommunikation med kunder och för att sätta in Konsulterna i sina sysslor??.

Affärspartner eller vän?

Enterprise Resource Planning (ERP) system har genom historien setts som komplexa, problematiska och verksamhetskritiska. ERP-projekt kräver ofta nära samarbeten mellan många parter. I ett sådant projekt blir tillit till IT-Konsultbolaget/leverantören en viktig faktor och kan vara avgörande för projektets utfall. Trots detta har relativt lite forskning problematiserat hur ERP-projekt påverkas av bristande tillit mellan leverantör och kund. Denna uppsats tar sitt avstamp i att undersöka hur relationen mellan kund och Konsultpåverkar utfallet av en ERP-implementation.

Outsourcingmodell : En modell som anger de premisser, under vilka, det bör vara fördelaktigt att anlita en konsult vid outsourcing.

Outsourcing är ett väletablerat begrepp som det har skrivits mycket om. När ett företag lägger ut delar av sin verksamhet till ett annat företag, så är det inte helt ovanligt att man utnyttjar en Konsult för att hantera den praktiska processen. Den så kallade outsourcingprocessen. Konsulten (mellanhanden) marknadsför sig mot kunden (den outsourcande parten) som en motpol till de leverantörer (den part som verksamheten outsourcas till) som har stor erfarenhet av outsourcingprocessen och därmed ett övertag vid förhandlingar. Författarna vill i sin undersökning nå fram till en mer nyanserad bild av vilka fördelar respektive nackdelar det finns med att anlita en Konsult av motsvarande slag.

Konsulters arbete med nyttovärdering vid ERP-investeringar : En fallstudie

Studiens syfte är att undersöka hur Konsulter arbetar med nyttovärdering vid ERPinvesteringar,samt finna kritiska framgångsfaktorer som kan fungera som stöd för ERPKonsulter.Vi har genomfört en fallstudie på SYSteam Anderstorp där vi på ett kvalitativt vissamlat in data via dokumentundersökningar, observationer och intervjuer. Vid analys avinsamlad data kunde vi identifiera fem steg en ERP-Konsult bör gå igenom för att värderanyttor vid ERP-investeringar. Dessa steg är 1processkartläggning, 2identifiering av nyttor,3värdering av nyttor, 4genomförande och 5uppföljning. Vidare har vi i varje steg kunnatidentifiera kritiska framgångsfaktorer som vi anser kan underlätta en ERP-Konsults arbetemed nyttovärdering. Sammanlagt har vi kunnat identifiera fjorton kritiska framgångsfaktorer.De slutsatser vi kunnat dra av denna studie är att befintliga modeller för nyttovärdering ochvärdehemtagning tenderar att bli för teoretiska för att kunna tillämpas i praktiken.

HRM-konsulters arbete mot SME-företag : En studie kring HRM-konsulters affärmöjligheter i SME-företag

Human Resource Management (HRM) consultants are becoming more common. Simultaneously there is a lack of HRM in small and medium enterprises (SME?s). SME?s states neither to afford, nor have the time to perform HRM in their business.This thesis is a Working Scholarly essay based on qualitative method, based on ten semi- structured interviews.

Hur upplever bemanningspersonal sin psykosociala arbetsmiljö? : ? förutsättningar och behov av gemenskap i arbetslivet

Anställda inom bemanningsbranschen trivs i regel bra men trots detta har branschen en hög personalomsättning. Tidigare forskning visar att de anställda i många fall inte är nöjda med branschens förutsättningar för att skapa och upprätthålla sociala relationer. Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur anställda i bemanningsbranschen upplever sin psykosociala arbetsmiljö och även hur de upplever, hanterar och ser på sin roll som Konsult.Studien utgår från sju intervjuer med ambulerande tjänstemän på ett bemanningsföretag. Alla i undersökningsgruppen är kvinnor med varierande ålder, anställningsform och erfarenheter av bemanningsbranschen.Resultatet visar att gemenskap över lag är viktig för Konsulterna men hur viktigt det är och hur man hanterar frågan om gemenskap beror till störst del på hur långt uppdraget är. Vid långa uppdrag är det lättare än vid korta att komma in i gemenskapen och det är också då gemenskap anses vara viktigast och har också störst betydelse för Konsulterna.

Kontoret; En framgångsfaktor : En utredning om kontorets påverkan på personal samt förslag på hur TM-Konsults kontor i Härnösand kan göras till en bättre arbetsplats

TM-Konsult är ett Norrlandsbaserat projekteringsföretag som verkar inom samtliga discipliner i tidiga skeden, projektering och projektledning. För att verka som ett konkurrenskraftigt företag inom projektering i Sverige krävs en rad ingredienser. Några av dessa är moderna arbetsmetoder, moderna verktyg och kompetent personal. TM-Konsults kontor i Härnösand är företagets sydligaste säte och det kontor som konkurrerar om jobben i närområdet och Stockholmsregionen. Kontoret är ur en strategisk synpunkt viktigt för företaget.

Ökad lönsamhet genom integration : En fallstudie av konsultföretaget Sweco

Frågeställning:Med affärsidén som grund eftersträvar ledningen en större integration med omgivningen och mellan dotterbolagen för att konkurrera på marknaden. Hur jobbar Sweco med integration och vilka svårigheter finns?Syfte: Syftet är att redogöra hur bra Swecos affärsidé är integrerad i bolaget.Metod: Studien var av kvalitativ karaktär och baserades på sekundärdata i form av böcker och artiklar inom ämnet integration. Ett icke-slupmässigt urval användes för valet av respondenter.Slutsats: Sweco visar på en bra integration mellan marknaden och det företaget erbjuder. Lönsamheten tyder på hög integration med omvärlden och internt i bolaget.

Att räcka till för alla : En kvalitativ studie om konsultchefsrollen i bemanningsbranschen

Personaluthyrning inom bemanningsbranschen används av många företag som ett medel att nå flexibilitet i produktionen av varor och tjänster, för att snabbt kunna anpassa personalstyrkan till rådande marknadsläge. Styrning inom bemanningsbranschen försvåras av att det är tre parter inblandade, där bemanningsföretaget har arbetsgivaransvar medan kundföretaget har det arbetsledande ansvaret. Syftet med denna studie är att undersöka hur Konsultchefer på ett bemanningsföretag arbetar med styrning av Konsulterna. Empiriskt material har samlats in i form av kvalitativa intervjuer med Konsultchefer på ett bemanningsföretag i Sverige. Detta har sedan analyserats utifrån en teoretisk referensram om identitetskonstruktion som styrform, samt Hoschilds begrepp känsloarbete.

Coaching på distans ? En studie om hur coaching kan genomföras mot SPA-Managers som arbetar i olika delar av världen

Syftet med studien var att visa hur SPA-managers upplever coaching på distans. Fokus ligger på att se hur bra coaching kan leda till en bättre fungerande organisation. Studiens informanter bestod av fem personer, fyra SPA-managers som befinner sig i olika delar av världen och en coachande Konsult som befinner sig i Sverige. Resultatet visar att distanscoaching fungerar bra och upplevs som mycket positivt. Det största problemet med distanscoaching är dock just distansen, då Konsult och klient tillsammans skapat en bra och ömsesidig relation, som bidrar till att de vill kunna träffas oftare.

Köpares syn vid förvärv av lantbruksfastighet i Dalarnas och Gävleborgs län

Today's real estate buyers value the purchase different today compared to a decade back. Previously it was the return value that ruled the market. This has created problems when the broker must allocate the purchase price of the property's various elements, because non-monetary values such as forest for leisure, recreation, and the feeling of owing has increased in recent years and an increasingly important part in the valuation process. The assessed value can be a guide, but is perceived today to be stereotyped to put a fair value at the individual item. The purpose of this study was to provide the real estate agent decision support and a guide to the likely value of accounting for the purchase price. The report is written on behalf of LRF Konsult. The result is based on a questionnaire survey which was conducted in June 2014 among all those who had bought a farming property in Dalarna and Gävleborg province mediated by LRF Konsult in 2013. The report was made with a split to see if the valuation and motives differ between new and previous owners. It was possible to see a big difference in the reason for the purchase, where a large share of new owner bought the land for capital investment, in contrast to previous owners whose biggest group bought for an active use. At several points it was possible to identify a higher non-monetary value of the new owner from the previous landowner.

Motiv och värdering vid köp av skogs- och lantbruksfastigheter i Västerbotten

The study has been done on behalf of and in cooperation with LRF Konsult. The purpose of the study was to try to find out how forest estate buyers valuated different parts of the estate at the time of the purchase and to see if it was possible to identify different trends between different kinds of purchasers. The study is delimited to Västerbotten County and all the purchases were made thru LRF Konsult. The background of the study is that the forest estate purchasers are paying more and more for the forest estates. The prices are often much higher than the net present value which means that they are paying for something more than just the timber value. The study is made with a questionnaire mailed to one hundred forest estate purchasers. Answers got returned from 48 of them.

"Mer chef än ledare skulle jag säga" : En studie om ledarskap och motivation som är präglat av en trepartsrelation.

Syfte: Syftet med studien var att skapa förståelse för hur Konsultchefers ledarskap blir präglat a trepartsrelationen som uppstår när det är två parter som är ansvariga för en Konsult. Vi ville skapa oss en inblick i hur Konsultcheferna leder sina Konsulter och hur de arbetar för att motivera dem. Vidare ville vi skaffa oss en uppfattning över hur Konsulterna upplever situationen.Metodik: Studien har genomförts i form av en fallstudie på två bemanningsföretag med utgångspunkt i en induktiv forskningsansats. Data har samlats in genom en kvalitativ metod där sju semistrukturerade intervjuer med personer på fallföretagen har genomförts.Slutsats och slutdiskussion: Genom studien har det framkommit att trepartsrelationen är ett komplext fenomen där chefen inte ses som den traditionella ledaren utan snarare som en administratör. Genom trepartsrelationen har det framkommit att problem kan uppstå då Konsultchefernas roll blir likt medlare istället för chef.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->