Sök:

Sökresultat:

316 Uppsatser om Konsult - Sida 3 av 22

Jakten på legitimitet : En studie om konsult/klient relationens initieringsfas

Introduction: The work process of a consultant can be divided into five different stages, where the entry stage is the most important when linking the subject to legitimacy. A great deal of research regarding legitimacy exists, although within areas outside of consulting. Through examining consultant's and potential client's perception of what legitimacy is and how it is created we can determine the importance of the phenomena in building a business relationship between these parties. Research question: How does legitimacy arise between a consultant and a client in the entry stage of a work relationship? Purpose: The purpose of this study is to develop a deeper understanding of how legitimacy is created in the initial stage of a new consultant/client relationship. We also intend to examine the qualities and circumstances which lead to a consultant to acquire an assignment. Method: We have, from an inductive approach of research, collected empirical data in order to gain a deeper understanding of legitimacy in the initial stage of a consultant/client relationship.

Intern marknadsföring i ett IT-konsult företag : en fallstudie på Know IT Gävleborg AB

Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera hur den intern marknadsföringen används och hur det påverkar företagets anställda, i ett IT-Konsult företag. Metod: Formen fallstudie har använts och studien innehåller en kvalitativ undersökning med personliga intervjuer vilka gjorts på både ledning och personalnivå. Intervjuerna tog plats på företaget som studerades och fokuserar på; motivation, belöning, utveckling, beslutsfattande, intern kommunikation, ansvar och miljö. Vid intervjutillfällena har det även använts mätskalor. Analysarbetet genomfördes genom att sammanställa empirin och koppla ihop den med teorin. Därefter drogs slutsatsen som visar hur den interna marknadsföringen påverkar IT-Konsulterna i företaget.

Riskbedömning av miljö- och hälsoeffekter efter järnhanteringen i Strömsbergs bruk

Risk assessment of effects on the environment and health outcome caused by the iron industryLina LöfqvistIn Sweden you can find lots of contaminated areas, which can create problems for both humans and nature. To reduce the long-term contamination grades, Naturvårdsverket have created a report with regard to the contaminated sites. This builds on the ?Method for Inventories of Contaminated Sites? which is abbreviated MIFO. The aim of MIFO is to achieve better environmental planning in Sweden.

Att vara uthyrd och inhyrd : En kvalitativ studie om hur konsulter uppfattar relationen mellan bemannings- och kundföretaget samt flexibiliteten i sitt arbetsliv

Studien genomförs på ett ledande bemanningsföretag i Sverige. Studiens syfte är att belysa hur en trepartsrelation (bemanningsföretag, Konsult, kundföretag) i arbetet uppfattas av Konsulterna, samt hur de uppfattar flexibiliteten i arbetslivet. De två frågeställningarna som behandlas i studien är: 1) Hur uppfattar Konsulterna relationen till Konsultation AB och Kund AB? 2) Hur uppfattar Konsulterna flexibiliteten i sitt arbetsliv? Konsulters flexibla arbetsmiljö problematiseras och synliggörs med arbetslivssociologiska teorier och begrepp. Resultatet och resultatanalysen presenteras utifrån teman inom de teoretiska begreppen flexibilitet, lojalitet och stigma.

Managementrapport Cardo AB

En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla.

Lean Produktion på mjölkföretag - fungerar det?

The contact company, LRF Konsult, is a consulting firm specialized in areas of law, real estate, finance and taxation. Discussions on the subject of agricultural improvement in the area of Lean, has primarily been driven by the Royal Swedish Academy of Agriculture and Forestry, where LRF Konsult also participated. This thesis can be seen as a preliminary study of how Lean can work within agricultural enterprises.The thesis primarily focuses on the possibilities dairy farms have to improve operations. What practical benefits they can obtain through the implementation of Lean. And how an implementation could take place.By visits to two dairy companies, and through interviewing their respective business leaders, an image of the companies activity for improvement, in connection to this thesis was established.

Organisatoriskt engagemang i ett kunskapsföretag : ett flyktigt förhållande eller en givande relation

Bakgrund: Rätt kunskap och kompetens är ytterst central fråga i ett kunskapsintensivt företag. Den samlade kunskapen är kunskapsföretagets viktigaste tillgång. De människor som besitter denna kunskap är livsviktiga för företagets långsiktiga överlevnad och får inte släppas. För att kunna behålla och även utveckla medarbetarna inom företaget är det viktigt att medarbetarna känner starkt engagemang för företaget så att de stannar inom och arbetar mot företagets strategier och mål.Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och analysera engagemangspåverkande faktorer i kunskapsföretaget SwedPower AB, samt testa tillämpbarheten av vedertagna engagemangsteorier.Genomförande: En kvantitativ tvärsnittstudie med hjälp av en enkätundersökning hos de anställda på SwedPower AB vilka är verksamma inom en kunskaps- och teknikintensiv bransch. Studiens resultat analyserades med hjälp utav statistiska beräkningar i SPSS.Resultat: Vår studie har visat indikationer på att i den kunskapsintensiva organisationen SwedPower AB som präglas av en Konsult karaktäristiskt arbetsform påverkas en individs engagemang till stor del skilt från vad andra engagemangsteorier menar.

När hela havet stormar -vem kan du då hålla i handen? : En studie i hur managementkonsulter skapar legitimitet för sina tjänster

SammanfattningManagementKonsultation är en snabbt växande världsomfattande bransch som omsätter 7 miljarder kronor i Sverige årligen. ManagementKonsulters tjänstebeskrivning är ofta vag och Konsulter har ofta olika expertområden vilket medför en osäkerhet för potentiella klienter. Managementindustrin har skapat en svårighet för potentiella klienter att avgöra om Konsulten är rätt person för uppdraget. Osäkerheten beror på att det är inte är möjligt för klienten att utvärdera tjänstens kvalité före uppdraget är utfört. Syftet med studien är att skapa en bättre förståelse i hur managementKonsulter uppnår legitimitet för deras tjänster.Studiens utfördes genom en kvalitativ metod då fyra management Konsulter har intervjuats.

Skogsfastighetsmarknaden, 2005-2009, i södra Sverige efter stormarna

Den senaste femårsperioden har ett par mycket kraftiga stormar drabbat skogsbruket i Sydsverige. Detta har medfört såväl fördärvade livsverk, ekonomiska förluster och en stor mängd merarbete för drabbade skogsägare. Ändå verkar inte skogsfastighetsmarknaden ha tagit så stor skada som det först kunde vara rimligt att anta. En del av den positiva prisutvecklingen på skogsfastighetsmarknaden beror sannolikt på externa faktorer som påverkat spekulanternas tilltro till den framtida fastighets- och virkesmarknaden.Arbetet är baserat på litteraturstudier tillsammans med bearbetning av försäljningsdata från LRF-Konsult i Kalmar län för 256 skogsfastighetsöverlåtelser som LRF-Konsult har hanterat under perioden 2005-2006, samt 74 telefonintervjuer med dessa säljare till dessa fastigheter.Trots motgångarna med stormar och barkborrar så har fastighetsmarknaden i området klarat sig bra under perioden 2005-2009. Skogsfastigheter i Kalmar län har under perioden varit klart lönsammare än att investera i de 30 mest omsatta aktierna på OMX Stockholmsbörsen.

När journalisten blir PR-konsult, kommunikatör och medietränare : En studie av steget från journalistik till PR

Detta är en kandidatuppsats i journalistik som har för avsikt att göra en lägesbeskrivning på relationen mellan journalistik och public relations. Följande studie har gjorts via två olika metoder: dels via en kvalitativ undersökning i intervjuform och dels via en kvantitativ undersökning i enkätform. Studiens problematisering ligger i journalistens krav på opartiskhet och oberoende till skillnad från och i jämförelse med PR-branschens strävan efter att framföra en viss kund eller organisations intresse. Med denna oundvikliga motsättning i de olika branscherna - samt med utgångspunkten att man inom journalistiken har sett på övergången till PR som att man inom byter sida - ville vi med vår undersökning göra en lägesbeskrivning. I de 15 kvalitativa intervjuerna har våra respondenter bestått av nio personer med en journalistisk bakgrund som har lämnat journalistiken för en karriär inom public relations och sju yrkesverksamma journalister. Detta för att undersöka uppfattningen inom båda dessa grupper.Vår kvalitativa studie visar att den stora majoriteten i bägge intervjugrupperna inte ser någon större problematik gällande övergången från journalistik till PR.

Organisationsförändringar i relation till utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologin - En studie av ett högteknologiskt konsult- och forskningsföretag under åren 1995-2005

Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) används dagligen i en organisationsverksamhet. De organisationsmässiga förändringar som sker inom organisationen bördå påverka eller påverkas av den IKT-utveckling som sker inom organisationen.Uppsatsens frågeställning är om det går att urskilja hur och i vilken utsträckning somdetta sker. Detta behandlas i uppsatsen genom att studera olika faktorer såsomorganisationens struktur, mål och strategi. När informations- ochkommunikationsteknologin förändras och utvecklas kan kvalitet och kvantitet förorganisationens produktion förbättras. Om det går att fastställa vilka faktorer sompåverkar olika förändringar, så skulle man kunna styra effektivisering,konkurrensförmåga och produktiviteten hos en organisation.I denna uppsats har ett högteknologiskt Konsult- och forskningsföretag använts somundersökningsobjekt.

Den komplexa organisationstillhörigheten : En kvalitativ studie om bemanningsanställdas arbetssituation i gränslandet mellan två organisationer

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Konsulter upplever sin arbetssituation i gränslandet mellan två organisationer, bemanningsföretaget och kundföretaget. För att analysera detta har vi utforskat olika mekanismer som påverkar Konsulters formella tillhörighet samt deras känsla av tillhörighet respektive utestängning hos kundföretagen.Vi har för att genomföra denna studie använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt, där vi utfört semistrukturerade intervjuer med sex Konsulter som arbetar inom bemanningsbranschen.Vi har kommit fram till att Konsulters formella tillhörighet finns hos båda företagen samtidigt som den känslomässiga tillhörigheten ligger hos kundföretaget. Konsulters situation i gränslandet mellan organisationer är problematisk, främst på grund av en komplex tillhörighet. Vi har kommit fram till att Konsulter oftast känner sig som en del av den sociala gemenskapen då de är ute på uppdrag, men att chefer ofta drar en skiljelinje mellan Konsulter och fast anställd personal. Chefernas åtskiljande gör att Konsulter inte blir en del av kundföretaget på samma villkor som fast anställd personal, och leder delvis till ett utanförskap för Konsulter.Det positiva med bemanningsbranschen har visat sig vara dess flexibilitet.

Den in-housade konsulten - En studie kring konsulters upplevelser av sin arbetssituation

Syftet med studien är att analysera hur inhyrda Konsulter som har sin Konsultchef på plats upplever sin arbetssituation. Det som står i fokus är hur Konsulterna ser på sina möjligheter till utveckling, anställningsbarhet, anställningstrygghet, sin chef och det stöd som ges, samt de krav och den egenkontroll de upplevs ha i sitt arbete.Metoden som använts i uppsatsen är av kvalitativt slag och intervjuerna som genomförts är av semistrukturerad karaktär. Urvalet omfattas av totalt sju intervjuer. Fem intervjuer är utförda med inhyrda Konsulter, varav tre av dem är så kallade in-housade Konsulter som har sin Konsultchef på plats medan de resterande två är traditionellt inhyrda och därmed har sin Konsultchef på distans. Denna studie bygger på en jämförelse av dessa Konsulters arbetssituation.

Den anställningsbara konsulten - Lärandets betydelse i den konsultativa rollen

Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka Konsulters lärande i arbetet och om det finns några gemensamma, eller individuella, drivkrafter eller motiv bakom de eventuella insatser som görs för lärande. Studien undersöker även hur lärande används för att som Konsult göra sig anställningsbar.Teori: Det finns oändligt mycket forskning och skolbildningar som berör lärande. Lärande är något som kan ske både formellt, planerat och informellt, spontant i det vardagliga arbetet. För att skapa en förståelse för hur lärandeprocesser fungerar behöver vi skapa en förståelse för lärandets helhet, det vill säga hur lärande drivs, motiveras och samordnas för individer.Metod: Genom sju kvalitativa semi-strukturerade intervjuer kunde det empiriska material för studien samlas in. Intervjupersonerna valdes ut i relation till frågeställningen och syftet för studien.

Cash Management : Hur arbetar små företag med cash management?

Syfte: Syftet med studien var att skapa förståelse för hur Konsultchefers ledarskap blir präglat a trepartsrelationen som uppstår när det är två parter som är ansvariga för en Konsult. Vi ville skapa oss en inblick i hur Konsultcheferna leder sina Konsulter och hur de arbetar för att motivera dem. Vidare ville vi skaffa oss en uppfattning över hur Konsulterna upplever situationen.Metodik: Studien har genomförts i form av en fallstudie på två bemanningsföretag med utgångspunkt i en induktiv forskningsansats. Data har samlats in genom en kvalitativ metod där sju semistrukturerade intervjuer med personer på fallföretagen har genomförts.Slutsats och slutdiskussion: Genom studien har det framkommit att trepartsrelationen är ett komplext fenomen där chefen inte ses som den traditionella ledaren utan snarare som en administratör. Genom trepartsrelationen har det framkommit att problem kan uppstå då Konsultchefernas roll blir likt medlare istället för chef.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->